کد خبر: 3993799
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
در قالب کتاب «روزگار فرهنگ، هنر و رسانه»؛

تجربه‌نگاری‌های سیدعباس صالحی مکتوب شد

کتاب «روزگار فرهنگ، هنر و رسانه» شامل گفت‌گوی‌های تجربه‌نگاری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

تجربه‌نگاری‌های یک وزیر مکتوب شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «روزگار فرهنگ، هنر و رسانه» حاصل گفت‌وگوی‌های هفت ساعته درباره تجربه‌نگاری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم است که در ۲۰۵ صفحه در بخش‌های مختلف و در قالب کلان برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.

در ورودی بحث‌های این کتاب اصول راهبردی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته و در ادامه به کلان برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب ۹ کلان برنامه تقویت ظرفیت‌های عمومی، بهبود کسب و کار‌های فرهنگی، عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی، شفافیت، هوشمندسازی فرهنگی، انسجام بخشی دستگاه‌های فرهنگی، ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی هنری، گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان و گسترش گفتگو‌های فرهنگی پرداخته شده است.

همچنین در پایان این کتاب، گفت‌وگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان چالش‌های تحقق برنامه‌ها آمده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: انقطاع حافظه سازمانی در سطوح مدیران عالی و میانی سازمان‌ها یکی از چالش‌های جدی در جابه‌جایی‌های سیاسی و تغییرات دولت‌هاست، چــون آنگونه که برای مراقبت و انتقال ساختمان، تجهیزات، منابع مالی و سایر منابع ملموس سازمانی تمهید و تدارک صورت گرفته، سازوکار برای جابه‌جایی دارایی‌های نامشهود در نظر گرفته نشده است. با شناخت این چالش در نظام دیوانسالاری کشور، سـیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، مسئله مستندسازی و انتقال تجارب مدیریتی و برنامه‌ای یا دانش ضمنی به دوره‌های بعدی مدیریتی این وزارتخانه و سایر مدیران و کارشناسان فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دادند.»

تجربه‌نگاری‌های یک وزیر مکتوب شد

در بخش دیگری از این کتاب آمده است: حوزه فرهنگ و هنر هم در تولید و هم در مصرف به امید اجتماعی نیاز دارد. تأثیر مجاری رسمی نسبت به مجاری غیررسمی از دیگر چالش‌ها بود. هرچه در دهه‌های اخیر جلوتر می‌آییم سهم مجاری غیررسمی بالاتر می‌رود. دو نوع مجاری غیررسمی داریم که شامل ماهواره و اینترنت می‌شود. این دو مجرا سهم قابل توجهی از مجرا‌های مصرف در حوزه‌های فرهنگی و هنری کشور را ایجاد کرده است. به عنوان مثال میانگین مصرف ماهواره در کشور ۲۲ درصد است و آن‌هایی که ماهواره دارند روزانه دو ساعت و نیم از این مجرا استفاده می‌کنند. اما مصرف اینترنت ۵۷،۷ و همچنین در کشور ما در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال این مصرف متفاوت است به ۸۵.۵ درصد مصرف اینترنت می‌رسد.

این دو مجرای غیررسمی بازار قابل توجهی برای مصرف حوزه‌های مختلف از جمله موسیقی و فیلم ایجاد کرده است؛ بنابراین این میدان بازار قابل توجهی برای بحث‌های مقاومت و ایجاد مشکل برای بهبود کسب و کار‌های فرهنگی فراهم کرده و می‌کند. مجرای غیررسمی مصرفی را ایجاد می‌کند که کاربر با تنوع و همچنین قدرت انتخاب وسیع مواجه است و این مصرف به صورتی رایگان است و این‌ها خیلی سنگین است برای حوزه مصرف محصولات فرهنگی کشور. زیرا کاربر با بازاری رایگان و با انتخاب حداکثری و مجموعه‌ای از انتخاب‌ها مواجه است؛ در در حالی که در مجرای رسمی هم باید هزینه کند و هم اینکه قدرت انتخاب وسیعی ندارد و با دامنه‌ای از مقررات حاکم بر آن مواجه است و این هم یکی از چالش‌های عمده این حوزه محسوب می‌شد.

گفت‌وگو‌های این کتاب از سوی همایون امیرزاده و محمدرضا بهمنی انجام شده و با تنظیم و تدوین اسماعیل یزدان‌پور به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha