نشست «نیم‌نگاهی به روش تربیتی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا» در کرمان برگزار شد
کد خبر: 3994268
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی؛

نشست «نیم‌نگاهی به روش تربیتی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا» در کرمان برگزار شد

نخستین جلسه از سلسله نشست‌های چراغ هدایت با عنوان «نیم‌نگاهی به روش تربیتی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا»، روز گذشته، 8 شهریورماه در سالن دکتر کاظمی جهاددانشگاهی کرمان و همزمان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمان، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های چراغ هدایت با عنوان «نیم‌نگاهی به روش تربیتی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا» به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کرمان دو‌شنبه، 8 شهریورماه در سالن دکتر کاظمی جهاددانشگاهی کرمان و همزمان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی پورمحی‌آبادی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ پیام‌نور استان کرمان و دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های استان در این جلسه با بیان اینکه تاکنون واقعه عاشورا بیشتر از منظر نظامی مورد توجه قرار گرفته است؛ گفت: اگر واقعه عاشورا از بُعد سیاسی، فرهنگی، عرفانی، حماسی و تربیتی بررسی شود، به جمله حضرت زینب(س) که فرمودند چیزی جز زیبایی ندیدم می‌رسیم. و متوجه می‌شویم سراسر این واقعه زیبایی است.

وی ادامه داد: حضور حضرت زینب(س) در واقعه کربلا و رسالت ایشان در بازگو کردن این واقعه نشان از آن دارد که زنان نیز باید در امور سیاسی مشارکت داشته باشند. که این امر باید با هوشیاری و تعلیم و تربیت سیاسی اتفاق بیفتد.

پورمحی‌آبادی با اشاره به اهمیت تربیت سیاسی افراد، گفت: بسیاری از افرادی که در واقعه کربلا در سپاه دشمن قرار گرفتند تربیت سیاسی لازم را نداشتند و امروز نیز باید به این امر به ویژه در نظام آموزشی کشور توجه ویژه‌ای شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ پیام‌نور استان کرمان به بعد عرفانی واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: زیبایی این بُعد در نوع رفتار و اقدامات یاران امام حسین(ع) مشهود است.

حجت‌الاسلام پورمحی‌آبادی به عزت‌خواهی امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: عزت‌خواهی یک فضیلت اخلاقی است که در نسل‌های بعد هم تداوم یافت و نمونه آن را در جنگ تحمیلی و در دفاع از حرم می‌بینیم. دنیا امروز به عزت‌خواهی نیاز دارد و این را ما نه تنها در کلام بلکه در عمل امام حسین(ع) هم می‌بینیم. و با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در یادگیری، مشاهده الگو است، بنابراین امام حسین(ع) در این زمینه یک الگوی تربیتی بسیار خوب است.

دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های استان در بخش دیگری از سخنانش به روش‌های تربیتی امام حسین(ع) در واقعه عاشورا پرداخت و گفت: موعظه و نصیحت، ملاطفت و مهربانی و روشنگری از مهمترین روش‌های تربیتی امام حسین(ع) بود.

وی در پایان نقش واقعه عاشورا را در تربیت بسیار مهم دانست و گفت: عاشورا زمان بالیدن است. و باید به آن روح مقاومت که در عاشورا است اهمیت داده شود. نباید اجازه دهیم که این واقعه تحریف شود. و تنها پرداختن به یک بُعد این واقعه جفا است.

 

انتهای پیام
captcha