کنفرانس بین‌المللی مناسبات دین و خانواده آذرماه برگزار می‌شود
کد خبر: 3989326
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

کنفرانس بین‌المللی مناسبات دین و خانواده آذرماه برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی مناسبات دین و خانواده روزهای 10 و 11 آذرماه با حضور صاحب‌نظران خارجی و ایرانی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

ارال/ بستانحجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مناسبات دین و خانواده و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری این کنفرانس در آذرماه، گفت: بحث مناسبات دین و خانواده از موضوعات مهم اجتماعی است و هدف ما در این کنفرانس پرهیز از کارهای تکراری و ارائه یافته‌های نوین و دستاوردهای جدید با حضور صاحبنظران ایرانی و غیرایرانی است.

بستان اضافه کرد: البته مباحث اساتید ایرانی عمدتاً ناظر به دین اسلام است، اما چون کنفرانس بین‌المللی است، لذا دین را به صورت عام گرفته‌ایم تا بتوانیم دیالوگ علمی برقرار کنیم.

دبیر علمی این کنفرانس در پاسخ به این پرسش که ما در فضای فرهنگ ایرانی کارکرد‌هایی برای دین به خصوص در مناسبات دین با خانواده بیان می‌کنیم تا مردم را بیشتر به دینداری دعوت کنیم، اما چرا جامعه دیندار ما اینقدر مشکلات خانوادگی و اجتماعی دارد؟ اظهار کرد: باید تحقیقات زیادی در این زمینه صورت بگیرد، اینکه خانواده‌ای دیندار است، اما خشونت هم در آن اتفاق می‌افتد. باید به عنوان یک مورد اجتماعی مورد تحقیقات روانشناسی و جامعه‌شناسی قرار بگیرد، عمده این مسائل ناشی از دینداری سطحی و شناسنامه‌ای در بخشی از افراد جامعه است و دیندار واقعی در خانواده و با اهل و عیالش رفتار خشونت‌آمیز ندارد.

دبیر علمی کنفرانس در پاسخ به این پرسش که ما در تبلیغاتمان بر این نکته تأکید زیادی داریم که کشورهای غربی چون دینداری ضعیفی دارند، طلاق و مشکلات خانوادگی آنها بیشتر است، اما امروز شاهدیم که کشوری اسلامی مانند ایران هم با آمار ناخوشایند طلاق دست و پنجه نرم می‌کند، چگونه این موضوع قابل تحلیل است؟، گفت: ما عمدتاً در تحلیل این مسائل نگاه جامع نداریم و تک‌بعدی تحلیل می‌کنیم، اولا آمار طلاق و مشکلات خانوادگی و خیانت و ... در کشورهای غربی کم نیست، ثانیاً طلاق و مشکلات خانوادگی فقط یک عامل ندارد که مثلاً بدحجابی یا ضعف دینداری باشد، ضمن اینکه باید هر مشکلی را موردی ببینیم و تحلیل کنیم.

جزئیات کنفرانس

بستان در ادامه با بیان اینکه کنفرانس روزهای 10 و 11 آذرماه برگزار می‌شود، افزود: صاحبنظران می‌توانند آثار خود را برای کنفرانس تا 15 شهریور ماه در قالب چکیده و اصل مقالات را تا 10 آبان ارسال کنند. 

وی اضافه کرد: هنوز سخنرانان اصلی این همایش مشخص نشده‌اند، اما از آقای پرفسور برایان ترنر از استرالیا برای سخنرانی و ارائه مقاله دعوت شده است و ایشان ابراز علاقه برای حضور در این کنفرانس دارد. 

بستان با بیان اینکه این کنفرانس در 4 پنل  جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و حقوق برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در محور اجتماعی موضوعاتی چون مواجهه دین با تحولات ساختاری خانواده، نقش دین در ترویج و تحکیم خانواده، مواجهه دین با تحولات کارکردی خانواده و نقش دین در پیشگیری از آسیب‌های خانواده مورد بحث قرار می‌گیرد.

دبیر علمی کنفرانس تصریح کرد: نقش خانواده در تحولات دین و دینداری، نقش خانواده دین مدار در نظم و کنترل اجتماعی، نقش خانواده دین مدار در گسترش امنیت و سرمایه اجتماعی، نقش خانواده دین مدار در مواجهه با چالش‌های اقتصادی و الگوی مدیریتی خانواده دین‌مدار از دیگر مباحثی است که در این پنل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عضو هیئت علمی کنفرانس مناسبات دین و خانواده اضافه کرد: محورهای روان‌شناسی کنفرانس هم شامل نقش دین در مواجهه با روابط عاطفی جنسی پیش از ازدواج، نقش دین در الگوی انتخاب همسر، نقش دین در تقویت و تعالی روابط عاطفی جنسی همسران، مواجهه دین با تفاوت‌های جنسی و جنسیتی در خانواده، دین و آسیب‌های خانواده معاصر (خیانت زناشویی، طلاق، جدایی عاطفی، خشونت، اعتیاد و غیره)، است.

وی افزود: همچنین در این پنل موضوعات؛ خانواده و تفاوت سطح دینداری، سطح تحول‌یافتگی دینی، تأثیر ازدواج و روابط خانوادگی بر دینداری اعضای خانواده، دین و گرایش به فرزندآوری، الگوهای دینی خانواده درمانی، الگوها و دستورالعمل‌های دینی خانواده درمانی و اثربخشی مشاوره دینی بر خانواده مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

بستان با بیان اینکه در محور حقوق هم موضوعاتی مانند فقه و حقوق خصوصی دینی خانواده، فقه و حقوق عمومی دینی در فرزندآوری و جمعیت؛ امنیت خانواده؛ سلامت خانواده؛ اقتصاد خانواده و مشاوره خانواده بحث خواهد شد، گفت: همچنین در محور تربیتی، نقش پدر در تربیت دینی فرزندان، نقش مادر در تربیت دینی فرزندان، نقش روابط اعضای خانواده در تربیت دینی، نقش تربیت دینی در استحکام خانواده، نقش تربیت دینی در پیشگیری از آسیب‌های خانواده مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: بررسی نقش تربیت دینی خانواده در مدیریت استفاده از فضای مجازی، تأثیر اشتغال مادران بر تربیت دینی فرزندان، شیوه‌های آموزش مفاهیم دینی به کودکان در خانواده و چالش‌های تربیت دینی خانواده از دیگر موضوعات پنل علوم تربیتی کنفرانس به شمار می‌آید.

ارال/ بستان

انتهای پیام
captcha