چراغی: مردم را متوجه موسیقی و شعر اصیل کردیم/ تاج: رودکی امروزی است + فیلم
کد خبر: 3988502
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
گزارش ایکنا از مراسم رونمایی آلبوم «بخارا»

چراغی: مردم را متوجه موسیقی و شعر اصیل کردیم/ تاج: رودکی امروزی است + فیلم

نشست رونمایی از آلبوم موسیقی«بخارا» امروز؛ چهارشنبه 13 مرداد با حضور صادق چراغی و وحید تاج در تالار وحدت برگزار شد.

چراغی: مردم را متوجه موسیقی و شعر اصیل کردیم/ تاج: رودکی امروزی است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی و نشست رسانه‌ای آلبوم «بخارا» با حضور آهنگساز و یکی از خوانندگان این آلبوم موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این رونمایی صادق چراغی آهنگساز و وحید تاج خواننده آلبوم به توضیح پیرامون این اثر پرداختند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

صادق چراغی آهنگساز آلبوم «بخارا» در ابتدای این نشست بیان کرد: رودکی و فردوسی از ابتدا شاعران مورد توجه و علاقه من بودند. چند سال پیش اثری درباره فردوسی تولید شد که خوشبختانه مورد استقبال خوبی قرار گرفت. من همواره به عنوان یک پژوهشگر در رابطه با رودکی دغدغه‌های زیادی روی کار کردن اشعار فردوسی و رودکی داشتم و معتقدم تمرکز روی آثار این شاعر کار بسیار سختی است. امروز بعد از ۱۵ سال این کار به بار نشسته و من از همه دوستان بنیاد رودکی قدردانی می‌کنم که در این راه همراهم بودند.

وی افزود: من از همان زمان تاکید داشتم که اشعار شاعرانی چون فردوسی و رودکی باید در جریان زندگی حضور داشته باشند. شرایطی باید به وجود بیاید تا این شاعران برای جوانان بیشتر از قبل نشان داده شود و این بزرگان بیش از پیش به مردم شناسانده شوند. یکی از اهداف ما در تولید این آلبوم ایجاد شرایطی برای معرفی بهتر و بیشتر رودکی به مردم بود.

چراغی تصریح کرد: اعتراف می‌کنم که در زمینه فرهنگ و ادبیات ایرانی بسیار کم‌کارتر از دیگر کشورهای فارسی‌زبان هستیم و این بسیار ناراحت‌کننده است که خیلی از آهنگسازان و هنرمندان موسیقی ما آنطور که باید روی اشعار شاعران بزرگی چون رودکی تمرکز نمی‌کنند. درصورتی که حتی بسیاری از کارهایی که توسط اهالی موسیقی تولید می‌شوند از نظر بیان اشعار و ادبیات دارای اشتباهاتی است که روی این موضوع باید تمرکز ویژه‌ای داشت و از اشتباهات پرهیز کرد.

این آهنگساز و پژوهشگر در ادامه با قدردانی از همه دست‌اندرکاران این آلبوم که در ایام کرونایی تولید شده، بیان کرد: در این اثر به دو موضوع بیشتر دقت داشتم که کمتر به آن توجه می‌شود. ما در بسیاری از موارد دچار فراموشی می‌شویم و سعی نمی‌کنیم کارهای رودکی را بخوانیم و با مفاهیم آن آشنا شویم. از سوی دیگر استفاده از سازهای محلی ایرانی در کشورمان متاسفانه به عنوان سازهای دسته چندم برای مردم معرفی شده است که در کنار توجه به هم تبادل فرهنگی با کشورهای فارسی‌زبان نیز از دیگر نکاتی بود که به آن توجه داشتیم. قدردان افضل شاه شادی، خواننده تاجیکستانی و وحید تاج هستم که در این پروژه همراهی و مشارکت ویژه‌ای داشتند.

چراغی تصدیق کرد: زمانی که آلبوم «از خشت و خاک» منتشر شد انتظار این فروش و استقبال را نداشتم اما اشتباهم این بود که مردم را دست‌کم گرفته بودم ولی بعد فهمیدم با یکسری تمهیدات می‌توان مردم را به سمت شنیدن اینگونه آثار سوق داد. امروزه با شرایطی مواجه هستیم که اصالت بسیاری از کارهای مرتبط با موسیقی ایرانی، با اساس موسیقی ایرانی فاصله گرفته است. ما در این آلبوم تلاش کردیم جذابیت‌های سازهای نواحی ایران را محوریت اصلی سازبندی این اثر قرار بدهم تا این اشعار کهن دست اول در کنار سازهای نواحی و سازهای موسیقی ایرانی تبدیل به یک کار درجه یک شوند.

چراغی در رابطه با حضور خواننده تاجیکی در این اثر بیان کرد: ما مشترکات بسیاری داریم؛ جان کلام و موسیقی تاجیکستان با ما یکی است و تفاوت ماهیتی با هم ندارند. بنابراین در زمینه موسیقی که با خواننده تاجیک کار کردیم جان کلام یکی است. اگر موسیقی کلاسیک غربی آنقدر موفق است به خاطر تعدد شرکای فرهنگی آ‌نهاست. در این کار یک کلیتی در قالب فرهنگ شرقی مطرح شده که توانسته در کنار هم به خوبی گنجانده شود.

چراغی: مردم را متوجه موسیقی و شعر اصیل کردیم/ تاج: رودکی امروزی است

وحید تاج یکی از خوانندگان این آلبوم در این نشست بیان کرد: این کار اثر پیچیده‌ای بود و هنگامی که کار را شنیدم به آن علاقمند شدم و هنگامی که اشعار را خواندم دیدم که گویی برای همین زمان ماست و سنخیت دارد با روزگاری که در آن هستیم. خواننده تاجیکی که در این آلبوم حضور دارد اتفاق مبارکی بود و فکر می‌کنم تبادل فرهنگی خیلی خوبی بین ما و تاجیک‌ها است. امیدوارم که این اثر به خاطر رودکی و آشنایی بیشتر فرزندان ما با ادبیات کهنی که داریم دیده و شنیده بشود. به نظر من اگر فرزندان ما با این ادبیات کهن آشنا شوند و فردوسی، رودکی، خیام و حافظ را بهتر بشناسند کار بزرگی انجام داده‌ایم.

در پایان این نشست از آلبوم «بخارا» نیز رونمایی و پرده برداری شد.

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha