ضرورت تقویت گفت‌وگوی اسلامی ـ مسیحی ایران و لبنان
کد خبر: 3994116
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
در بازدید خامه‌یار از کلیسای بیروت تأکید شد؛

ضرورت تقویت گفت‌وگوی اسلامی ـ مسیحی ایران و لبنان

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، از کلیسای ارتودوکس جبل در این کشور بازدید و با «جرج صلیبا»، اسقف اعظم آن، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، خامه‌یار در جریان بازدید از این کلیسا واقع در منطقه الدکوانه در شرق بیروت با «جُرج صلیبا»، اسقف اعظم کلیسا، و شماری از اسقف‌های کلیسای جبل لبنان درباره مسئله گفت‌وگوی ادیان و ضرورت وحدت و تقریب میان مذاهب و ادیان گفت‌وگو کرد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی بینادینی، از تصمیم رایزنی فرهنگی كشورمان در لبنان برای ادامه همكاری و گفت‌وگو با چهره‌های مسیحی تأثیرگذار در عرصه تقریب و گفت‌وگوی میان ادیان خبر داد.

اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس جبل لبنان نیز فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در لبنان را که در راستای فراهم‌سازی شرایط گفت‌وگو و تقریب مذاهب و ادیان انجام می‌شود، ستود.

جرج صلیبا در ادامه سخنان خود از نقش محوری ایران در منطقه و همچنین تلاش تهران برای برقراری روابط حسنه با کشورهای عربی و اسلامی تمجید کرد و گفت ایران همواره در راستای رفع ظلم و احقاق حقوق ملت‌ها به ویژه مظلومان و مستضعفان حرکت کرده است.

ضرورت تقویت گفت‌وگوی اسلامی ـ مسیحی ایران و لبنان

صلیبا در ادامه افزود: ایرانی‌ها که دارای تمدنی اصیل و کهن هستند هیچ‌گاه در طول تاریخ رفتار نامناسبی نسبت به ملت‌ها و پیروان دیگر ادیان نداشته‌اند.

اسقف اعظم کلیسای ارتودکس جبل لبنان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به موقعیت مسیحیان در منطقه و ارتباط دیرینه آنان با ایران و همچنین قدیمی‌ترین کلیسا در ارومیه؛ به وضعیت پیروان سایر ادیان در ایران و موقعیت اجتماعی آنان در ایران امروز اشاره کرد و گفت: در آمریکا و در شهر شیکاگو با شماری از مسیحیان ایرانی که پس از انقلاب، ایران را ترک کرده بودند دیدار کردم. آنها نسبت به خروج از ایران به شدت پشیمان هستند. آنان تصور می‌کردند جمهوری اسلامی حقوق آنها را پایمال خواهد کرد اما برعکس تصور آنان، حقوق پیروان ادیان الهی و اقلیت‌های دینی پس از انقلاب اسلامی بیش از گذشته به رسمیت شناخته شد و بدان احترام بیشتری روا داشته شد.

صلیبا با بیان اینکه پس از انقلاب، امام خمینی حیاتی دوباره به ادیان الهی و اقلیت های دینی داده شد، اظهار کرد انقلاب ایران با تأکید بر اینکه جوهر تمام ادیان مشترک است، بستری مناسب برای احقاق حقوق پیروان ادیان الهی ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: پیروان ادیان رسمی از آزادی برخوردارند و شخصاً زمانی که به ایران سفر کردم از نزدیک شاهد این موضوع بودم.

ضرورت تقویت گفت‌وگوی اسلامی ـ مسیحی ایران و لبنان

خامه‌یار و صلیبا در ادامه درباره زمینه‌های همکاری فرهنگی و دینی مسیحیان و مسلمان گفت‌وگو کردند.

جرج صلیبا با تأکید برضرورت گسترش تعامل و گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب، راهکارهای ‏توسعه اتحاد و تقریب مذاهب و ادیان را بررسی کرد‎. خامه‌یار نیز آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به منظور گسترش روابط میان پیروان مذاهب و ادیان مختلف و نیز هرگونه ‏همکاری و مشارکت در زمینه توسعه گفت‌وگو و همبستگی بین مسلمانان و مسیحیان را اعلام کرد‎.

رایزن فرهنگی كشورمان سپس از جرج صلیبا برای سفر به ایران و گفت‌وگو با مقامات دینی و فرهنگی ایران، دعوت به عمل آورد، صلیبا دعوت را پذیرفت و اعلام کرد که در اولین فرصت پس از پایان همه‌گیری کرونا به ایران سفر خواهد کرد.

در ادامه خامه‌یار از جرج صلیبا به خاطر برگزاری نشست «جلوه‌‎های عاشورایی از عالم وحیانی مسیحیت» که به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان در کلیسای ارتدوکس سریانی در منطقه جبل لبنان برگزار شد؛ تشکر و قدردانی کرد.

در پایان هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف کلیسای ارتودوکس جبل لبنان به رایزن فرهنگی کشورمان تقدیم شد. خامه‌یار نیز یک جلد کتاب نفیس درباره مسیحیان در ایران، و مجموعه‌ای از كتابها درباره تاریخ، هنر و ادبیات ایران به همراه یک اثر هنری از آثار هنرمندان برجسته اصفهان را به اسقف اعظم کلیسای ارتودکس جبل لبنان هدیه کرد و این دیدار در رسانه‌های لبنان، انعكاس وسیعی داشت.

ضرورت تقویت گفت‌وگوی اسلامی ـ مسیحی ایران و لبنان

صلیبا با بیان اینکه پس از انقلاب، امام خمینی حیاتی دوباره به ادیان الهی و اقلیت‌های دینی داده شد، اظهار کرد انقلاب ایران با تأکيد بر اينکه جوهر تمام اديان مشترک است، بستری مناسب برای احقاق حقوق پیروان ادیان الهی ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: پیروان ادیان رسمی از آزادی برخوردارند و شخصا زمانی که به ایران سفر کردم از نزدیک شاهد این موضوع بودم.

خامه‌یار و صلیبا در ادامه درباره زمینه‌های همکاری فرهنگی و دینی مسیحیان و مسلمان گفت‌وگو کردند.

جرج صلیبا با تاکید برضرورت گسترش تعامل و گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب، راهکارهای ‏توسعه اتحاد و تقریب مذاهب و ادیان را بررسی کرد‎. خامه یار نیز آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در لبنان به منظور گسترش روابط میان پیروان مذاهب و ادیان مختلف و نیز هرگونه ‏همکاری و مشارکت در زمینه توسعه گفت‌وگو و همبستگی بین مسلمانان و مسیحیان را اعلام کرد‎.

رایزن فرهنگی كشورمان سپس از جرج صلیبا برای سفر به ایران و گفت‌وگو با مقامات دینی و فرهنگی ایران، دعوت به عمل آورد، صلیبا دعوت را پذیرفت و اعلام کرد که در اولين فرصت پس از پایان همه‌گیری کرونا به ایران سفر خواهد کرد.

در ادامه خامه یار از جرج صلیبا به خاطر برگزاری نشست «جلوه‌‎های عاشورایی از عالم وحیانی مسیحیت» که به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان در کلیسای ارتدوکس سریانی در منطقه جبل لبنان برگزار شد؛ تشکر و قدردانی کرد.

در پايان هديه‌ای به رسم يادبود از طرف کلیسای ارتودوکس جبل لبنان به رایزن فرهنگی کشورمان تقديم شد. خامه‌یار نیز یک جلد کتاب نفیس درباره مسیحیان در ایران، و مجموعه‌اي از كتابها درباره تاريخ، هنر و ادبیات ایران به همراه یک اثر هنری از آثار هنرمندان برجسته اصفهان را به اسقف اعظم کلیسای ارتودکس جبل لبنان هدیه کرد و اين ديدار در رسانه‌های لبنان، انعكاس وسيعی داشت.

انتهای پیام
captcha