عنوان خادم قرآن وزانتی دارد که قابل الصاق به هر فردی نیست + صوت
کد خبر: 4034113
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
بهرام‌پور:

عنوان خادم قرآن وزانتی دارد که قابل الصاق به هر فردی نیست + صوت

مفسر قرآن گفت: خادم قرآن را به افرادی باید گفت که جلسات آموزشی و عمومی گسترده‌ای در زمینه انتقال مفاهیم و تفسیر قرآن برگزار می‌کنند و اثرگذاری زیادی را در میان مردم دارند، افرادی چون مرحوم علامه طباطبایی و ... به معنای واقعی کلمه خادم قرآن محسوب می‌شوند.

ابوالفضل بهرام پوربه گزارش ایکنا، قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود احساس می‌کنند، سخن بگوییم.

بهرام‌پور درباره ویژگی‌های خادم قرآن گفت: او باید در کنار تخصص در حوزه‌ قرآن، توانمندی‌هایی داشته باشد، کلاس برگزار کند و در هر جایی قرآن را ترویج دهد. چنین فردی به معنای واقعی خادم قرآن است.

وی با اشاره به اینکه انتخابی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همایش خادمان قرآن انجام می‌شود، ابتدایی است، ادامه داد: باید ارزیابی‌ شود که فعالیت خادمان قرآن در نگاه مردم چقدر ارزش دارد و آیا با اقبال روبه‌رو بوده است؟ به نظر می‌آید که در این باره برنامه‌ای نداشته‌اند.

بهرام‌پور با اشاره به اینکه زمانی به مسئولان پیشنهاد دادم که مفسران قرآنی که در میان مردم آیات را تفسیر می‌کنند خادمان اصلی قرآن هستند و باید مطرح شوند، افزود: فردی که چنین عنوانی را دریافت می‌کند مسئولیت اجتماعی دارد و باید عملش برگرفته از آموزه‌های قرآن باشد تا دیگران ببینند که قرآن در او نمود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که به عنوان خادم قرآن چه دغدغه‌ای دارید؟ اظهار کرد: بهتر است که دوره‌های توانمندسازی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا تبلیغات اسلامی برگزار شود و افرادی را تربیت کنند که بدانند قرآن را چگونه بیان، ترجمه و تفسیر کنند تا عوام آن را بفهمند و خواص آن را بپسندند.

کد

بهرام‌پور اضافه کرد: عنوان خادم قرآن را استفاده نمی‌کنم، زیرا عبارت خادم قرآن یعنی فرد کلاس‌ آموزشی برگزار می‌کند و با روش‌های تدریس آشناست و پاسخ به شبهات قرآنی را می‌‌داند و مردم را با این مصحف شریف آشنا می‌کند و صاحب‌نظر است. خادم یعنی خدمت‌کننده. به نظرم باید برای حافظ، قاری و... کلمه‌ای را به کار ببریم تا نشان دهد او قاری یا حافظ است و افرادی چون علامه طباطبایی، علامه جوادی‌آملی و آیت‌الله مکارم شیرازی به معنای واقعی کلمه خادم قرآن محسوب می‌شوند.

ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر قرآن کریم در ششمین دوره همایش خادمان قرآن کریم(سال 1378) در بخش پژوهش مورد تجلیل قرار گرفت. او اول اردیبهشت‌ 1320 در شهر زنجان متولد شد. بهرام‌پور دارای تحصیلات حوزوی و فوق لیسانس معارف و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. در 25 سالگی روش تدریس ترجمه و مفاهیم قرآن را طراحی کرد و کلاس‌هایی را در همین زمینه در زنجان، تهران، تبریز، رفسنجان و کاشان برپا کرد که به واسطه آن افراد زیادی با این روش آشنا شدند. شهید دکتر باهنر این روش را به شهید آیت‌الله‌ بهشتی ارائه داد و کلاس‎هایی طبق این روش شکل گرفت. همچنین به دعوت شهید بهشتی به صورت نیمه‌وقت به عنوان کارشناس کتب درسی آموزش و پرورش با شهید دکتر باهنر همکاری می‌کرد.

او به پیشنهاد مرحوم آیت‌الله رفسنجانی به رفسنجان رفت و 30 نفر از روحانیون آنجا را با روش تدریس تفسیر برای عموم آشنا کرد و با معرفی شهید بهشتی، در منزل مرحوم آیت‌الله یزدی و با حضور ایشان، شش ماه برای طلاب حوزه کلاس روش تدریس ترجمه و تفسیر را برگزار کرد.

از جمله آثار استاد بهرام‌پور عبارت‌اند از: تفسیر سوره محمد(ص)، تفسیر سوره فتح، تفسیر سوره ق، تفسیر سوره ابراهیم(ع)، تفسیر سوره حجر، متد تفسیر، قرآن بر فراز اعصار (ترجمه)، ستون خیمه(تفسیر و تحلیل نماز و سوره جمعه)، نگرشی نو به سوره یس، تفسیر سوره حجرات، روش تدریس روخوانی، روش تدریس ترجمه و مفاهیم جزء یکم و نیز مناظره سعید و علی. همچنین تفسیر قرآن در حجم‌ اندک و جزء جزء از دیگر آثار اوست که ابتدا تفسیر جزء سی‌ام به چاپ رسید و در سراسر کشور به صورت کتاب آموزش ترجمه و تفسیر استفاده می‌‌شود. بخش‌هایی از تفسیر نسیم حیات وی نیز منتشر شده است.

زهره رجبی اصلی

انتهای پیام
captcha