مرحله استانی آزمون تفسیر عمومی قرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 4001751
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
با حضور بیش از هزار شرکت‌کننده؛

مرحله استانی آزمون تفسیر عمومی قرآن برگزار می‌شود

مرحله استانی رشته تفسیر عمومی قرآن کریم فردا با حضور 1049 شرکت‌کننده به صورت مجازی برگزار می‌شود.

مرحله استانی آزمون تفسیر عمومی قرآن کریم برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا، مرحله استانی آزمون رشته تفسیر عمومی قرآن کریم از مجموعه رشته‌های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن یکشنبه، 11 مهر از ساعت 10 همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان از طریق سایت exam.cavano.org در آزمون حضور خواهند یافت و همچون دیگر آزمون‌ها نمره منفی و نیز سی پرسش چهارگزینه‌ای دارد و برای پاسخگویی به هر پرسش 41 ثانیه زمان در نظر گرفته شده است.

در این مرحله 1040 نفر که از مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه یافته‌اند، حضور خواهند داشت. مرحله شهرستانی این آزمون نیز 13 مردادماه سال جاری به صورت آنلاین و با حضور حدود هشت هزار نفر برگزار شد.

در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، دو تفسیر برای اهل تشیع و اهل تسنن معرفی شده و این منبع برای اهل تشیع «تفسیر نمونه» و برای اهل تسنن نیز «صفوة التفاسیر» است.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این آزمون و دلایل برگزاری مجازی آن گفت: دلیل اول شیوع کرونا و دلیل دیگر موفقیت در برگزاری مرحله شهرستانی به صورت مجازی بود. همچنین سازوکارهایی برای برقراری عدالت در نظر گرفته شده است. سؤالات به گونه‌ای طراحی شده که هر شرکت‌کننده با سؤالاتی متفاوت مواجه خواهد شد. همچنین نمی‌تواند به سؤال قبلی بازگردد و زودتر از موعد سؤال بعدی را ببیند.

وی به تعیین شاخص‌های متعددی برای راهیابی نفرات برتر به مرحله کشوری اشاره کرد و گفت: در این مرحله نیز حدنصابی تعیین نشده است و با این وجود همچون سال گذشته سهمیه‌ای به استان‌ها داده‌ایم. بعد از احصای نمرات، اگر مشخص شود که نمرات شرکت‌کنندگان در حد قابل قبولی برای راهیابی به مرحله کشوری است، بر اساس سهمیه آن استان، اشخاص راه‌یافته به مرحله کشوری را انتخاب و معرفی خواهیم کرد.

مجیدی‌مهر با تأکید بر اینکه مشخص نیست مرحله کشوری با حضور چه تعدادی برگزار می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال در مرحله شهرستانی برای تسهیل فرایند شرکت افراد در آزمون تمام افرادی که امتیاز 50 و بالاتر را کسب کرده بودند به مرحله استانی راه پیدا کردند. لذا از مجموع حدود هشت هزار شرکت‌کننده، در مرحله شهرستانی 1049 نفر بالای 50 امتیاز را کسب کردند و به مرحله استانی راه یافتند. در مرحله استانی چون سطح آزمون بالاتر است و منابع هم در زمان مکفی مطالعه شده، احتمالاً این کار را نخواهیم کرد و صرفاً افرادی که نمرات بالای آزمون را کسب کرده باشند براساس سهمیه در نظر گرفته شده به استان‌ها به مرحله کشوری راه می‌یابند.

وی در مورد زمان انتشار نتایج و کلید سؤالات نیز بیان کرد: نتایج آزمون و کلید سؤالات حداکثر 10 روز کاری بعد از برگزاری اعلام می‌شود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان اهل تسنن نیز در این آزمون حضور می‌یابند، منابع را در هر دو گروه معرفی کرده‌ایم و برای هر دو گروه سؤال مجزا مطرح خواهد شد و شرکت‌کننده پس از وارد شدن به سایت، برای ورود به صفحه آزمون راهنمایی می‌شود.

رشته تفسیر عمومی قرآن بیشترین مشارکت را در بین تمامی رشته‌های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن داشته است، به طوری که در بخش آقایان پنج هزار و ۲۶۰ نفر، در بخش بانوان هشت هزار و ۲۱۵ نفر و در مجموع ۱۳ هزار و ۴۷۵ نفر برای حضور در این رشته ثبت‌نام کرده‌اند. در حالی که مجموع شرکت‌کنندگان در تمامی رشته‌های مسابقات سراسری قرآن در سال 1400 حدود ۳۲ هزار نفر بوده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha