کد خبر: 3992385
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
گزارش جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه؛

موافقت کمیسیون امنیت ملی با امیرعبداللهیان / انتظارات موافقان و استدلال‌های مخالفان چه بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه عصر یکشنبه، بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش ایکنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، در جلسه عصر یکشنبه 31 مردادماه، بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار داند.

در ابتدا طبق ماده 202 آیین‌نامه داخلی مجلس، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره وزیر پیشنهادی توسط محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی این کمیسیون قرائت شد که حاکی از موافقت اعضای کمیسیون با امیرعبداللهیان بود.

بخش‌هایی از گزارش سخنگوی کمیسیون امنیت به شرح ذیل است:

ایشان ضمن معرفی خود در جلسه‌ای و ارائه سوابق تحصیلی و کاری، برنامه‌ها و رویکردهای وزارت امور خارجه را در صورتی که با اعتماد نمایندگان مردم کسب کند، تشریح کرد؛ امیرعبداللهیان دارای مدرک تحصیلی دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است. وی در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و دانشگاه تهران تدریس می‌کند و استاد راهنمای رساله‌های دکتری دانشجویان زیادی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه کار در این وزارتخانه را از سطح کارشناسی شروع کرده، از جمله معاونت و ریاست اداره، مدیرکل امور خلیج فارس، معاونت آفریقا، معاونت سفارت ایران در بغداد، سفیر کشورمان در بحرین و عضویت در هیئت مذاکره ایران و کشورهای اروپایی و ریاست کمیته سیاسی این هیات در بغداد و سایر کشورهای دیگر بوده است.

وی در کارنامه خود سابقه همکاری تنگاتنگ با شهید عزیز سردار سلیمانی دارد. برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد، تاکید بر تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن و فعال و هوشمند دارد.

وی بر مبنای آنچه در کمیسیون ارائه کرد، باید براساس ظرفیت تمام کشورهای دنیا نقشه راهی برای ارتقا و تحکیم روابط با همه کشورهای دنیا داشته باشد. کشورهایی که به احترام متقابل و منافع متقابل اعتقاد داشته باشند، باید در اولویت قرار بگیرند.

تحقق سیاست روان، تسهیل‌گر و هم‌افزا با کشورهای همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است. تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که وی بر آن تاکید دارد. در واقع سیاست تک قطبی‌گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت‌های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است.

ارتباط دوجانبه و چندجانبه با قدرت‌های آسیایی و همسایگان خصوصا کشورهای مستقل، تبدیل سیاست خارجه انفعالی به سیاست فعال و... از دیگر نکاتی بود که امیرعبداللهیان بر آن تاکید داشته است.

وی از سال 95 دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل بوده است؛ در زمان وی اقدامات خلاقانه‌ای برای توسعه روابط پارلمانی انجام شده است، زیرا گاهی اوقات روابط پارلمانی گره گشاتر از روابط رسمی به شمار می‌رود، لذا در کمیسیون به نمایندگان قول داد برای تغییر و تحول در سیاست خارجی به ویژه سیاست رسمی کشور از این ظرفیت استفاده کند.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و تعامل با کشورهای همسایه، بهره‌گیری از فرصت اتحادیه اقتصادی اورآسیا، پرداختن به حضور فرصت محور ایرانیان خارج از کشور و بهره‌گیری از دانش و سرمایه آنها و ایجاد پل ارتباطی برای حضور مستمرشان در کشور و مشارکت آنها در توسعه پروژه‌های عمرانی، توجه به فعلیت رساندن ظرفیت‌های سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای تعمیق و توسعه ارتباطات اقتصادی از جمله اولویت‌های اعلامی وزیر پیشنهادی است.

وی تأکید کرد پس از استقرار در وزارت امور خارجه برای استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای واردات واکسن، استفاده از یافته‌های خارجی و همچنین معرفی ظرفیت‌های داخلی در مهار کرونا و استفاده از ظرفیت‌های خارجی برای واکسینه کردن استفاده کند.

