موسوی: اگر سیما مسئول است ارشاد را تعطیل کنید!/ ساترا به تولیدات رقیب مجوز نمی‌دهد + صوت
کد خبر: 3988033
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
ساترا؛ حامی یا رقیب پلتفرم‌ها/ 1

موسوی: اگر سیما مسئول است ارشاد را تعطیل کنید!/ ساترا به تولیدات رقیب مجوز نمی‌دهد + صوت

غلامرضا موسوی گفت: ممکن است دولت جدید تصور کرده که صدا و سیما قادر است وظایف ارشاد را انجام دهد، برای همین اگر چنین می‌اندیشد، پیشنهاد می‌کنم این وزارتخانه را منحل کند تا بودجه بیت‌المال بی‌جهت هدر نرود!

غلام‌رضا موسوی؛ تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: حوزه جدید نمایش تنها محدود به ایران نمی‌شود، بلکه از مدت‌ها پیش این اتفاق در دنیا شکل گرفته بود و در ادامه نیز کشورمان نیز وارد عرصه جدید شد. برای مثال پلتفرم نتفلیکس یکی از مطرح‌ترین نام‌ها در این عرصه است که فیلم و سریال‌هایی که پخش می‌کند مخاطبان جهانی دارد. همچنین کمپانی نتفلیکس تولیداتش محدود به کشوری خاص نیست، زیرا فیلم‌ها یا سریال‌های دیگر کشورهای جهان نیز از سوی این کمپانی حمایت و پخش می‌شوند.

وی افزود: اشتباهی در این رابطه وجود دارد آن‌هم اینکه پلتفرم‌ها را در کنار شبکه نمایش خانگی می‌گذاریم، درصورتی‌که این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارد. شبکه نمایش خانگی از سال‌ها پیش وجود داشت، اما با فراگیری اینترنت، شرایطی مهیا شد تا تماشاگر به سهلترین شکل ممکن آثاری را که می‌خواهد از طریق پلتفرم‌ها به شکل بسیار گسترده‌تر به دست آورد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پارک وی» اذعان کرد: یکی از مهمترین امتیازات پلتفرم‌ها، داشتن حق انتخاب تماشاگر است. بیننده در فضای موجود قادر است کارهای مدنظرش را انتخاب کند، همین موضوع نیز باعث جذابیت این عرصه شده است.

پخش غیرقانونی آثار خارجی

وی ادامه داد: اینکه پخش غیر‌قانونی فیلم‌های خارجی، سرقت است نکته‌ای است که نه وزارت ارشاد در دوران مدیریت خود بر پلتفرم‌ها به آن اعتقاد داشت نه ساترا که امروز چنین وظیفه‌ای را برعهده دارد، چراکه شاید از دید مدیران این دو بخش، نمایش غیرقانونی تولیدات خارجی، سرقت به حساب نمی‌آید!

کد

موسوی با انتقاد از دستمزدهایی که در این حوزه به بازیگران داده می‌شود، گفت: متاسفانه برخی دستمزدها که در تولیدات این حوزه به بازیگران داده می‌شود، نظم این عرصه را از بین برده، چون پول‌های مورد نظر با ظرفیت سینمای ایران همخوانی ندارد، البته تا حدی برخی اشکالات طبیعی وجود دارد، چراکه در آغاز راهیم و باید زمان سپری شود تا بتوان نقیصه‌ها را برطرف کرد.

تهیه‌کننده فیلم «جنگ نفتکش‌ها» در پاسخ به این سوال که تغییر مدیریت پلتفرم‌ها از وزارت ارشاد به ساترا، توانسته تغییرات مثبتی به همراه داشته باشد؟ بیان کرد: ساترا زیرمجموعه تلویزیون است، این در ‌حالی است که تولیدات پلتفرم‌ها رقیب تلویزیون محسوب می‌شود، در همین راستا مدیریت عرصه جدید نمایش از سوی وزارت ارشاد، اتفاقی منطقی‌تر محسوب می‌شود. آسیب دیگر مدیریت ساترا این است که به برخی کارهای ترکیبی مجوز داده نمی‌شود، زیرا آن تولیدات را رقیب تلویزیون می‌دانند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: دلیل تغییر مدیریت پلتفرم‌ها بیش از اینکه حرفه‌ای باشد، سیاسی بود، برای همین در دوره جدید که دولت مشکلی با صدا و سیما ندارد به نظرم دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت و باز هم می‌توان مدیریت آن را به وزارت ارشاد محول کرد، البته ممکن است دولت جدید متصور شود که صدا و سیما قادر است وظایف ارشاد را انجام دهد، برای همین اگر چنین می‌اندیشد، پیشنهاد می‌کنم این وزارتخانه را منحل کند تا بودجه بیت‌المال بی‌جهت هدر نرود! این مشکل نیز از آنجا به وجود می‌آید که هر کس در پی این است خود چرخ را اختراع کرده و از تجربه نفر قبلی استفاده نکند.

مدیریت پلتفرم‌ها توسط ارشاد

وی متذکر شد: وقتی از مدیرت ارشاد روی پلتفرم‌ها حمایت می‌کنم منظورم این نیست در آن دوره مشکلی وجود نداشته، چون همیشه ایراداتی در این حوزه وجود داشته است، اما در مقطعی که ارشاد مسئول بود به نظر انسجام بهتری را شاهد بودیم، برای همین امیدوارم رئیس جمهوری جدید نسبت به اصلاح اشتباهی که رخ داده اقدام کند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه برخی انتقادات معنایی چندان پایبند اصول منطقی نیست، بیان کرد: در این زمینه نباید به صورت واحد حرف زد، چون ممکن است فیلمی از نگاه یک نفر مقبول و از نگاه دیگری نامناسب باشد. درضمن نهادهای نظارتی وجود دارد که موظفند درباره مسائل فرهنگی آثار اعمال نظر کنند. برای همین اگر اجازه دهیم آن مراکز کار خود را انجام دهند کارها به صورت خوبی پیش خواهد رفت، والا اگر قرار باشد هر فردی نظارت خود را اصل بداند، دیگر هیچ کاری تولید نخواهد شد.

وی اضافه کرد: فیلمسازان با خط‌قرمزها آشنا هستند، چون در این کشور زیست کرده‌اند، اما گاهی مواقع خط‌قرمزهای ساختگی به وجود می‌آید که کار سینماگران را غیر‌ممکن می‌کند. در این گفت‌وگو می‌خواهم درباره تنوع ژانر هم باید بگویم. همانگونه که در کشورمان تنوع فکر و سلیقه وجود دارد، باید تنوع تولید را هم شاهد باشیم، چون شاید برخی انتقادات از آنجا نشئت گیرد که مخاطبان آثار مورد نظر خود را در میان تولیدات نمی‌بینند، برای همین به دیگر تولیدات حمله می‌کنند.

وی در انتها با بیان اینکه سریال‌هایی با موضوعات دینی هم می‌تواند در پلتفرم‌ها مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: اتفاقاً موضوعات دینی و قرآنی مخاطب فراوانی دارد، ولیکن آنچه مهم است کیفیت کار است که تماشاگر را تشویق به دیدن اثر می‌کند. بهترین نمونه نیز قصه حضرت یوسف(ع) است که بارها در قالب فیلم و سریال تولید شده و همیشه تماشاگر خاص خود را هم دارد.

انتهای پیام
captcha