تأکید بر ولایت پذیری و تحکیم وحدت در جشن غدیر پاکستان + عکس
کد خبر: 3987286
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸

تأکید بر ولایت پذیری و تحکیم وحدت در جشن غدیر پاکستان + عکس

به مناسبت ایام دهه ولایت و امامت، مراسم جشن عید غدیر به همت رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در اسلام آباد و با مشارکت مركز بانوان «حيا» وابسته به سازمان منهاج القرآن، در محل خانه فرهنگ ایران در شهر «راولپندی» برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ همزمان با دهه ولایت و اعلام امامت حضرت امیرالمومنین امام علی ابن ابيطالب (ع)، شرکت کنندگان در مراسم باشکوه جشن عید غدیرخم که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برگزار شد، لزوم ولایت پذیری و تحکیم وحدت میان ملل اسلامی را مورد تاکید قرار دادند و با تاکید بر ماندگار بودن غدیر در جهان اسلام، اعلام کردند: همه مسلمانان باید بر موضوع غدیر که اطاعت از ولایت است عمل کنند. شرکت کنندگان همچنین بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ غدیر در جامعه تاکید کردند. همچنین بانوان حاضر در این مراسم بر الگوپذیری از شخصیت مولی الموحدین حضرت علی (ع) تاکید کردند.

«سید محمد علی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان مهمان ویژه این مراسم بود، همچنین «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در اسلام‌آباد و برخی از شخصیت‌های مذهبی و اجتماعی پاکستان طی سخنانی تاکید کردند که پیام غدیر، وحدت و انسجام امت اسلامی است. 

در این مراسم جمع زیادی از بانوان نخبه و فعال در عرصه های مختلف، دوستداران اهل بیت (ع) اعم از اهل تسنن و شیعه و نیز شخصیت‌های فرهنگی، ادبی و علمی حضور داشتند.

سید محمد علی حسینی طی سخنانی به تشریح فرازهایی از خطبه غدیر پرداخت و گفت: بهترین سخن در این روز، فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر است و خطاب پیامبر اکرم (ص) در این خطبه، همه مردم هستند، اعم از مردمی که در واقعه غدیر حضور دارند و یا ندارند.

سفير جمهوري اسلامي ايران در پاكستان در ادامه افزود: پیامبر رحمت، ولایت امام علی (ع) را امری الهی می‌دانند و نه از جانب خودشان و لذا فرمودند: خداوند متعال، علی (ع) را برای شما به عنوان امام و ولی قرار داد و همان کسی که امامت او را تعیین کرد هم او طاعتش را بر همه اعم از مهاجرین، انصار، تابعین، غائبین، حاضرین، عجم، عرب، آزاده، برده، صغیر، کبیر، سفید، سیاه و هر کس که در عالم جزو موحدین است را واجب کرد.

   پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: ‌ای مردم این را بدانید که هیچ علمی نیست مگر این که خداوند متعال آن را در وجود من قرار داده است و هر علمی که خدا به من آموخت، من همان را تماما به علی ابن ابیطالب، امام المتقین(ع) منتقل کردم. سفیر ایران گفت: اگر از امامی که به فرموده پیامبر اکرم (ص) ما را به حق و حقیقت راهنمایی می‌کند، او را ولی و اسوه و الگو قرار دهیم، همانطور که در حدیث قدسی "ولایة علی بن ابی طالب حصنی، فمن دخل حصنی امن من ناری" آمده است، قطعا در قلعه مستحکم الهی وارد می‌شویم لذا باید روز عید غدیر را تبریک گفت، به این دلیل که ولایت علی ابن ابیطالب (ع) را پذیرفتیم و در قلعه محکم ولایت او قرار گرفته‌ایم و با ذکر "الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابیطالب" خداوند متعال را شکر می‌کنیم که این نعمت عظمای خود را نصیب همه کرد.

احسان خزاعي، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی سخنانی به بیان ویژگی‌ها و فضایل حضرت امام علی (ع) به عنوان پیشوای بزرگ دین اسلام پرداخت و گفت: مسلمانان با پیروی از سیره امیرالمومنین (ع) می‌توانند به وحدت میان امت اسلامی کمک کرده و همدلی و همگرایی میان مذاهب اسلامی را گسترش دهند.

   خزاعی در ادامه گفت: عید غدیر که یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است یک رویداد تاریخی و ماندگار در جهان اسلام است و باید همه مسلمانان به اهمیت موضوع غدیر که اطاعت از ولایت و پیروی از آموزه های قرآنی و اسلامی است، عمل کنند.

رایزن فرهنگی ایران افزود: اتحاد، وحدت، هماهنگی و بر اساس اصول مشترک پیش رفتن می تواند پیام غدیر باشد.

خانم نصرت جعفري، رئیس حوزه علمیه خواهران جامعه الزهرا (س) در اسلام‌آباد ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیر گفت: حیات امام علی (ع) و معصومین (علیهم السلام) در واقع ترویج سنت و سیره پیامبر گرامی اکرم (ص) است. وی علم، معرفت، زهد و تقوا و شجاعت را از ویژگی‌های بارز امام علی (ع) دانستند.

رئیس حوزه علمیه خواهران جامعه الزهرا (س) در ادامه با بیان فضائل امام علی(ع) و جایگاه غدیر در اسلام پرداخته و گفت: روز غدير روز اكمال دين است كه بعد از اعلام ولايت اميرالمومنين توسط پيامبر گرامي اسلام(ص) در آيه ”اليوم اكملت لكم دينكم“ امروز براي شما اين دين را كامل كرديم تجلی می یابد.

خانم سيده وسيمه همداني، رئيس دارالقرآن كريم خواهران المهدي ديگر سخنران اين مراسم بود. وی طي سخناني ابعاد مختلف شخصیت و منزلت امام علي(ع) و جايگاه ولايت اميرالمومنين علي (ع) و واقعه غدير خم را بيان كرد و با تبریک عید غدیر به تمام خواهران حاضر و مهمانان گفت: غدیر راهی است که به سوي جنت می رود.

وی گفت: غدیر بر همه ما حجت است تا بتوانیم پیام پیامبر اکرم (ص) را به مردمی كه در آن جمع حضور نداشتند برسانیم و این پیام به نسل هاي بعد نیز منتقل شود. علی (ع) تعبير این آیة شريفه ( الیوم‌ اکملت لكم دينكم ...) بود. غدير را از جغرافیای اسلامی نمی توان حذف كرد چون غدیر مرکز و ‌پایه دین ماست.

انتهای پیام
captcha