برنامه‌های وی بنا به نظر اکثر نمایندگان با اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست‌های کلان تبیین شده توسط رهبر انقلاب، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز، برنامه ششم توسعه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و به عنوان مبانی نظری برنامه‌های ایشان قرار دارد.

کمیسیون امنیت ملی ضمن موافقت با برنامه‌های امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه امیدوار است با رأی اکثریت نمایندگان در انجام مسئولیت‌های محوله موفقیت کسب کند.

بعد از گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نوبت به مخالفان و موافقان رسید که در ادامه بخش‌هایی از سخنان آنان منتشر می‌شود:

مخالفان

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر:

طبق ماده (105) قانون برنامه ششم توسعه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری لازم بخش خصوصی در کشورهای منطقه و برعکس از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان شده است.

سؤال اینجاست که آقای عبداللهیان در زمان مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است تا چه اندازه نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده است، او معاون وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقایی وزارت، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهم‌تر از آن دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بوده و باید پاسخ دهد نسبت به قانون برنامه ششم چه اقدام عملی داشته است.

آیا حافظه شما نمایندگان یاری می‌کند تا ببینیم وزیر پیشنهادی در زمان مسئولیت‌هایش نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی عملکردی داشته است یا خیر. ایشان در کمیسیون امنیت ملی به صورت شفاهی تعهد داده است که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت می‌کند و تمرکز بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به 15 کشور را جزو برنامه‌های خود می‌داند اما در مسئولیت‌های گذشته آیا اقدام جدی در زمینه تحقق قانون برنامه ششم داشته است که امروز مدعی اداره وزارت خارجه‌ای باشد که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی نمود آن است.

آیا شما می‌توانید نسبت به عملکرد گذشته‌تان تضمین کنید که برنامه کنونی را عملی می‌کنید؟ اگر در این چند سال خوب عمل کرده بودید مناطق مرزنشینی که توسعه نیافته‌اند و منزوی شده‌اند فعال می‌شدند چرا که می‌توانستید گروه‌های دوستی – پارلمانی را تقویت کنید، جلسه پیگیری با وزارت خارجه برگزار کنید و دیپلماسی اقتصادی را از این مسیر فعال می‌کردید. چرا در دوران مسئولیت به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفته‌اید و دفاتر کنسولگری سفرای همسایه را تقویت نکرده‌اید.

حسن محمدیاری؛ نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال:

در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه محل کم کاری و سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی نیست. دیپلماسی قوی نیاز به رأی حداکثری مجلس دارد هر چند آقای امیرعبداللهیان که پله‌های ترقی را از معاونت وزیر خارجه تا سفیر بودن طی کرده انسانی فرهیخته و در تراز ملی است اما ابهاماتی در برنامه وی وجود دارد.

آقای امیرعبداللهیان باید اعلام کند در قبال سیاست‌های دوگانه دولت قبل مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آن‌ها از ناتوانی وزارت خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع تحمیل هزینه سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه چه برنامه‌ای دارد و آیا از اقتدار و توانایی لازم در این زمینه برخوردار است.

سیاست خارجی مبتنی بر منویات رهبری و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است لذا اعتقاد دارم در دورانی که وزیر خارجه به عنوان سفیر یک نظام وارد میدان می‌شود فردی با سابقه انقلابی و دارای اطلاعات و دانش کافی باید باشد که امکان برقراری ارتباط مستقیم با مقامات نظام به خصوص رهبری را داشته باشد و براین باورم که فرد اول جبهه بین‌المللی کشور محسوب شده و باید پاسخگوی ملت و به ویژه مجلس باشد.

درباره تقویت دفاتر نمایندگی در استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی کم برخوردار به ویژه گیلان و مازندران توضیح دهید چرا که دیپلماسی در داخل هم باید فعال باشد.

