عزاداری زینبیه اعظم زنجان در سایه کرونا
کد خبر: 3991984
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

عزاداری زینبیه اعظم زنجان در سایه کرونا

عزاداران موکب زینبیه اعظم زنجان باز هم در یوم‌الزینب با شیوه‌ای جدید در سایه کرونا در غم بانوی صبر و اسطوره شکیبایی شریک شدند و ارادت خود را به شهدای کربلا به نمایش گذاشتند.

عزاداری زینبیه اعظم زنجان در سایه کرونابه گزارش ایکنا از زنجان، یوم‌الزینب محرم سال 1400 هجری شمسی از همیشه دلگیرتر است؛ چراکه هم غصه اسرای کربلا و سنگینی بار غم و رسالت ناتمام خاندان پیامبر(ص) بر دوش زینب کبری(س)، دل دلدلدگان مکتی حسینی را خون کرده و هم ویروسی منحوس برای دومین سال پیاپی جمع‌های هزاران نفری عزاداران را متأثر کرده و آن‌ها در حسرت حضور در مراسم یوم‌العباس و یوم‌الزینب زنجانی‌ها گذاشته است.

اما ریشه‌های خون‌خواهی از بزرگترین ظالمان تاریخ روز به روز و سال به سال در وجود ارادتمندان به اباعبدالله‌الحسین(ع) و ابوالفضل‌العباس(ع) قوی‌تر می‌شود و همه بر خود وظیفه می‌دانند که با دردهای تمام‌نشدنی بشریت و اسرای کربلا شریک شوند و بیعت خود را با طلایه‌داران مکتب آزادی و آزادمردی تازه کنند.

عزادارن که شب عاشورا تا صب فریاد می‌زدند «مکن ای صبح طلوع»، دیدند که قصه کربلا به «سر» رسید و حال اسرای کربلا باید این درد را نه تا شام بلکه به جغرافیای جهان و همیشه تاریخ بکشانند، باید بشریت بداند، در تقابل خیر و شر، اشقیا با تن‌های شریف سلاله پیامبر(ص) چه کردند و از این حماسه برای پیروی از حق و حقیقت درس عبرت بگیرند.

یازدهم محرم به افق پایتخت شور و شعور حسینی تاریخی مهم در تقویم عاشقان مکتب حسین(ع) است، امسال با جلوه و شکلی دیگر که سایه کرونا بر زندگی مردم سنگینی می‌کند، عزاداران با تعدادی کمتر از جمعیت هزاران نفری سال‌های گذشته، با رعایت فاصله‌های اجتماعی و ماسک بر صورت، قلب‌های خود را از زینبیه اعظم زنجان روانه کاروان اسرای کربلا می‌کنند و با بانوی صبر هم غصه می‌شوند.

عزاداری زینبیه اعظم زنجان در سایه کرونا

از صبح این روز جمعیتی را می‌بینی که با قلب‌های شکسته، لباس مشکی بر تن و برخی که پرچم‌های کوچک منقش به یا حسین(ع) و یا زینب(س) در دست دارند، به مأمن دوستداران سیدالشهدا می‌آیند. سن و سال‌دارها که این رسم، عادت همیشگیشان شده و بچه‌هایی که قصه کودکان کربلا و مهربانی و فداکاری پدرانشان را از زبان والدین می‌شنوند و در محلی از زینبیه حس و حال درک کرده از واقعه کربلا را با مدادرنگی و کاغذ به تصور می‌کشند.

جوان‌ترها در ساماندهی به عزادارن در تکاپو هستند و عده‌ای تلاش می‌کنند در کار خیر و کمک‌های مومنانه از دیگری سبقت بگیرند. عده‌ای به عزاداران آب می‌دهند و هرکه آب را می‌گیرد بی‌اختیار به یاد تشنگان کربلا می‌افتد و با قطره‌ای اشک آن را می‌نوشد. کم کم جمعیت در صفوف منظم منتظرند تا مادحان با نوای «زینب زینب زینب، کنز حیا زینب کان وفا زینب، زینب زینب زینب، درد آشینا زینب غرق بلا زینب» آن‌ها را به همدردی با اسرای کربلا نزدیک کند.

مردان در این دانشکده انسان‌ساز از حضرت زینب(س) درس مردانگی می‌آموزند که این چنین با صلابت با وجود کوله‌باری از غم در برابر حاکمان ظلم و جور حاضر شد و حق را برملا کرد و با این اسطوره شکیبایی هم پیمان می‌شوند و می‌گویند: «هیئت یولوندا جان ورن قویمام یخیلسین پرچمین»

عزاداری زینبیه اعظم زنجان در سایه کرونا

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا کسب معرفت را لازمه عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) دانست و گفت: برای این منظور سازمان اوقاف و امور خیریه طرح بصیرت عاشورایی را تدارک دیده و در آن برنامه‌هایی از جمله خیمه‌های معرفت و اعزام مبلغ در ماه محرم و صفر را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از موقوفات استان زنجان مربوط به حضرت سیدالشهداء(ع) با نیات برگزاری مجالس عزاداری آن حضرت و اطعام عزاداران حسینی است، ابراز کرد: با تلاش همکاران محترم ستاد و شهرستان‌های اوقاف استان زنجان درآمدهایی که تاکنون در این بخش از موقوفات وصول شده است، طبق نیات واقفان و وظایف ذاتی سازمان اوقاف و امور خیریه به این امر اختصاص خواهد یافت و درآمدهایی هم که پس از این تاریخ با همین نیات واصل شود حسب مورد و با توجه به قید زمان و مکان در همین راستا صرف خواهد شد.

این مسئول در مورد نذورات حسینیه و زینبیه اعظم زنجان بیان کرد: این نذروات پس از جمع‌آوری به حساب سازمان واریز و با نظر هیئت امنای حسینیه و زینبیه در امور مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی هزینه می‌شود و باید دانست این رقم نذورات در مقابل هزینه‌های یک ساله این اماکن متبرکه مبغ ناچیزی است.

کرمی به طرح شمیم حسینی اشاره کرد و افزود: با توجه به موجودی ۳۰۰ میلیون تومانی نیات مرتبط با این طرح، به بیش از ۳۰۰ هیئت در استان زنجان اعتبار مالی اختصاص یافته و با استفاده از آن اقلام مورد نیاز برای اطعام عزاداران حسینی از جمله برنج، گوشت، روغن، قند و شکر، حبوبات، چای و سایر اقلام مشابه خریداری شده و بعد از پخت و پز، به‌صورت بهداشتی مابین عزاداران حسینی توزیع می‌شود.

انتهای پیام
captcha