سند تحول بنیادین در مدارس اجرا نشد / معلمان پرورشی بلاتکلیف مانده‌اند
کد خبر: 3987609
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
احمدحسین فلاحی تصریح کرد؛

سند تحول بنیادین در مدارس اجرا نشد / معلمان پرورشی بلاتکلیف مانده‌اند

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه سیاست واحدی در مورد استفاده از مربیان پرورشی در مدارس وجود ندارد و همواره مربیان پرورشی در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند، گفت: همه مشکلات نظام آموزشی کشور به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش برمی‌گردد.

نقش پُررنگ مدارس در تقویت دین‌داری دانش‌آموزانبه گزارش ایکنا، شیوه‌ تربیتی مدارس بر شخصیت دانش‌آموزان بسیار مؤثر است. تربیت در همه‌ ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی با توجه به ابعاد وجودی انسان کار ساده‌ای نیست. لذا لازم است همه‌ عوامل مؤثر بر تربیت در مدرسه و خارج از آن به‌طور هماهنگ به تربیت افراد بپردازند.

تربیت دینی یعنی شناخت، ایمان و عمل لذا معلمان مدارس در هر سه محور می‌توانند نقش مهمی ایفا کند. با توجه به اینکه گرایش به دین و دین‌داری در سنین نوجوانی عمیق می‌شود در نتیجه بین رفتار و گفتار معلمان و برنامه‌های فرهنگی مدرسه با پایبندی مذهبی دانش‏‌آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. هرچقدر فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس بیشتر باشد، باورهای مذهبی دانش‏‌آموز نیز عمق بیشتری می‌یابد و اعتقادات مذهبی پایدار در آنان شکل می‌گیرد.

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با ایکنا از ضرورت بررسی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس برای تقویت دین‌داری دانش‌آموزان سخن به میان آورد و گفت: فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس مختلف در شرایط فعلی کرونایی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود را نمی‌توان به‌صورت یکسان قضاوت کرد. با توجه به آموزش مجازی دانش‌آموزان، پرورش و تربیت، آسیب بیشتری از آموزش‌دیده است لذا فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس در زمینه تقویت دین‌داری دانش‌آموزان را باید در شرایط عادی و حضوری بررسی کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موفق بودن یا نبودن فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مدارس برای تقویت دین‌داری دانش‌آموزان به سه عامل مربی، دانش‌آموز و محتوا بستگی دارد. برای بررسی محتوا باید دید که آیا محتوای آموزشی ما در راستای دین‌داری و تقویت ارزش‌های مذهبی قرار گفته است یا خیر؟ مسلماً مهم‌ترین دغدغه‌ نظام آموزشی کشور باید چگونگی تولید و عرضه محتوای آموزش دینی و برنامه‌ریزی برای انتقال صحیح محتوای یاد شده به دانش‌آموزان باشد.

نقش پُررنگ مدارس در تقویت دین‌داری دانش‌آموزان

فلاحی با اشاره به سیاست اشتباه دولت‌ها در کمرنگ کردن استفاده از مربیان پرورشی در مدارس افزود: در خصوص اثربخشی مربیان پرورشی بر تقویت دین‌داری دانش‌آموزان ابتدا باید عملکرد وزارتخانه‌ آموزش‌ و پرورش را مورد بررسی قرار داد. متأسفانه در دولت‌های مختلف بُعد حضور مربیان پرورشی در مدارس همیشه به بهانه‌های مختلف به حاشیه رفته است؛ زمانی در دولت اصلاحات مربیان پرورشی را حذف کردند و گفتند همه معلمان پرورشی هستند. زمانی در دولت تدبیر محدودیت برای معلمان پرورشی ایجاد کردند و حتی معلمان قرآنی را از مدارس طرد کردند و به روستاها فرستادند؛ لذا سیاست واحدی در مورد استفاده از مربیان پرورشی در مدارس وجود ندارد و همواره مربیان پرورشی در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از حرکت دولت‌ها به سمت محتواهای غیردینی گفت: مسئله مهم دیگر این است که با محتوای آموزشی ایده‌آل فاصله بسیار زیادی داریم؛ ضمن اینکه طی دولت‌های مختلف در بسیاری از محتواهای آموزشی ارزشی نظام آموزشی دست‌کاری کردند، کمااینکه سند 2030 به‌صورت نامحسوس و جسته‌وگریخته اجرا شد؛ هرچند که با هشدار مقام معظم رهبری رسماً نتوانستند آن را عملی کنند ولی غیرمستقیم اجرا کردند لذا در بحث محتوا هم این مشکلات در کشور وجود دارد.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: مسئله دیگر نقش خانواده‌ها در تقویت دین‌داری دانش‌آموزان است؛ قطعاً خانواده‌ها اساس معرفت دینی را پایه‌ریزی می‌کنند؛ اگر این پایه‌ها در خانواده پی‌ریزی نشود، سیستم آموزشی به‌تنهایی نمی‌تواند موفق شود. اگر پدر و مادرها و اولیا مدرسه همت کنند و عادات ارزشمندی را در دانش‌آموزان ایجاد کنند، در سال‌های بعدی نیازی به‌صرف نیرو و هزینه نخواهد بود.

فلاحی در ادامه به نقش معلمان در پایبندی مذهبی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: قطعاً القای محتوای دینی و معرفتی از سوی معلم علوم تجربی، ریاضی، زبان و .. به دانش‌آموزان، مؤثرتر از معلم دینی است. دانش‏‌آموز، معلم را الگوی خود در عمل به فرایض دینی می‌داند و زمانی که گفتار و عمل معلم همسو باشد، باورهای مذهبی دانش‏‌آموز عمق می‌یابد و اعتقادات مذهبی پایدار در او شکل می‌گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه مشکلات نظام آموزشی کشور به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش برمی‌گردد. اگر سند تحول را به‌درستی و به تمام معنا اجرا کنیم، زمینه تقویت دین‌داری دانش‌آموزان مهیا می‌شود. اجرای سند تحول از نوع اجرا با رویکرد ترکیبی و شبکه‌ای و توجه به ذی‌نفعان سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است. همچنین اجرای آن نیازمند الزامات ساختاری، اجتماعی، فرهنگی و قانونی است که مجلس نیز می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

سازوکارهای تقویت دین‌داری در دانش‌آموزان

فلاحی در ادامه از سازوکارهای مورد نیاز برای تقویت دین‌داری دانش‌آموزان سخن به میان آورد و اظهار کرد: بدیهی است که با توجه به نقش بی‌بدیل دانشگاه و مدرسه، استاد و معلم و به‌خصوص متون آموزشی در سازندگی و پیشرفت کشور، برای دستیابی به برترین کیفیت موردنظر، باید در تمام رشته‌ها از توان و ظرفیت فکری متعهدترین، مجرب‌ترین و متخصص‌ترین افراد که حتی‌المقدور بر مبانی و اصول و ارزش‌های اسلامی نیز اشرافیت نسبی داشته باشند، بهره برد. بازنگری در متون آموزشی نیز به‌عنوان یک اصل الزامی در آموزش‌ و پرورش، از جمله مواردی است که اخیراً در کمیسیون آموزش مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پایان به ایکنا گفت: بسیاری از محتواهای آموزشی کشور نیاز به بازنگری جدی دارد؛ اساساً تولید محتوا در فضای مجازی را باید به سمت محتواهای ارزشی سوق داد البته در کنار این موضوع نقش نهادهای فرهنگی، مساجد، خانواده‌ها و گروه‌های جوان ارزشی را نباید نادیده گرفت. به همین واسطه معلمان دین‌مدار و اخلاق‌مدار باید تلاش کنند علاوه بر کارهای تربیتی و پرورشی در مدارس، الگودهی را به‌عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار دهند چراکه شخصیت مذهبی دانش‌آموزان در مدارس شکل می‌گیرد و اساساً دوره متوسطه اول حساس‌ترین مرحله در راستای شکل‌گیری شخصیت مذهبی دانش‌آموزان است.

انتهای پیام
captcha