آقای امیرعبداللهیان شما هم رزم شهیدان گرانقدری چون شهید رکن آبادی و قاسم سلیمانی بودید و از تفکرات آن‌ها مطلع بودید لذا در برنامه‌های خود باید درباره پیگیری حادثه منا و اقدام ضد انسانی آمریکا در به شهادت رساندن عالی‌ترین مقام نظامی کشور یعنی حاج قاسم سلیمانی توضیح دهید و در مقابله با این جنایت برنامه‌های خود را صریحا اعلام کنید.

در دولت قبل از وزیر امور خارجه در خصوص سرنوشت شهید متوسلیان و همراهانشان که در هاله‌ای از ابهام است، سوال شد اما هنوز ابهاماتی در این زمینه است که با دیپلماسی فعال باید پاسخ داده شود.

سیاست خارجه کشور نباید دوگانه باشد و مدیران سهم خواهی کنند. شما به عنوان عنصر انقلابی که از بدنه وزارت خارجه مراحل ترقی خود را طی کردید باید موضع خود را در خصوص مسائل این حوزه به ویژه برجام اعلام کنید. با توجه به اینکه عقلانیت، تفاهم و تعامل با دنیا باید سرلوحه وزارت خارجه باشد آیا با توجه به شیطنت‌های استکبار جهانی و هجمه‌های وارد شده روش خاص و مبدعانه‌ای دارید که شاهد تحول در حوزه دیپلماسی بین‌الملل به خصوص برجامی که به بن بست کشیده شده، باشیم.

از دیگر خصوصیات برجسته رئیس جمهور اطاعت محض از منویات رهبری به ویژه در حوزه بین‌الملل است، آیا شما نیز ذوب در رهبری خواهید بود، همچنین منش و روش و افتادگی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مقابل دوستان موجب برجستگی ایشان شده لذا شما به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه بر همین مبنا پاسخگوی مجلس خواهید بود.

موافقان

محسن علیزاده؛ نماینده مردم سپیدان و بیضاء:

وی(امیرعبداللهیان) به عنوان یکی از مدیران برجسته کشور و منطقه بوده و سوابق وی نشان می‌دهد مدیری پلکانی بوده و آسانسوری نیست؛ مایه مباهات مجلس است که از خدمات چنین مدیران تحول‌خواه، انقلابی، فعال و متخصصی برخوردار است و روحیه انقلابی و توجه وی به دیپلماسی عزتمندانه باعث تحولی صحیح در وضعیت موجود خواهد شد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه برای تصدی این پست در نشست‌های مختلف کمیسیون‌ها این اطمینان را داد که سفرایی با برنامه را برای سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها انتخاب کند و همچنین معرفی دستیاران ویژه اقتصادی از جمله نوآوری‌های وی خواهد بود.

وی باید در گزینش نیروها به انقلابی‌گری توجه کند و اقتصادی‌شدن سیاست خارجی با محوریت همسایگان و ارتباط با تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و نهادینه کردن آن با توجه به محور مقاومت را در دستور کار داشته باشد.

امیرعبداللهیان در روز اول وزارت خود قرار است ستاد ویژه مقابله با کرونا تشکیل دهد تا مشکل واردات واکسن و تجهیزات پزشکی برطرف شود، همچنین وی اصلاح ساختار این وزارتخانه را در دستور کار دارد.

انتظار داریم وی وزارت برجام نافرجام را به وزارتی در تراز انقلاب برساند. همچنین مذاکرات اخیر وی در بغداد نشان‌‌دهنده هوشمندی، تسلط و توجه به مواضع عزتمندانه او نسبت به نظام است. امروز اتاق‌های فکر کثیفی از سوی صهیونیست‌ها تشکیل شده تا امیر عبداللهیان رأی اعتماد بالایی نداشته باشد لذا انتظار داریم با انتخاب وی اقتدار و عزت را به سیاست خارجه بازگردانید که وی تغییر دیپلماسی ذلت به عزت را در نظر دارد.

مجلس انقلابی انتظار خون‌خواهی حاج قاسم سلیمانی را از وزارت امور خارجه دارد تا عاملان و آمران آن تعقیب شده و به مجازات برسند.

ابوالفضل عمویی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس:

در شرایط حساس و مهم از سیاست خارجی کشور قرار داریم و در 4 سال آینده تحولات بین‌المللی از شرق و غرب کشور، ایران را به یکی از موضوعات بین‌المللی تبدیل خواهد کرد؛ تحولات افغانستان، لبنان و عراق؛ و سپس در کنار این تحولات، مذاکرات بین‌المللی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف در جریان بوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پیگیری سند همکاری‌های بلندمدت ایران و چین، پیگیری مذاکرات راهبردی ایران و روسیه، پیگیری مذاکرات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و از همه مهمتر آینده توافق نامه اتمی و پیگیری مذاکرات وین، به ما نشان می‌دهد که در انتخاب وزیر امور خارجه باید نهایت دقت صورت گیرد.

وزارت امور خارجه به تعبیر مقام معظم رهبری؛ نیمی از دولت است. این یک وزارتخانه در کنار وزارتخانه‌های دیگر نبوده، بلکه وزارت امور خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی و مجری سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران است، لذا در این شرایط داشتن یک سیاست خارجی کارآمد و هوشمند بسیار ضروری است. برای این مهم سه عنصر اساسی ایده مرکزی، برنامه منسجم و ساختار هماهنگ و سپس مدیریت انسانی برای پیشبرد این ایده در کنار این ساختار نیاز است. دولت سیزدهم سیاست خارجی خود را در پیگیری دیپلماسی اقتصادی، سیاست همسایگی و از همه مهمتر توازن بخشی به اهداف سیاست خارجی معرفی کرده است.

عمویی تصریح کرد: این سیاست تنها سیاست دولت سیزدهم نبوده، بلکه سیاست کل نظام جمهوری اسلامی است، سیاست خارجی عرصه اجماع است، همه ارکان و نهادهای نظام باید در کنار یکدیگر، یک رویکرد را دنبال کرده تا به نتیجه برسد و در اجرای این رویکرد به کسی نیاز داریم که بتواند قدرت هماهنگی دیدگاه‌های مختلف سیاست خارجی، امنیتی، نظامی و دیپلماتیک را داشته باشد. همه این موارد از دید کمیسیون امنیت ملی و کارشناسان حوزه سیاست خارجی در شخصیت امیرعبداللهیان جمع شده است. وزارت امور خارجه در دوره پیش رو نیاز به تحول دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: وزارت امور خارجه باید از وزارت برجام به وزارت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند. برجامیزه کردن سیاست خارجی ایران با انتخاب دولت سیزدهم پایان یافت و امروز کسی باید در این مسند بنشیند که بتواند رویکرد نوین سیاست خارجی ایران را دنبال کند. از روزی که آقای امیرعبداللهیان به عنوان گزینه وزارت امور خارجه و شخص مورد اعتماد آقای رئیسی معرفی شد، اخبار و واکنش‌های مثبتی از داخل وزارت امور خارجه دریافت کردیم.

وی گفت: حُسن سلوک آقای امیرعبداللهیان موجب می‌شود ظرفیت‌های کارشناسی و نیروهای توانمند وزارت امور خارجه مورد بهره‌مندی قرار گیرند. در همه سال‌ها تلاش کاری آقای امیرعبداللهیان طی 30 سال در کنار تحصیلات مرتبط، موجب تسلط کافی ایشان به مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی شده است، چرا که هم در جایگاه سفیر و هم مسئول پیگیری روابط اجمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوهای راهبردی با اتحادیه اروپا و مذاکرات ایران و آمریکا در عراق حضور داشتند.

عمویی ادامه داد: این تجربیات ذی‌قیمتی بوده که کمتر کسی مجموعه آنها را در کنار هم دارد، از این رو امیدواریم با حضور آقای امیرعبداللهیان در مسند وزارت امور خارجه موجب تقویت این وزارتخانه و تبدیل شدن آن به بازوی ایران برای حفظ منابع ملی و طبیعی شود. بنابراین در این مسیر رأی بالا به وزیر امور خارجه، پشتوانه محکمی برای قدرت کشور در عرصه مذاکرات بین‌المللی است، لذا همکاران ما در رأی اعتماد به آقای امیرعبداللهیان جایگاه این وزارتخانه و موقعیت آن را در مسائل بین‌المللی مدنظر قرار دهند.

دفاع حسین امیرعبداللهیان از برنامه‌های پیشنهادی

در ادامه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه به دفاع از خود پرداخت و اظهار کرد: منطق عاشورا و پیام کربلا نشان می‌دهد دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع و امنیت ملی هستند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در این رابطه اظهار کرد: رهبر انقلاب بر این اساس فرمودند قدرت میدان، پشتوانه محکمی برای دیپلماسی است و باید هرگونه عنصر اقتدار به نوعی تبدیل به دستاورد سیاسی و اقتصادی شود.

وی ادامه داد: در عرصه مناسبات بین‌المللی، منافع و اقتدار ملی دارای اهمیت است که از آن غافل نخواهیم شد و با استفاده از دیپلماسی عزتمند و اتکاء به ظرفیت‌های ذاتی و تحقق شعار «ما می‌توانیم» به دنبال تحقق منافع ملی کشورمان خواهیم بود.

امیرعبداللهیان افزود: توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن، پویا و هدفمند مورد توجه است که این امر از خطوط اصلی برنامه‌ها در سیاست خارجی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: یکی از مخالفان سیاست متوازن را مورد ابهام قرار داد که در این راستا باید عنوان کرد اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، همسایه‌محور و آسیا محور است، زیرا قرن 21 متعلق به آسیا است؛ بنابراین در غرب آسیا به دنبال نهادینه‌سازی دستاوردهای میدانی مقاومت و در شرق آسیا به دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی برای رشد اقتصادی کشور و رفع محرومیت خواهیم بود.

وی گفت: سیاست خارجی متوازن عبارت است از اینکه در یک منطقه و یک حوزه متوقف نخواهیم شد، بلکه در همه قاره‌ها چندین کشور را به عنوان کشورهای اولویت‌دار تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمان‌بندی مشخص برای تعامل گام خواهیم برداشت.

امیرعبداللهیان افزود: تقویت رابطه با کشورهای اسلامی و دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل از دیگر مسائل قابل تأمل است؛ حدود 40 درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را دیپلماسی اقتصاد تشکیل می‌دهد و این در حالی است که اقتصادمحور نبودن وزارت امور خارجه طی 4 دهه گذشته یکی از مسائلی است که همگان به آن انتقاد دارند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: دولت آقای رئیسی با رویکرد جدید، پویا و هوشمند و تعریف موضوعات کلان در حوزه اقتصادی مانند دیپلماسی انرژی، تجارت مرزی، توجه به بخش خصوصی، کشت فراسرزمینی، توریسم، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، ارزآوری و ... درصدد رفع انتقاد مذکور و تحقق دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌‌المللی است؛ نباید فراموش کنیم برای انجام کارهای بزرگ نیازمند مردان بزرگ و برنامه‌ریزی هستیم.

وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد

وی افزود: توجه به حوزه فناوری و دانش‌بنیان از دیگر مباحث است. ما برای اجرای برنامه‌های اقتصادی از دستیاران و مشاورینی که متخصص باشند، حتی اگر در بین سفرا در وزارت نداشته باشیم، به طور مثال در حوزه پیگیری دیپلماسی انرژی از ظرفیت ملی استفاده می‌کنیم تا به طور روزانه تسهیل‌کننده و پیگیر پرونده‌های اقتصادی مورد نظر باشند.

امیرعبداللهیان در ادامه به فعالیت سفارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه رویکرد اقتصاد‌محور در وزارت امور خارجه طی 4 دهه گذشته حاکم نبوده و در مقاطعی حتی در دولت قبل معاونت اقتصادی شکل گرفت و احیاء شد، اما بخش‌ها به کمک هم نیامدند، لذا کمترین حضور رایزنان اقتصادی را در خارج از کشور داریم. بنابراین ما نیازمندیم در برنامه بودجه سال آینده وزارت امور خارجه، دستگاه‌هایی که مأموریت اقتصادی و تجارت بین‌الملل دارند، بتوانند کارشناسان زبده خود را به ما معرفی کنند و متناسب با هر رویکرد کارشناسان در سفارتخانه‌ها مستقر شوند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ممکن است ما در جایی رایزن کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی نیاز داشته باشیم و در جای دیگر به رایزن بازرگانی نیاز باشد که این با کمک شما عزیزان حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: بارها در مجلس سخن گفتند که وزارت امور خارجه، وزارت برجام نیست، لذا با صدای بلند اعلام می‌کنم که ما در وزارت امور خارجه اولاً مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره منطقی و توأم با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد، اما وزارت امور خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. همه تلاش خود را برای بی‌اثر کردن به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست و با مذاکره‌ای همراه خواهیم شد که فرسایشی نباشد و تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار کرد: وزارت خارجه مجموعه متنوع و پیچیده‌ای از موضوعات از عرصه دیپلماسی رسمی تا دیپلماسی عمومی، آب، گردشگری و سایر دیپلماسی‌ها را باید دنبال کند. قبل از اینکه توفیق اجباری نصیبم شود و از دولت به مجلس منتقل شوم، یک تصویری از مجلس در ذهن داشتم، اما طی 5 سال گذشته در مجلس با ظرفیت عظیم دیپلماسی پارلمانی آشنا و با تمام وجود به آن پی بردم. این دیپلماسی از سطح رئیس محترم مجلس، نواب رئیس، اعضای هیأت رئیسه تا روسای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و تمامی کارگروه‌های مرتبط تخصصی را شامل می‌شود. توجه به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش خواهیم برد که منتظر دعوت و احضار شما به مجلس و کمیسیون نباشم و حتماً در هر برنامه‌ای که بتوانیم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کنیم، داوطلبانه درخواست خود را اعلام و به مجلس خواهیم آمد، لذا تعامل سازنده و پویایی را با مجلس شکل خواهیم داد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر فعال نبودن گروه‌های دوستی – پارلمانی گفت: این درد و دل مشترک ما است، ایراد کار در وزارت امور خارجه‌ای است که من عضو آن خانواده هستم و امیدوارم با کمک همکاران انقلابی و باتجربه در وزارت امور خارجه این ظرفیت را عملیاتی کنم، همچنین نسبت به جذب نیروهای جوان و انقلابی و کادرسازی برای دهه‌های آینده و حرکت در تراز سیاست خارجی متوازن و سیاست خارجی در تراز انقلاب با حمایت شما انجام خواهیم داد.

