خادم‌القرآنی؛ افتخاری نیازمند خلق و خوی قرآنی
کد خبر: 3994992
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
با خادمان قرآن/ 64

خادم‌القرآنی؛ افتخاری نیازمند خلق و خوی قرآنی

حجت‌الاسلام درایتی با تأکید بر اینکه خادمان قرآن باید در یکی از زمینه‌های آموزشی، تربیتی، مدیریتی، تبلیغی و ترویجی، هنری، پژوهشی و فضای مجازی و رسانه‌ای و سایر امور تعیین شده برجستگی داشته باشد، گفت: اما مهمتر از آن باید خلق و خوی قرآنی داشته باشد تا به این افتخار نائل شود.

خادم‌القرآنی؛ افتخاری نیازمند خلق و خوی قرآنیبه گزارش ایکنا؛ قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهادهای فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. بر آن هستیم تا هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفت‌وگو کنیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود احساس می‌کنند، گفت‌وگو کنیم. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

حجت‌الاسلام حمید درایتی طی سال 84 و در دوازدهمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش تبلیغ و ترویج، مفتخر به دریافت نشان خادم‌القرآن شد.

وی در سال 1348 در خانواده مذهبی متولد شد و به دلیل علاقه‌مندی به تحصیل در علوم دینی پرداخته است، البته در کنار آن نیز تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی خود را تا مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل ادامه داد. 

حجت‌الاسلام درایتی حدود 14 سال است که در حوزه علمیه خراسان درس خارج فقه و اصول را تدریس می‌کند. وی در نوجوانی به دلیل علاقه شخصی و مؤانست با قرآن و بهره‌گیری از آیات نورانی کلام وحی، موفق به حفظ قرآن شد و پس از آن بخاطر اینکه همواره حدیث ثقلین را نصب‌العین خود قرار داده بود، موفق به حفظ نهج‌البلاغه می‌شود.

این مدرس حوزه درباره انگیزه‌اش برای ورود به عرصه‌های قرآنی، گفت: پدرم مرا برای حفظ قرآن بسیار تشویق می‌کرد و از سوی دیگر خودم هم علاقه‌مند بودم و استعداد حفظ نیز داشتم. زمانی که حفظ قرآن را آغاز کردم به اندازه پنج نفر هم حافظ کل قرآن نمی‌شناختم. البته با حافظ روشندلی به نام حاج آقا جهانی در حرم حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) آشنا شدم. هنگامی که علاقه او را برای حفظ آیات نورانی کلام وحی دیدم، علاقه‌مند به حفظ قرآن شدم. 

وی ادامه داد: خاطرم هست در آن زمان سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات حفظ دو جزء و پس از آن چهار جزء را راه‌اندازی کرده بود که ابتکار جالبی بود و من پس از شرکت در این مسابقات، انگیزه بیشتری برای حفظ قرآن پیدا کردم.

این حافظ کل با وجود اینکه در کلاس‌های آموزش تجوید قرآن شرکت می‌کرده و در جلسات قرآن متعددی شرکت کرده است اما معتقد است «بر روی قرائت قرآن کار نکرده‌ام و بیشتر ترتیل‌خوانی را تمرین کرده‌ام».

حجت‌الاسلام درایتی دارای سابقه داوری مسابقات قرآن متعدد در مراحل استانی، کشوری و بین‌المللی است و در کنار آن نیز کلاس‌های مختلفی را در زمینه حفظ و آموزش علوم قرآنی و تفسیر تشکیل داده است. وی همچنین برگزار کننده جلسات تفسیر قرآن به صورت هفتگی و ماهانه است و در حال حاضر نیز مشغول ضبط یک دوره تفسیر قرآن در سطح عموم مردم است.

وی درباره ویژگی‌های فردی که عنوان خادم قرآن بر او اطلاق می‌شود، تصریح کرد: خادم قرآن باید در یکی از زمینه‌های تعیین شده برجستگی داشته باشد اما مهمتر از آن باید خلق و خوی قرآنی هم داشته باشد تا به این افتخار نائل شود.

درایتی در پاسخ به این سؤال که طی این سال‌ها کدام خادم یا خادمان به عنوان الگوی قرآنی زندگی شما بودند، گفت: از دوستان خادم قرآن و در بین حفاظ گرانقدر با مرحوم سیدمهدی فاطمیان، حافظ و پیشکسوت قرآنی انس زیادی داشتم و ایشان را انسان وارسته‌ای می‌دانستم و از ایشان نکات خوبی فرا گرفتم. البته با استاد شهریار پرهیزکار هم انس زیادی دارم و همیشه از نوای قرآن ایشان لذت می‌برم. در میان دوستان قرآنی، شخصیت‌های برجسته فراوان بودند که از معاشرت و همراهی با آنها درس‌های علمی و عملی فراوانی گرفتم.

انتهای پیام
captcha