مسجد جامع مصر؛ زیباترین جاذبه گردشگری دینی در آفریقا
کد خبر: 3996095
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

مسجد جامع مصر؛ زیباترین جاذبه گردشگری دینی در آفریقا

دولت مصر به‌زودی ساخت مسجد جامع مصر واقع در پایتخت اداری جدید این کشور را به پایان می‌رساند تا به تعبیر مصری‌ها به بزرگ‌ترین مسجد در سطح قاره آفریقا و زیباترین جاذبه گردشگری دینی در این کشور تبدیل شود.

به گزارش ایکنا به نقل از اسکای نیوز، ساخت بزرگترین مسجد در مصر و قاره آفریقا در حال اتمام است، مسجدی که توسط پیمانکاران عرب در پایتخت اداری جدید مصر ساخته می‌شود و نام آن «مسجد جامع مصر» است.

این مسجد که یکی از بزرگترین مساجد مصر و جهان خواهد بود، بخشی از پروژه عظیمی به نام «مرکز فرهنگی اسلامی مصر» است که علاوه بر مسجد، یک مرکز فرهنگی شامل 4 ساختمان و یک مرکز فرهنگی را نیز شامل می‌شود.

جمال عبدالرحیم، استاد باستان شناسی و هنرهای اسلامی در دانشکده باستان‌شناسی در دانشگاه قاهره، می‌گوید که مسجد جامع و مرکز فرهنگی مصر به سبک مملوکی مصری ساخته شده است که به عنوان یکی از بهترین اشکال در تاریخ آثار باستانی اسلامی و معماری مصر شناخته شده است.

این استاد هنرهای اسلامی افزود که ساختمان‌های عظیم با همان سبک از هماهنگی خیره کننده فرهنگی و زیباشناختی برخوردارند که در مورد برخی از آنها گفته می‌شود گویی سنگ‌ها با شما حرف می‌زنند و این، همان چیزی است که در مسجد بزرگ مصر در حال اجراست.

عبدالرحیم تأکید می‌کند که این سبک دارای مناره‌های بزرگ و دیوارهای پر از تزئینات است که بیشتر آنها آیاتی از قرآن کریم هستند، علاوه بر تزئینات و هنرهای هندسی به همان شکل معماری که در آن به کار گرفته شده است.

پروژه مسجد بزرگ مصر مورد اهتمام زیاد رئیس جمهور مصر قرار گرفته است و به گفته یک مقام دولتی عبدالفتاح السیسی دستور داده است که این مسجد جامع نشان‌دهنده تاریخ اسلامی باستانی مصر و تمدن غنی این کشور باشد.

مسجد جامع مصر؛ زیباترین جاذبه گردشگری دینی در آفریقا

قرار است، مسجد بلندترین مناره‌ها در سطح آفریقا و خاورمیانه داشته باشد و ارتفاع آن به 140 متر برسد.

طبق ارائه شرکت پیمانکاران عرب در مورد جزئیات مهندسی این پروژه مساحت مسجد 19،100 متر مربع است و شامل 3 ورودی اصلی است که گنبدهای اسلامی در بالای آن قرار دارد.

این مسجد از یک مصلا با مساحت 9600 متر مربع برخوردار است که گنبد اصلی مسجد روی آن قرار دارد و شش سالن دیگر هم دارد که بر روی هر کدام از آنها یک گنبد قرار می‌گیرد و در کل گنجایش 107 هزار نمازگزار را دارد.

یک منبع دولتی مصر هم به اسکای نیوز عربی توضیح داد که آنچه اخیراً از طریق رسانه‌ها درباره وجود تعداد زیادی پله در طراحی مسجد جامع مصر و دشواری دسترسی به درهای آن مطرح می‌شود، نادرست است.

به گفته این منبع، راه پله‌ها فقط یک فرم زیباشناختی دارند تا تفاوت سطح بین تپه بالایی که مسجد روی آن ساخته شده است و حیاط پایینی را برطرف کنند.

این مسئول مصری تاکید کرده است که به مسجد 10 درب و 30 آسانسور اختصاص داده شده است تا ورود نمازگزاران و بازدیدکنندگان به سالن‌ها و صحن‌های آن آسان شود.

وی افزود: این مسجد روی تپه‌ای به ارتفاع 24 متر ساخته شده است و از جنوب با جاده محمد بن زاید و از شمال با میدان الشعب هم مرز است و  در قلب منطقه دولتی واقع شده است یعنی پنج دقیقه تا مقر شورای وزیران و پارلمان در پایتخت جدید فاصله دارد.

ایهاب موسی، کارشناس گردشگری در مصر و رئیس ائتلاف حمایت از گردشگری می‌گوید که این مرکز فرهنگی یک مناره بزرگ اسلامی نه تنها در مصر بلکه در همه جهان خواهد بود و وجود چنین بنای بی نظیر اسلامی در کشور الازهر شریف عجیب نیست.

موسی می‌گوید: این مسجد بزرگ یک مکان بزرگ گردشگری برای مسلمانان و غیرمسلمانان از اقصی نقاط جهان خواهد بود، چرا که این مسجد یک شاهکار مهماری است که در آینده نهادهای دولتی، سرمایه‌گذاری و تجاری را هم دربرخواهد گرفت.

این کارشناس گردشگری می‌گوید که گردشگری دینی یکی از حوزه‌های فعال در صنعت توریسم در مصر بوده و لازم است که در پایتخت اداری مصر هم نمادهای اسلامی که در همه مناطق مصر گسترده شده است، وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha