انجام حرکت‌های کلان ملی و بین‌المللی مهمترین شاخصه خادم قرآن است + صوت
کد خبر: 3994902
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
با خادمان قرآن، 62 / حجت‌الاسلام شاهسونی:

انجام حرکت‌های کلان ملی و بین‌المللی مهمترین شاخصه خادم قرآن است + صوت

برگزیده بیست و یکمین دوره مراسم تکریم خادمان قرآن با تأکید بر اینکه فردی که می‌خواهد کار قرآنی کند، نباید هدفش رسیدن به نام و نشان خادمی قرآن باشد، گفت: باید ترویج کتاب خدا را یک وظیفه بداند و در این مسیر، حرکت‌های کلان ملی و بین‌المللی را شکل دهد و به حرکت‌های کم قانع نباشد. این مهمترین شاخصه برای خادم قرآن است.

قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم که هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کنیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند، سخن بگویند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، در بیست‌ویکمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران (سال 94) در بخش مدیریت، مفتخر به دریافت نشان خادم قرآن شد. افتخارش این است که طلبه حوزه علمیه و روحانی است. وی بیست و پنجم شهریورماه سال 1354 در استهبان متولد شد. پس از اتمام تحصیلاتش در مقطع سیکل، به منظور کسب علوم دینی وارد حوزه علمیه شده و از همان ابتدا، بحث حفظ قرآن را آغاز کرده است. خود در این باره چنین می‌گوید: در سال‌های بعد نیز حفظم را در خدمت اساتیدی چون حجج اسلام محمدمهدی طباطبایی و نصرالهی و سایر اساتید به اتمام رساندم و همزمان با حفظ، به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در قالب تأسیس مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در سال 75 در دهستان خیر استهبان فارس پرداختم.

کد

شاهسونی تا سال 80 تحصیلاتش را در حوزه علمیه قم تا سطح سه به اتمام رساند و سپس به استهبان بازمی‌گردد و به صورت مستقیم، مدیریت مؤسسه بیت‌الاحزان را تاکنون برعهده می‌گیرد.

این مؤسسه در حال حاضر در سطح کشور حدود 170 شعبه و 13 مرکز تخصصی حفظ و تفسیر یکساله شبانه‌روزی دارد. همچنین برگزاری سالانه طرح ملی «رحله» (حفظ شبانه‌روزی ویژه ایام تابستان) و راه‌اندازی بیش از 100 مهد و پیش‌دبستانی قرآنی و ده‌ها جشنواره و تلاش برای ایجاد موقوفات قرآنی و اختصاص بیش از 100 موقوفه قرآنی در بیت‌الاحزان اعم از ساختمان، زمین کشاورزی و ... از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه است.

یکشنبه//انجام حرکت‌های کلان ملی و بین‌المللی مهمترین شاخصه فردی که خادم قرآن است/

این حافظ قرآن، درباره چرایی ورود به عرصه حفظ می‌گوید: وقتی وارد حوزه علمیه شدم، این نعمت خداوندی بود که جمعی از دوستانم، حافظ بودند و بنده را تشویق کردند که هوش و استعداد خوبی برای حفظ دارم. در آن دوران نیز کلاس‌هایی در این زمینه نبود و خدا توفیق داد، بنده به صورت خودجوش با یکی دیگر از دوستان طلبه، جزء سی‌ام قرآن را حفظ کردیم. خاطرم هست مرحوم حجت‌الاسلام حسینی، امام‌جمعه وقت استهبان، به بنده، عبایی برای تشویق دادند و همین امر موجب انگیزه مضاعفم برای حفظ قرآن شد.

وی در این باره ادامه می‌دهد: هنگامی که وارد حوزه علمیه قم شدم، لطف الهی بود که با حاج آقا امینی، (که در حال حاضر از دوستان قدیمی من هستند) آشنا شدم، ایشان حافظ 20 جزء بودند و برای ما کلاس برگزار کردند و سوره مبارکه بقره و آل‌عمران را از این طریق حفظ کردم. پس از آن با حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، که در آن زمان مؤسسه‌ای به نام دارالتحفیظ داشتند، آشنا شدیم و از آن زمان هم حفظ خودم را به صورت جدی‌تر انجام دادم و به نوعی از دارالتحفیظ الگوبرداری کردیم و در منطقه خود فعالیت‌های جدی‌تری را شکل دادم.

حجت‌الاسلام شاهسونی در سال 79 موفق به حفظ کل قرآن می‌شود. وی درباره ملاک‌های انتخاب فردی که به عنوان خادم قرآن معرفی می‌شود، می‌گوید: این را باید از مسئولان مربوطه پرسید، قطعاً ملاک‌هایی بوده است و سوابقی از فعالیت‌ها را بررسی می‌کنند، اما به نظرم فردی که می‌خواهد کار قرآنی کند، هیچ‌گاه نباید هدفش این باشد که او را به عنوان خادم قرآن معرفی کنند، بلکه هدفش خالصاً لله باشد و ترویج کتاب خدا را یک وظیفه بداند. اما در این مسیر باید اهداف بلند داشته باشد و کارهای بزرگ انجام دهد و براساس آن کارهای بزرگ، حرکت کند و طرح و نقشه و برنامه داشته باشد و حرکت‌های کلان ملی و بین‌المللی را شکل دهد و به حرکت‌های کم قانع نباشد. این شاید مهمترین شاخصه برای فرد خادم قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه یک خادم قرآن با نقش اثرگذار در ایجاد تأثیر ملی در فعالیت‌ها داشته باشد، می‌گوید: یعنی فعالیتی را انجام دهد که تأثیر ملی و بین‌المللی داشته باشد. این فرد باید بیش از گذشته مراقب کردار، رفتار، منش و اعمال خود باشد، چرا که بیشتر مورد توجه جامعه و اطرافیان است و به عنوان الگو و خادم قرآن معرفی شده است. از سوی دیگر فرد پس از دریافت عنوان خادم قرآن، فعالیت‌هایش را ادامه دهد نه اینکه به مانند برخی که تحصیلاتی را انجام می‌دهند و پس از آن حرکتی نیز انجام نمی‌دهند، باشد! بلکه باید فعالیت‌هایش را روز به روز افزایش دهد.

کد

شاهسونی درباره مسئولیت اجتماعی فردی که مفتخر به دریافت نشان خادم قرآن شده است، تصریح می‌کند: ترویج فرهنگ قرآنی مهمترین مسئولیت است، یعنی فردی که چنین جایگاهی را به دست آورده است، باید بیش از گذشته در زمینه ترویج قرآن در هر جایگاه به هر شکل و در هر موقعیتی که است، تلاش کند.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان، درباره اینکه طی این سال‌ها کدام خادم یا خادمان به عنوان الگوی قرآنی‌اش بودند؟ می‌گوید: از بسیاری از اساتید بزرگوار درس گرفته‌ام، اساتیدی چون حجت‌الاسلام محمدمهدی طباطبایی، استاد خواجه‌پیری که همواره برای من به عوان الگو بوده‌اند.

شاهسونی در پاسخ به این سؤال که به عنوان خادم قرآن چه دغدغه‌ای دارید؟ اظهار می‌دارد: واقعا از اینکه مقام معظم رهبری در 10 سال گذشته برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن دستور دادند و این امر بر روی زمین ماند و اجرایی نشد، ناراحت هستم، چرا نتوانستیم در این راه قدم جدی برداریم و همینطور این مسئله باقی مانده است، این آزاردهنده است. همواره یکی از اهداف اصلی‌ام در ترویج قرآن این است که هر میزان که از عهده‌ام بر می‌آید در زمینه تربیت حافظان متدبر در قرآن، مسلط به تجوید و مفاهیم و عامل به قرآن تلاش کنم.

کد

یادآور می‌شود، پیش از این در سال ۱۳۸۵ حجت‌الاسلام شاهسونی یک بار به عنوان فعال برگزیده قرآنی و مؤسسه بیت‌الاحزان نیز دو بار در سال‌های ۸۷ و ۹۰ به عنوان مؤسسه برتر معرفی شده‌اند.

انتهای پیام
captcha