سفیران صلح برای کاهش اختلافات در جامعه فعالیت می‌کنند
کد خبر: 3992896
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳

سفیران صلح برای کاهش اختلافات در جامعه فعالیت می‌کنند

نخستین جلسه ستاد استانی صبر در دادگستری کل استان کرمان فعال شد. صلح، بخشایش و رضایت، مفاهیم اولویت‌دار ستاد صبر هستند.

به گزارش ایکنا از کرمان، نخستین جلسه ستاد استانی صبر ظهر امروز سه‌شنبه دوم شهریور‌ماه با حضور رئیس کل دادگستری استان کرمان و جمعی از مسئولین با هدف اعتلای فرهنگ صلح و سازش و نظام‌مندکردن و تقویت مشارکت مردم در رفع خصومت‌ها در محل اداره کل دادگستری استان کرمان تشکیل شد.

یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در این جلسه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی براساس وظایف ذاتی خود مکلف است دعاوی و اختلافات مردم را حل کرده و رفع خصومت داشته باشد، گفت: با توجه به آموزه‌های قرآن کریم و تعالیم دینی موضوع صلح و سازش با استفاده از نهادهای مردمی و همکاری مردم یکی از راه‌های اصلی برای حل و فصل اختلافات است که این مهم از محورهای اصلی سند تحول و تعالی قضایی نیز به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از تدابیر قوه قضاییه در راستای اجرای سند تحول و تعالی قضایی، فعالیت‌های ستاد ملی صبر در سطح کشوری و استان‌ها است، تأکید کرد: انتخاب عنوان «صبر» برای این ستاد در حقیقت تلفیقی از سه واژه صلح، بخشایش و رضایت است که سه واژه مهم و ارزشمند در فرهنگ اسلامی و ایرانی و در تعالیم دینی به شمار می‌روند.

موحدتصریح کرد: در ستاد صبر تلاش می‌شود که در دعاوی و پرونده‌ها از نفوذ کلام و جایگاه اجتماعی معتمدان محلی برای حل و فصل دعاوی و اختلافات استفاده کنیم و قطعا اجرای این طرح برکات و ثمرات بسیاری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: ستاد صبر در استان کرمان فعال شده و صلح یاران، سفیران صلح، طلایه داران صلح و همیاران صلح شناسایی شده‌اند تا از ظرفیت آن‌ها برای کاهش اختلافات و افزایش صلح و سازش در جامعه استفاده شود.

وی افزود: در راستای فعالیت ستاد صبر تلاش می‌شود که قبل از تحمیل هزینه به افرادی که دچار اختلاف شده‌اند، بر اساس ساز و کارهای موجود دفاتر خدمات الکترونیکی نامه‌ای به اشخاص مصلح بدهد تا اختلاف بدون تشکیل پرونده در دادگستری فیصله پیدا کند.

موحد بر لزوم کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضا با فعال کردن هیئت‌های صلح و سازش تاکید کرد و افزود: با اجرای ایده ابتکاری هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان از ظرفیت روحانیون و ائمه جمعه برای به صلح و سازش رسیدن پرونده‌ها استفاده شد که نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته و این طرح نیز باید تداوم یابد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: استان کرمان در طرح مصلحین در کشور خوش درخشیده است و 5 هزار نفر در استان در این زمینه آموزش داده شده‌اند و امیدوارم همانطور که طرح هر مسجد یک حقوقدان در استان کرمان کلید خورد و الگوی کشور شد در این زمینه نیز در کشور پیشگام باشیم.

یدالله موحد اظهار کرد: روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان صلح یار می‌توانند به دستگاه قضا کمک کنند، همچنین شهرداران و مراکز انتظامی نیز یاور ما در زمینه به صلح و سازش رساندن پرونده‌ها باشند.

انتهای پیام
captcha