گام دوم انقلاب زمینه‌ساز وسعت ام‌القرای مبتنی بر تفکر غدیر است
کد خبر: 3987178
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳

گام دوم انقلاب زمینه‌ساز وسعت ام‌القرای مبتنی بر تفکر غدیر است

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در چهارمحال‌وبختیاری گفت: گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز وسعت یافتن ام‌القرای اسلامی مبتنی بر تفکر غدیر است و تنها تفکر موجود که بر اساس بعثت، عاشورا و غدیر شکل گرفته جمهوری اسلامی ایران است که دورنمای آن زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که آیا غدیر یک مسئله صرفا تاریخی است؟ اظهار کرد: این پرسش را به این شکل نیز می‌توان مطرح کرد که آیا غدیر یک «مسئله تاریخی» است یا مسئله‌ای است که «در تاریخ» اتفاق افتاده است؟ مراجعه به آیات قرآن و دقت در رسالت پیامبران الهی گویای آن است که رخدادهای حیات پیامبران صرفا تاریخی نیستند بلکه جنبه تربیتی و مدیریتی نیز دارند.

وی ادامه داد: در یک دوره تاریخی به‌ویژه پس از بنی‌امیه تلاش شد تا برخی وقایع را در حد یک حادثه تقلیل دهند ؛ به‌عنوان مثال عاشورا را حادثه‌ای معرفی کردند که رخ داد و تمام شد. حادثه آن است که به‌صورت اتفاقی و غیرتعمدی رخ دهد اما واقعه رخدادی از پیش فکر شده و کاملا تعمدی است و اهل‌بیت(ع) تلاش داشتند که عاشورا را در امتداد اندیشه بعثت و غدیر معرفی کنند که تا قیامت نیز امتداد دارد زیرا رسالت انبیای الهی تنها تربیت جامعه نیست بلکه تربیت تاریخ هم هست؛ به بیان دیگر، انبیا عهده‌دار تربیت جامعه زمان حیات خود و نیز تاریخ جوامع بشری الی یوم‌القیامه هستند.

غدیر؛ مدل تربیت تاریخ

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان با تصریح اینکه غدیر ارائه دهنده یک مدل مدیریتی تعالی‌بخش جوامع برای گستره تاریخ است، گفت: تقلیل دادن غدیر به یک مسئله تاریخی تمام شده سنخیتی با هویت غدیر ندارد بنابراین غدیر یک حادثه تاریخی یا یک مدل تمام شده در تاریخ نیست اما مدل تربیت تاریخ و واقعه‌ای است که در تاریخ رخ داده است.

طاهری با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که شغل انبیا سیاست بود، توضیح داد: پرسش اینجاست که آیا سیاست انبیا جدا از رسالتشان است یا سیاست به‌معنای مدیریت و تربیت اجتماع نیز در رسالت آنان تعریف شده است؟ پاسخ این است که همه انسان‌ها مدلی برای اداره جامعه دارند اما مدل اداره جامعه توسط انبیا با مدلی که توسط غیر انبیا ارائه می‌شود تفاوت دارد؛ با این نگاه‌، غدیر هویت‌بخش مدل اداره جامعه توسط انبیاست. تأکید پیامبر(ص) بر ابلاغ واقعه غدیر برای غائبان و تکرار مسئله غدیر حاوی این پیام است که هدف و خروجی سیاست‌ورزی انبیای الهی در جامعه تربیت، تکامل و تعالی جامعه است.

وی هدایت دنیا و آخرت جوامع را رسالت انبیای الهی دانست و بیان کرد: بر این اساس، ولایت تشریعی و قانون خدا مطرح می‌شود و غدیر می‌گوید وضع قانون توسط خدا و اجرای آن توسط ولی خدا است، لذا کسی حق ندارد قانونی جز قانون برگرفته از قوانین خدا را وضع کند و چنین سیاستی در تعبیر بزرگانی چون ملاصدرا با عنوان سیاست متعالیه در مقابل سیاست متدانیه مطرح است. سیاست متعالیه مُلک و ملکوت را به‌هم ارتباط می‌دهد به‌گونه‌ای که دستورات الهی بر روی زمین جاری می‌شود و ولی خدا و ائمه معصومین(ع) و ولی‌فقیه در عصر غیبت مأمور اجرای قانون الهی است.

غدیر و نفی سکولاریسم

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: غدیر در مقابل سیاست متدانیه قرار دارد و قائل به این نکته است که ولی خدا تنظیم‌کننده قانون و آبادگر دنیا و آخرت انسان‌هاست. اما سیاست غیرملکوتی متدانیه دنیایی بوده و معتقد است که انبیا نقشی در اداره جامعه ندارند. در سیاست متدانیه دین در حوزه اجتماع دخالتی ندارد لذا این سیاست سکولار است و غدیر نفی سکولاریسم و قانون غیر الهی است.

