مستند «نایسر در نوبت اکران» کلید خورد
کد خبر: 3993002
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

مستند «نایسر در نوبت اکران» کلید خورد

مستند «نایسر در نوبت اکران» به تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان کردستان و کارگردانی زانیار لطفی، از هنرمندان سنندجی به منظور به تصویر در آوردن ظرفیت‌های ناحیه منفصل شهری نایسر کلید خورد.

به گزارش ایکنا از کردستان، زانیار لطفی، طراح، نویسنده و کارگردان این پروژه مستند امروز، سوم شهریورماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار کرد: نایسر تا سال 1375 به عنوان روستایی در نزدیکی شهر سنندج با جمعیتی حدود 1000 نفر در بخش کشاروزی و باغبانی فعالیت روستایی داشت که یکباره از سال 1375 تا 1383 به دلایل مختلف با رشد جمعیت مواجه شد.

وی افزود: علی‌رغم پیش‌بینی‌های لازم توسعه‌ای نایسر از قالب روستایی خارج و در سال 1388 از سوی شهرداری سنندج به عنوان ناحیه منفصل شهری معرفی می‌شود.

این کارگردان سنندجی بیان کرد: این ناحیه امروز با جمعیتی در حدود 75 هزار نفر هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین نواحی منفصل شهری کشور سکونتگاه جمع کثیری از خانوارهای سنندجی است.

وی ادامه داد: لزوم توجه به این ناحیه بزرگ شهری و به تصویر در آوردن پتانسیل‌های غنی انسانی و اقتصادی آن سبب شد تا در یک تحقیق و پژوهش چند ماهه به نتایج قابل توجهی از استعدادها و توانمندی‌ها در این ناحیه دست پیدا کنیم.

لطفی افزود: با بررسی‎هایی که انجام دادیم مشخص شد بیشتر گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از این ناحیه با رویکردی انتقادی و به تصویر در آوردن فضایی مملو‌از نابسامانی و مشکلات در این ناحیه بوده است که این موضوع ضمن ایجاد نارضایتی ساکنان سبب تصویری ناهمگون با واقعیت‌های این ناحیه را به مخاطبان بیرونی به نمایش می‌گذاشت. در کنار مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی از لحاظ امکانات رفاهی و زیر ساخت‌های فرهنگی که در این ناحیه وجود دارد در این تحقیق به نمونه‌های بسیار قابل احترامی از حضور افراد توانمند و استعدادهای درخشان و همچنین تلاش صنعتگران و تولید کنندگان بسیار چیره دستی دست پیدا کردیم که در کنار کاستی‌های موجود به آنان توجهی نشده بود.

این کارگردان توانمند سنندجی ادامه داد: انجام مراحل تحقیق و پژوهش و نهایی شدن طرح و ساختارو تصویب پروژه در حوزه هنری مرحله تولید و تصویربرداری مستند «نایسر در نوبت اکران» را با رویکردی اجتماعی و تمرکز بر حاشیه نشینی و معرفی توانمندی‌های این ناحیه در کنار توجه دادن مسئولان به لزوم کار مضاعف در جهت رفع مشکلات و نواقص موجود با نگاهی زیبا شناسانه آغاز شده است.

وی افزود: به منظور تسریع در انجام کار و با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته پروسه تدوین این فیلم به صورت همزمان با تولید انجام می‌شود و طبق برنامه‌ریزی تا پایان شهریور وارد مراحل فنی پس از تولید شده و آماده نمایش می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه این مستند در تلاش است تا مخاطب را به مشاهده جوانب مختلف این محله و بررسی امکانات و مشکلات زندگی در نایسرآشنا کند، گفت: در کنار همکاری همکاران حوزه هنری استان و حمایت‌های کامل ریاست حوزه هنری، رسولاحمدی به عنوان مدیر تولید، احسان جوانمردپور در مقام دستیار کارگردان، میلاد بهرامی‌پور دستیار تصویرو دانا کریم به عنوان صدابردار و تدوینگر دراین پروژه مستند در کنار همراهی بسیار خوب اهالی نایسر در این مستند بنده را همراهی کرده‌اند.

یادآور می‌شود؛ هم‌اکنون حوزه هنری استان کردستان در راستای طرح ساماندهی و توانمند سازی نواحی منفصل شهری نایسر و ننله، در کنار این مستند ساخت مستند «ننله» و دو کتاب پژوهشی در خصوص نایسر و ننله در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی تئاتر و سرود در این محلات را آغاز کرده و با تفاهمی که با سازمان مسکن و شهرسازی داشته است تجهیز و آغاز به کار یک سالن سینمایی در نایسر را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام
captcha