نگاهی به مسجد تاریخی «دختران» در قاهره
کد خبر: 3993790
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴

نگاهی به مسجد تاریخی «دختران» در قاهره

مسجد جامع «دختران» یکی از مساجد باستانی مصر است که عمر آن به 600 سال می‌رسد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از صدی البلد، شبکه ماهواره‌ای دی ام سی، در گزارشی با عنوان «مساجد باستانی در طول تاریخ» به مسجد جامع دختران در قاهره پرداخته است که 600 سال از ساخت آن می‌گذرد.
 
در این گزارش ذکر شده است: یکی از مساجدی که درباره آن شایعات بسیاری پراکنده شده، مسجد و مدرسه‌‌ای قدیمی است که 600 سال عمر دارد. این بنا فقط به عنوان مسجد مورد بهره‌برداری قرار نگرفت بلکه مدرسه هم بود و به مدرسه «الفخریه» نامیده می‌شد که اکنون به مسجد «دختران» یا مسجد جامع «دختران» مشهور است.
 
مسجد جامع دختران در سال 821 هجری قمری/ 1418 میلادی به دست امیر فخرالدین در دوران ممالیک چرکس ساخته شد. امیر فخرالدین در همان سالی که مسجد ساخته شد درگذشت و در مسجد دفن شد. این مسجد در خیابان پورت سعید در منطقه الدرب الاحمر و نزدیکی خیابان الازهر ساخته شد.
 
این مسجد از یک صحن جامع رو باز تشکیل شده که اطراف آن 4 ایوان قرار دارد. بزرگترین ایوان، ایوان شرقی است که رو به قبله است و محرابی ساده در کنار منبری مزین به عاج فیل در این ایوان ساخته شده است.
 
در اطراف صحن 4 در تزئین شده با مس قرار دارد که در شمالی به قبر امیر فخرالدین و فرزندش منتهی می‌شود. یک در دیگر مسجد نیز به سمت غرب است که به خیابان پورت سعید باز می‌شود و در همین سمت، مناره مسجد قرار دارد.
 
مناره کنونی که به دست مادر حسین بک، فرزند محمد علی پاشا در سال 1851 میلادی ساخته شده بود، مناره اصلی نیست؛ او همچنین درِ غربی مسجد را که اکنون به سمت خیابان پورت سعید باز می‌شود، تعمیر کرده است.
 
تعمیر مسجد جامع دختران در سال‌های 1895 و 1992 میلادی انجام شد تا عبادات و شعائر اسلامی در آن انجام پذیرد. این مسجد یک‌ بار دیگر نیز در سال 1995 میلادی تعمیر شد.
 
دلیل نامگذاری این مسجد و مدرسه به الفخریه بدان جهت بود که در آن دروس تصوف و فقه مذاهب اهل سنت (حنفی، مالکی و شافعی) تدریس می‌شد و مشهورترین علمایی که در این مسجد و مدرسه تدریس می‌کردند، عبارت بودند از: شمس الدین محمد البرماوی الشافعی، شمس الدین محمد الدیری المقدسی الحنفی و قاضی القضات؛ جمال الدین عبدالله بن مقداد المالکی.
 
انتهای پیام
captcha