طاهری با ذکر اینکه سیاست از نگاه دین به‌معنای تربیت اجتماع است، افزود: تربیت اجتماع جز توسط ولی خدا اتفاق نمی‌افتد؛ در حکومت اسلامی باید نیروهائی برای تربیت انسان تربیت شوند که نظیر نیروهایی چون حاج قاسم سلیمانی، شهید حججی، شهید مطهری، علامه مصباح و دیگران حاصل تربیت این حکومت باشد، باید جوانانی توانمند تربیت شوند که در عرصه علمی بدرخشند و حکومت اسلامی را مثلا در زمینه تولید واکسن کرونا یا دیگر عرصه‌ها خودکفا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به حضور فرماندارانی چون منذر بن جارودی، اشعث بن قیس کندی و ... در زمان حکومت امام علی(ع)، گفت: این سیاستمداران اهل اختلاس نیز هستند و ولی‌خدا ناچار است جامعه و حکومتش را با همین نیروها اداره کند و باید این افراد را در بستر حکومت اسلامی به تعالی و کمال برساند. دین در سیاست متعالیه مسیرها، راهبردها و جهت‌های حرکت را به سیاستمدار نشان می‌دهد لذا سیاستمدار حکومت دینی برای انجام هر کار و بر زبان آوردن هر سخنی آزاد نیست و حق ندارد جز به دستور الهی عمل کند. این موضوع در آیات ۴۴ تا ۴۶ سوره مبارکه حاقه مورد تأکید واقع شده و می‌فرماید: و اگر [پیامبر] پاره‏‌اى گفته‌ها بر ما بسته بود (۴۴) دست راستش را سخت مى‏‌گرفتيم (۴۵) سپس رگ قلبش را پاره می‌کرديم (۴۶).

طاهری ادامه داد: در آیات ابتدایی سوره مبارکه نجم نیز که در شأن امیرالمؤمنین(ع) نازل شده همین تأکیدات در خصوص پیامبر(ص) تکرار می‌شود چرا که ولی خدا جز آنچه از سوی خدا آمده در جامعه اجرا نمی‌کند.

این کارشناس دینی در پاسخ به این پرسش که اگر حق غدیر ادا می‌شد جوامع بشری اکنون چه وضعیتی داشتند، بیان کرد: اگر فرهنگ غدیر اقامه می‌شد، قطعا اوضاع امروز بر جوامع حاکم نبود تا جایی که گناهی بر روی زمین اتفاق نمی‌افتاد. غدیر قرن‌ها در حاشیه بود و به برکت انقلاب اسلامی در متن اجتماع جاری شد و به میدان آمد. پیامبر(ص) شهری بنا نهادند که محل آمد و شد ملائکه الهی بود، خدیجه(س) بعدها زهرای محدثه(س) کسانی بودند که در مدینةالنبی با ملائکه خدا سخن می‌گفتند؛ اما این شهر در دوره بعد از غدیر تبدیل به مکانی شد که رقاصه‌ها و آوازه‌خوان‌هایش شهرت یافتند چرا که غدیر خیلی زود به حاشیه رفت.

طاهری با تأکید بر اینکه در فرآیند تحولات تاریخی با پنج کلید واژه بعثت، غدیر، عاشورا، انقلاب اسلامی و مهدویت سر و کار داریم، تصریح کرد: زمانی که پیامبر(ص) مبعوث شدند، به تصریح آیه وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا (سبأ/ ۲۶) مخاطب حضرت عموم بشر در طول تاریخ بود که این مهم در زمان ایشان محقق نشد. در ماجرای غدیر مدل اداره و مدیریت دنیا برای مردم تبیین شد و تأکید کردند که اليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم (مائده/۳) یعنی کافران امروز از دین شما مایوس شدند چرا که پیامبر(ص) در این روز مدل متفاوت سیاست‌ورزی را به واسطه غدیر ارائه دادند.

واقعه عاشورا حاصل انحراف از غدیر بود

وی واقعه عاشورا را حاصل انحراف از غدیر دانست و توضیح داد: عزیزترین شخصیت در این واقعه به‌لحاظ ظاهری شهید شد و در جامعه اتفاقی نیفتاد اما این شهادت در جریان تاریخی اثرگذار بوده و زنده بودن آن به حیات ابی‌عبدالله(ع) به‌مصداق آیه وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ (آل‌عمران / ۱۶۹) قابل درک است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان گفت: انقلاب اسلامی دعوت به یک هویت تاریخی گذشته یعنی بعثت، عاشورا و غدیر و چشم‌انداز یک هویت آینده یعنی مهدویت است. گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌سازی برای وسعت یافتن ام‌القرای اسلامی مبتنی بر تفکر غدیر است و تنها تفکر موجود که بر اساس بعثت، عاشورا و غدیر شکل گرفته جمهوری اسلامی ایران است که دورنمای آن زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است.

طاهری راهکار رسیدن به ظهور را فهم عمیق انقلاب اسلامی و اطاعت بی چون و چرا از ولایت فقیه دانست و بیان کرد: به تصریح آیه ۱۹ سوره توبه، مسجدسازی یا آب دادن به زائر امام حسین(ع) در زمان قبل و بعد از بعثت و به‌دنبال آن قبل و بعد از انقلاب اسلامی قطعا یکسان نیستند و نباید این دو را با هم مقایسه کرد، در این آیه این سوال مطرح شده است که «آن کس که به خدا و به روز قیامت ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده یکسان می‌شمرید؟»، اساسی‌ترین مسئله برای تحقق ظهور طبق آیه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت، حرکت و مجاهدت فی سبیل الله در ذیل پرچم ولایت فقیه است.

انتهای پیام
captcha