وی با تأکید بر رویکرد چندجانبه‌گرایی و حضور هدفمند در مجامع بین‌المللی اظهار کرد: همه دولت‌ها نسبت به ایرانیان خارج از کشور حرف‌ها زدند. ما شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را تشکیل دادیم که معطل مانده است. با توجه به گفت‌وگویی که با جناب آقای رئیسی داشتیم، ایشان با انگیزه و علاقمندی اعلام کردند که شورای ایرانیان خارج از کشور به سرعت احیاء شود و دبیرخانه آن که جانشین وزیر خارجه است و معاونت کنسولی و پارلمانی را در وزارت خارجه به عهده دارد، با نگاه حل مشکلات ایرانیان و استفاده از ظرفیت آنها بهره خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان یادآور شد: از ابتکار عمل آقای دکتر قالیباف تشکر می‌کنم که از ابتدای فروردین ماه سال 1400 دستور دادند در حوزه بین‌الملل مجلس، دفتر ارتباط ایرانیان خارج از کشور با مجلس راه‌اندازی شود، این دفتر به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و گزارشی از عملکرد این دفتر، پیام‌های متنوع و پیشنهادات ایرانیان خارج از کشور برای حل مشکل با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی ارائه خواهد شد. در خصوص دیپلماسی گردشگری نیز با آقای ضرغامی برنامه‌ای را مرور کردیم که این برنامه با هدف ارزآوری و شناساندن جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های ایران عزیز است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: فعال‌سازی دفاتر خارجی در استان‌ها و سفارتخانه‌ها و فعال‌سازی سفارتخانه‌ها برای احیای بازارچه‌های مرزی از جمله برنامه‌ها است. تلاش برای تقویت جبهه مقاومت بی‌تردید در دستور کار دولت سیزدهم است. محور مقاومت، متحدین جمهوری اسلامی ایران هستند که برای تثبیت امنیت پایدار در منطقه و کشورهای خود به صورت خودجوش به وجود آمده‌اند و این ظرفیت بزرگ تأمین کننده حداکثری کشورهای منطقه بوده و فراتر از حوزه امنیت، ظرفیت‌های بالا و فراتری دارند که مورد توجه ما است.

جمهوری اسلامی می تواند عامل ثبات ساز بر منطقه باشد

وزیر پیشنهادی امور خارجه تأکید کرد: با افتخار و قدرت از جبهه مقاومت برای ایجاد امنیت حداکثری با همکاری منطقه استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در منطقه ثبات‌ساز و امنیت‌آفرین است. به عنوان کسی که بارها با رهبران منطقه دیدار داشته‌ام، می‌گویم اگر شیاطین از منطقه دور شوند، جمهوری اسلامی می‌تواند ثبات‌ساز باشد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ارتباط با همسایگان امر راهبردی است، نه استراتژیک، اظهار کرد: دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه 15 کشور همسایه و پیرامونی دراز است و اعتقاد داریم می‌توانیم با کمک کشورهای منطقه، منطقه‌ای آباد و با‌ثبات داشته باشیم. معتقدم زمان آن فرا رسیده است که همه کشورهای منطقه در راستای ثبات و امنیت با هم همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، گفت: با دقت تحولات این کشور را دنبال می‌کنیم و اعتقاد داریم سرنوشت افغانستان باید به دست مردم و تشکیل دولت همه‌گیر و با کمک کشورهای همسایه تعیین شود، نه کشوری که 2 سال تمام در افغانستان مستقر بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه مسلمانان جهان عربستان را به عنوان سرزمین نزول وحی می‌شناسند، تأکید کرد: همکاری دو کشور مسلمان در منطقه بسیار ضروری است. همچنین اعتقاد داریم جنگ علیه یمن که 7 سال به طول انجامیده است، با آتش‌بس فوری و گفت‌وگوهای یمنی یمنی به پایان می‌رسد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: همکاری ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس را در یک پیوند دیرینه می‌دانیم و باید روابط تجاری با کشورهای خلیج فارس را احیا و فرآیند آن را تسریع کرد.

وی با تأکید بر اینکه امنیت منطقه باید از سوی کشورهای درون منطقه تأمین شود، افزود: از هرگونه راهکار برای تأمین امنیت استقبال می‌کنیم و خود از اولین مبتکرین این امر خواهیم بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تأکید بر اینکه گفت‌وگو و مذاکره را از حوزه منطق، حکمت و اقتدار دنبال می‌کنیم، بیان کرد: تأمین حداکثری منافع ملت بزرگ ایران را از طریق گفت‌وگو محقق می‌کنیم. در وزارت امور خارجه تمرکز در مسیر اصلاح ساختار، استفاده از نیروهای انسانی، جذب نیروهای جدید و احیای دانشکده روابط بین‌المللی و استفاده از خروجی سایر دانشگاه‌های کشور گام برمی‌داریم.

انتهای پیام
captcha