امام حسین(ع) رحمت برای بشریت، بدون توجه به رنگ و نژاد و قومیت است
کد خبر: 3994529
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
امام جمعه میشیگان طرح کرد:

امام حسین(ع) رحمت برای بشریت، بدون توجه به رنگ و نژاد و قومیت است

حجت‌الاسلام محمدعلی الهی با بیان اینکه حقوق بشر یک سلاح و ابزار سیاسی برای قدرتمندان است و از آن دوگانه استفاده می‌کنند، گفت: خودشان حقوق بشر را نقض می‌کنند ولی به برخی کشورها فشار می‌آورند، حال آنکه امام علی(ع) در قرن هفتم میلادی، وصیتی فرمودند که منشور جهانی حقوق بشر است.

ارسال// حقوق بشر ابزار سیاسی استکبار شده است/ وصیتنامه امام علی(ع) منشور جهانی حقوق بشربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی الهی، امام جمعه میشیگان، 10 شهریورماه در سخنانی با موضوع «عاشورا و حقوق انسان» که از سوی مؤسسه فهیم قم و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: روز عاشورا روز عشق و عقلانیت و رعایت حقوق خدا و انسان‌ها و روز تسلیم در برابر اراده احدیت و روز دفاع از آزادی و کرامت انسانی بود. عاشورا روز اشک و عبرت و دارای جاذبه جاودانی است چنانچه در روایت بیان شده که شهادت امام حسین(ع) حرارتی در دل‌های مؤمنین ایجاد کرده است که تا قیامت خاموش نمی‌شود.

وی افزود: در یکسو عاشقان انسانیت، خدا و عدالت و در سوی دیگر نمایندگان تاریکی و طغیان و ترس و طمع روبروی هم قرار گرفتند، امام حسین(ع) رحمت برای بشریت، بدون توجه به رنگ و نژاد و قومیت است و حالا نوبت اوست تا ارزش‌های الهی را احیاء کند و رحمت الله واسعه و باب نجات شود.

امام جمعه میشیگان بیان کرد: برای اولین بار در قرن 20 و به دنبال جنگ‌های جهانی در اجتماع پاریس از 58 عضو آن روز  48 عضو به اعلامیه جهانی حقوق بشر رای مثبت دادند؛ در این اعلامیه، لیستی از حقوق 30گانه به عنوان حقوق بشر بدون توجه به گرایشات ملی، مذهبی و نژادی انسان‌ها تصویب شد و در این منشور جهانی حقوقی مانند امنیت، آزادی بیان و برابری در مقابل قانون، ممنوعیت شکنجه، منع دستگیری غیرقانونی و لغو تبعیض، حق اشتغال، حق تشکیل خانواده و آزادی مهاجرت و ... به رسمیت شناخته شد. این اعلامیه به بیش از 500 زبان دنیا ترجمه شده است.

الهی تصریح کرد: البته در سال 1994 یک منشور حقوق بشر توسط کشورهای عربی و اسلامی تصویب شد که در آن از اسرائیل به عنوان تز نژادپرستانه نام برده شد. یکی از کشورهایی که در متمم‌های ده‌گانه حقوق اساسی خود بر حقوق مدنی و شهروندی تاکید کرده است آمریکاست؛ در اولین متمم به آزادی مذهبی، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، اجتماعات مسالمت‌آمیز و دادخواهی از دولت تاکید شده است. گفته شده است که توماس جفرسون، قرآن کریم و منشور حقوق بشری کوروش را برای بهره گرفتن در تدوین قانون اساسی آمریکا مورد مطالعه قرار داده بود و معتقد بود میان ادیان نباید تبعیض وجود داشته باشد.

امام جمعه میشیگان با بیان اینکه آمریکا در دموکراسی و حقوق شهروندی موفقیت‌هایی داشته است، تصریح کرد: البته این مسئله به دنبال نژادپرستی‌ها و نقض وحشتناک حقوق بشر به خصوص در قبال سیاه‌پوستان رخ داده است و به خصوص در دهه‌های اخیر  و در دوره ترامپ تبعیض نژادی علیه مسلمین شدت گرفته است که نمونه آن جورج فلوید بود و حوادث دیگری هم رخ می‌دهد که رسانه‌ای نمی‌شود.

نقض گسترده حقوق بشر توسط آمریکا

وی با بیان اینکه بایدن روی حقوق بشر تاکید کرد ولی در جریان حملات مرگبار اسرائیل به غزه عکس‌العملی نشان نداد، افزود: در افغانستان هم شاهد نقض حقوق بشر بوده و هستیم و خبری از حمایت از حقوق بشر هم وجود ندارد و روسیه و چین هم کمتر به شعار حقوق بشر توجه دارند؛ انتظار می‌رفت تحریم‌های ضد بشری علیه ایران را رفع کند مخصوصا که خود بایدن هم در بحث برجام حضور داشت.

الهی با بیان اینکه با دیپلماسی شاید بتوان قدری از سختی‌ها را کاست ولی فراموش نکنیم که کشورهایی بودند که مانند ایران هم نبودند و تحت تحریم آمریکا قرار  گرفتند، اضافه کرد: امروز شعار حقوق بشر به یک سلاح سیاسی تبدیل شده است؛ مثلا به چین فشار می‌آورند که حقوق مسلمین را نادیده می‌گیرد ولی خودشان به بحث فلسطین و یمن نظر متفاوتی دارند.

امام جمعه میشیگان با بیان اینکه دفاع امام حسین(ع) از حقوق بشر فریبکارانه، ریاکارانه و سیاسی و برای یکسری اهداف فردی نبود؛ او فرزند رحمت للعالمین است که فرمودند معیار برتری نژاد و رنگ و پوست نیست بلکه معیار تقرب به سمت خداوند است؛ معیار کرامت و انسانیت است؛ نوع خطابات قرآن جهانی است مانند یا ایها الانسان. حسین(ع) فرزند رسولی است که وقتی شنید فردی گربه‌اش را از آب و غذا محروم و سبب مرگ او شده است او را جهنمی نامید ولو اینکه نماز بخواند. او بر رعایت حقوق همسایگان تاکید فراوانی کرد و فرمود اگر کسی سیر بخوابد و بداند همسایه‌اش گرسنه است به مبدا و معاد ایمان نیاورده است، حساسیت امام علی(ع) درباره حقوق بشر را همه می‌دانند؛ او حتی از حقوق انسانی قاتل خود صرف‌نظر نکرد.

وصیتنامه امام علی(ع) منشور جهانی حقوق بشر

امام جمعه میشیگان اضافه کرد: وصیت امام علی(ع) وصیت عادی نیست بلکه منشور جهانی حقوق بشر است که در قرن هفتم میلادی صادر شده است؛ با قاتل من با رافت رفتار کنید و اگر من بر اثر این ضربت جان دادم فقط یک ضربه به او بزنید و مبادا بدن او را مثله کنید و به او آب و نان بدهید. تربیت اباعبدالله در چنین خانواده‌ای بوده است؛ دفاع از جان و مال مردم صرفا به عاشورا محدود نبود و قبل از آن هم امام حسین(ع) شدیدا به نقض حقوق انسان‌های آگاه به زمان که مخالف معاویه بودند اعتراض کردند و خطاب به معاویه نوشتند که تو سنت رسول‌الله(ص) را عمدا ترک کردی، زیادبن ابیه را به دروغ به فرزندی ابوسفیان خواندی و او را والی کردی  تا دست و پای مسلمین را بی جهت قطع کند و آنها را به صلیب بکشاند و به دار کند.

وی تاکید کرد: در واقع روز عاشورا روز اوج دفاع مردانه امام(ع) از کرامت انسانی و عدالت و ارزش‌های انسانی بود؛ رهبر  نهضت عاشورا طوری رفتار کرد که همه فهمیدند هدف امام حسین(ع)قدرت و طمع و .. نیست؛ او اخلاق انسانی را در برابر دشمن خود هم نشان داد و به سپاه حر اب داد و وقتی همه راه‌ها را بر او بستند و او را از آب فرات محروم کردند حتی در ساعات آخر عمرش از آزادی به عنوان طبیعی‌ترین حق سخن گفت و فرمودند: ای پیروان آل اباسفیان اگر به مبدا و معاد معتقد نیستید ولی آزاده باشید.

الهی اضافه کرد: قطعنامه پایانی حضور ما در بیش از یک دهه عزاداری محرم باید رجوع به فرمایشات آن امام(ع) باشد که فرمودند به عقل رجوع کنید،  و امکان کمال عقلانیت نیست جز از طریق پیمودن راه حقانیت؛ پیام عاشورا مخصوصا در دنیای ظالمانه و جاهلانه امروز عدم تسلیم ذلیلانه در برابر دشمن است؛ در چند دهه گذشته سناریوهای خطرناکی در منطقه به جریان افتاد و در افغانستان هم دنبال شد و امروز با فرار حاکمان و حامیان آنها و مواجهه مردم افغانستان با یک نام جعلی جدید به نام داعش خراسان مواجه هستیم.

آمریکا فقط شعار حقوق بشر سر می‌دهد

امام جمعه میشیگان بیان کرد: واشنگتن پست نوشته است که آمریکا تسلیم تروریسم شد؛ کسانی که از دموکراسی و حقوق بشر حرف می‌زدند با فرار از افغانستان نشان دادند که دموکراسی و حقوق بشر شعاری بیش نیست و جالب اینکه این تمهیدات برای فرار از افغانستان در دوره ترامپ اندیشه شد و حالا به گردن دولت فعلی می‌اندازد؛ البته برنده اصلی این ماجرا شرکت‌هایی بودند که بیش از  دوتریلیون دلار به جیبهایشان ریختند و بازنده هم مردم افغانستان بودند.

امام جمعه میشیگان گفت: متاسفانه با تحریم‌های بانکی سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور برای تسکین دردهای امروز جامعه ایران سخت شده و از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر می‌خواهیم از هر راه اخلاقی و قانونی برای کمک به مردم ایران فروگذار نکنند.

انتهای پیام
captcha