ویژگی‌های مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن / بیش از 90 درصد داوران خروجی طرح ساماندهی هستند
کد خبر: 3994360
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مجیدی‌مهر:

ویژگی‌های مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن / بیش از 90 درصد داوران خروجی طرح ساماندهی هستند

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آغاز مرحله استانی چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان‌ها، گفت: این مرحله تا پایان شهریورماه ادامه دارد و سپس مرحله نیمه‌نهایی را در بازه زمانی مهر و آبان خواهیم داشت.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به برگزاری مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در استان‌ها طی شهریورماه، گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، مقرر شد تا مسابقات در بالاترین شرایط رعایت پروتکل بهداشتی برگزار شود، لذا برنامه‌ها و روش‌های مختلفی پیشنهاد شد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه اولین استان که مرحله استانی مسابقات خود را برگزار کرده،‌ آذربایجان غربی بود و در مردادماه این کار را انجام داده است، گفت: سایر استان‌ها نیز از نهم شهریورماه مسابقات را آغاز کرده و در سراسر کشور تا 31 شهریورماه ادامه خواهد یافت. همچنین سهمیه هر استان بر ای حضور در مرحله نیمه‌نهایی اعلام خواهد شد.

مجیدی‌مهر بیان کرد: مرحله نیمه‌نهایی نیز در ادارات کل اوقاف استان‌ها برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان این مرحله برای ضبط اجرای خود همانند سال قبل، به مراکز استانی صدا و سیما مراجعه نمی‌کنند، همچنین ضبط مرحله نیمه‌نهایی طی مهر ماه و داوری آثار نیز در آبان‌ماه خواهد بود.

برگزاری آزمون مفاهیم جزء سه و چهار قرآن

وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از مرحله شهرستانی، مسابقات استانی آغاز شد، به بیان برخی ویژگی‌های این مرحله پرداخت و افزود: برای آشنا شدن بیشتر شرکت‌کنندگان با ترجمه و مفاهیم قرآن از سال گذشته آزمون مفاهیم برای شرکت در نظر گرفته شد، سال قبل این آزمون از مفاهیم جزء یک و دو و امسال این آزمون از اجزاء سه و چهار خواهد بود.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم نیز رقابت این رشته در مرحله شهرستانی به صورت مجازی و آنلاین طی ماه‌های گذشته برگزار شد و بیش از 900 نفر به مرحله استانی راه یافتند؛ آزمون مرحله استانی نیز 11 مهرماه به صورت یکسان و سراسری برگزار می‌شود.

جزئیات دو رشته‌ای که مرحله شهرستانی ندارد

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد مسابقات رشته تواشیح اظهار کرد: رقابت در رشته‌های تواشیح و دعاخوانی از مرحله استانی آغاز می‌شود و این دو رشته مرحله شهرستانی ندارد، لذا تمام شرکت‌کنندگان در ایام برگزاری مرحله استانی در سالن محل برگزاری حضور می‌یابند و بر اساس قرعه تعیین شده و با رعایت ضوابط فنی، به اجرا می‌پردازند. این اجرا که از سوی برگزارکنندگان مسابقات ضبط می‌شود بعد از مسابقات استانی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به صورت واحد و متمرکز داوری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن ناظران خارج از هر استان برای نظارت بر مسابقات اعزام می‌شوند، گفت: علاوه بر این برای افزایش چتر نظارتی از ظرفیت همکاران خودمان در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها نیز استفاده کرده‌ایم و مسئولان اوقاف هر استان به عنوان ناظر آن استان نیز حضور خواهند داشت. همچنین برای تک تک استان‌ها یک هادی حفظ و یک ناظر در بخش بانوان و آقایان تعیین شده است.

ویژگی‌های مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن / بیش از 90 درصد داوران خروجی طرح ساماندهی هستند

مجیدی‌مهر در ادامه به مرحله شهرستانی این مسابقات که طی ماه‌های گذشته برگزار شده است نیز اشاره کرد و افزود: برای برگزاری مسابقات در مرحله شهرستانی که طی ماه‌های گذشته برگزار شد، روش‌های حضوری، ویدئوکنفرانسی و ضبط تصویری و داوری در مکان دیگر را پیش‌بینی کرده و به استان‌ها پیشنهاد دادیم تا مسابقات را به یکی از این روش‌ها برگزار کنند. در چنین شرایطی تا جایی که امکان داشت با شرکت‌کنندگانی که مشکل داشتند همکاری شد.

منطقه‌بندی مسابقات مرحله شهرستانی

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: در مرحله شهرستانی برای رسیدن به سطح کیفی مطلوب،‌ کنترل کیفی بخش فنی و رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مسابقات هر چند شهرستان را در یک استان به صورت تجمیع‌شده برگزار کردیم. به عنوان مثال مسابقات استان مازندران در پنج منطقه شهرستانی برگزار شد، اما برای معرفی راه‌یافتگان به مرحله استانی محدودیت اول تا سوم را قرار ندادیم و این اختیار را به استان دادیم که با توجه به سطح کیفی تلاوت‌ها بین سه تا هفت نفر را راهی مرحله استانی کند.

اتفاق خوبی که در مرحله شهرستانی رقم خورد

مجیدی‌مهر بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرحله شهرستانی روی داد، این بود که برای اولین بار مرکز امور قرآنی در چینش تاریخ، مکان و داوران مرحله شهرستانی هم ورود داشت. مرحله شهرستانی مسابقات به حدی گسترده بوده که در هیچ دوره‌ای از مسابقات نتوانسته‌ بودیم چنین ورودی داشته باشیم. همچنین شروع فرایند نظارت بر مسابقات مرحله شهرستانی را نیز از این دوره به صورت آزمایشی آغاز کردیم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه ریز نمرات تمام شهرستان‌ها را به لحاظ حد نصاب و انطباق با حد نصاب‌های مندرج در آئین‌نامه، یک دور دیگر در مرکز مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. این موضوع باعث شد تا مشکل، نقص و ایرادات احتمالی از بین برود. نکته دیگر در مورد برگزاری مسابقات این بود که هر چند استان را به یک کارشناس مشاور واگذار کردیم. این کارشناس تمام مشاوره‌های لازم از صفر تا صد را به استان‌ها ارائه می‌دهد. برای اینکه کارشناسان به یک هماهنگی جامع برسند و ادبیات آنها در تمامی استان‌ها واحد باشد، کارگاه آموزش یک‌هفته‌ای برای آنها برگزار شد.

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: نکته مهم این است که در مرحله شهرستانی قاطبه داوران خروجی طرح ساماندهی بودند و این میزان در مرحله استانی به بالای 90 درصد رسیده است. با توجه به وضعیت کرونا توجهی ویژه‌ای به ظرفیت‌های درون‌استانی شده تا داوران بین شهرها سفر نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha