ضربه سخت کرونا به صنعت گردشگری مذهبی در عراق
کد خبر: 3992582
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

ضربه سخت کرونا به صنعت گردشگری مذهبی در عراق

مسئولان صنعت گردشگری مذهبی در عراق آسیب‌های سنگین به این صنعت در سایه تداوم همه‌گیری کرونا را برشمرده و خواستار حمایت دولت از آنها شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، بخش گردشگری در استان کربلا در جنوب عراق که سالانه دست‌کم سه میلیون زائر برای تشرف به عتبات عالیات عازم آنجا می‌شوند برای دومین سال متوالی به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات متحمل خسارت سنگینی شده‌ است؛ به خصوص که به قول مسئولین محلی، دولت هم از سرمایه‌گذارها در استان کربلا که برای ده‌ها هزار نفر شغل ایجاد کردند، در این شرایط حمایت مالی نمی‌کند.

محمد عبدالزهره، سخنگوی سندیکای عمومی خدمات گردشگری در کربلا  به العربی الجدید گفت: فصل گردشگری هنوز در بدترین حالت خود قرار دارد و تابستان امسال کاهش قابل توجه زائران و گردشگران را به ثبت رساندیم؛ زیرا در چارچوب محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع کرونا از کشورهای ایران، بحرین، عمان، عربستان و دیگر کشورها زائر به عراق اعزام نمی‌شود و از همین رو تاکنون هشت هزار و 468 کارگر بخش گردشگری در کربلا بیکار شده‌اند.

عبدالزهره افزود: تعداد زائران عربی و خارجی که قبل از همه‌گیری کرونا وارد کربلا می‌شدند، حدود 50 هزار زائر در روز تخمین زده می‌شد و تعداد آنها در ماه محرم به 100 هزار نفر در روز می‌رسید؛ اما در حال حاضر حتی پنج درصد از این تعداد زائر هم حضور ندارد.

وی همچنین خبر داد که 107 شرکت گردشگری و 84 شرکت مسافربری تعطیل شده‌اند و بیشتر کارکنان آنها مجبور به کار در مشاغل دیگر شده‌اند.

با وجود اینکه در ماه محرم‌الحرام و ایام شهادت سیدالشهداء انتظار می‌رفت موسم گردشگری رونق بگیرد؛ اما با این وجود، زائران محدود به شهروندان و افراد مقیم عراق شدند، با وجود اینکه مقامات عراق برخی محدودیت‌ها را برای کشورها لغو کردند؛ اما کشورها همچنان عراق را جزء کشورهای قرمز تلقی کرده و با هشدار درباره خطر وضعیت بهداشتی آنجا از نظر کرونا از اعزام زائر به عراق خودداری می‌کنند.

ضربه سخت کرونا به صنعت گردشگری مذهبی در عراق

صائب ابوغنیم، رئیس انجمن هتل‌ها و رستوران‌های گردشگری در نجف و کربلاء می‌گوید شیوه‌نامه‌های مربوط به کرونا منجر به توقف کار 760 هتل در کربلا و نجف شده است در حالی که این هتل‌ها قبل از کرونا همیشه مملو از زائر و گردشگر خارجی بوده است.

ابو غنیم تأیید کرد که موج رکود گردشگری، رستوران‌های توریستی شهرهای کربلای معلی و نجف اشرف را نیز در بر گرفته است که تعداد این رستوران‌ها 600 رستوران، برآورد شده است و بسیاری از آنها مجبور شدند درهای خود را ببندند و کارمندان خود را موقتاً اخراج کنند.

در این باره، حمید الهلالی، کارشناس اقتصادی به العربی الجدید گفت که همه‌گیری کرونا بخش‌های اقتصادی و به خصوص بخش گردشگری مذهبی را تحت تأثیر قرار داده است و افراد بیش‌تر از دولت‌ها از این قضیه متأثر شده‌اند، زیرا دولت بغداد از گردشگری مذهبی سود چندانی نمی‌برد، چراکه رونق کار هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به زائران و گردشگران خارجی متکی است.

ضربه سخت کرونا به صنعت گردشگری مذهبی در عراق

حامد الموسوی، نماینده کربلا در پارلمان عراق هم می‌گوید بخش گردشگری در کربلا ضررهای زیادی را متحمل می‌شود و متأسفانه مقامات مسئول، یعنی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی، هیچ اقدامی نکرده‌اند و بالعکس سعی می‌کنند با وضع مالیات و عوارض بیشتر، بخش گردشگری را بیشتر تحت فشار قرار دهند. الموسوی دولت‌های محلی و فدرال بغداد را متهم کرد که از بخش گردشگری دینی غفلت کرده‌اند.

الموسوی تأکید کرد: علی‌رغم شیوع ویروس کرونا در سراسر عراق، دولت منطقه کردستان اقدامات متعددی را برای  تداوم بخش مهم گردشگری انجام داده است؛ اما دولت مرکزی یعنی وزارت فرهنگ و گردشگری عراق از ایجاد راه حل‌های مؤثر فاصله گرفته است.

انتهای پیام
captcha