خاندان حکیم همواره به دنبال تقویت ارتباط حوزه نجف و قم است
کد خبر: 3995107
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
آیت‌الله منذر حکیم در گفت‌وگو با ایکنا:

خاندان حکیم همواره به دنبال تقویت ارتباط حوزه نجف و قم است

آیت‌الله سیدمنذر حکیم گفت: خاندان حکیم همیشه به دنبال تقویت تعامل حوزه قم و نجف بوده است و البته استفاده از ظرفیت‌های این دو حوزه می‌تواند جریانات فرهنگی، علمی و اجتماعی سیاسی عظیمی را ایجاد کند.

خاندان حکیم همواره به دنبال تقویت ارتباط حوزه نجف و قم بودندآیت‌الله سیدمنذر حکیم، رئیس مؤسسه ذریة النبویه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم، گفت: ایشان استوانه علمی حوزه نجف اشرف بود و در محضر مراجع بزرگواری تلمذ کرده و به خاطر کنکاش و کاوش علمی و اجتهاد قوی، آثار ارزشمندی در عرصه فقه و اصول و تاریخ، کلام از وی باقی مانده است.

وی افزود: پاسخ به سؤالات، نوآوری و نوگرایی علمی و حضور فعال در عرصه اجتماعی و مجاهدت‌های عظیم از جمله تحمل زندان‌های مخوف رژیم بعثی از ویژگی‌ها و فعالیت‌های آن عالم مجاهد است. ایشان حتی در زندان هم دست از فعالیت علمی و تربیت اخلاقی زندانیان به خصوص آل حکیم برنداشت؛ وقتی قصد داشتند که به آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم فشار وارد کنند تا به عراق برگردد و او را به شهادت برسانند، آیت‌الله سیدمحمدسعید را به زندان انداختند و ایشان در  مدت حضور در زندان از این فرصت بهره برد و شاگردانی تربیت کرد و آثاری نوشت.

رئیس مؤسسه الذریة النبویه اظهار کرد: اهتمام ایشان به شعائر حسینی و سیره اهل بیت(ع)  سرلوحه کارهای فرهنگی و جهادی وی به خصوص در دوره حاکمیت رژیم بعث کافر قرار داشت و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نکرد و خداوند به ایشان توفیق داد تا در حوزه نجف و سایر حوزه‌ها منشأ اثر باشند و فرزندان و وکلای خوبی تربیت کرد تا به حل مشکلات شیعیان و حتی غیرمسلمانان بپردازند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله سیدسعید حکیم حدود 10 سال در زندان‌های صدام به سر برد و تحمل آن مسئله کوچکی نیست و نباید آن را کوچک شمرد، گفت: ایشان مجتهدی مسلم بود و یک فقیه باید از مسیر قرآن و آیات‌الاحکام و حتی فراتر از آیات‌الاحکام برخی احکام را استنباط کند. به همین دلیل اشراف بر قرآن کریم داشتند؛ ایشان مجتهدی جامع بود و در تفسیر به صورت مستقل تألیفی ندارند، ولی نگاه‌های تفسیری وی از لابه‌لای آثار فقهی و اصولی و سایر آثارشان قابل استخراج است.

حکیم درباره نقش خاندان حکیم در تقویت پیوند میان حوزه‌های نجف و قم گفت: برخی در مقایسه میان حوزه نجف و قم به وجوه اختلافی و تفاوت‌ها می‌پردازند، ولی ما باید بحث ظرفیت‌های دو حوزه را برای تکامل یکدیگر مورد استفاده قرار دهیم؛ در دوره‌ای تحصیل‌کردگان حوزه علمیه نجف مانند آیت‌الله حائری وارد اراک و سپس حوزه علمیه قم شدند و این حوزه را احیا کردند و به شکوفایی رساندند. امام خمینی(ره) هم سال‌ها در حوزه نجف منشأ خیر و اثر بودند و بعد وارد حوزه علمیه قم و باعث وقوع انقلاب شدند. بسیاری از علمای بزرگ مانند آیت‌الله سیدهاشم آملی لاریجانی، آیت‌الله وحید خراسانی و ... از تحصیل‌کردگان و تربیت‌شدگان حوزه نجف هستند که وارد قم شدند، بنابراین این نقش تکاملی را باید مدنظر قرار دهیم و تعامل حوزه‌ها سبب تکامل می‌شود. برخی تلاش می‌کنند که تمایز را به گونه‌ای مطرح کنند که گویا حوزه‌های علمیه از هم جدا هستند ولی واقعیت امر این‌طور نیست و تعامل میان آنها در مباحث علمی و ... وجود دارد، هم در حوزه نجف جرقه‌های انقلابی و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دیده می‌شود و هم در حوزه علمیه قم.

وی تصریح کرد: بنابراین ظرفیت قابل توجهی برای تعامل حوزه‌ها وجود دارد. به همین دلیل دشمنان به آن حساس شده‌اند و تلاش می‌کنند که به شیوه‌های مختلف برای این قدرت عظیم فرهنگی، علمی، تربیتی و اخلاقی نقشه بکشند و آن را ناکارآمد جلوه دهند. لذا حوزویان و مردم باید هوشیار باشند تا تلاش مستقیم و غیرمستقیم دشمن برای تخریب اسلام و انقلاب و حوزه و جبهه مقاومت به نتیجه نرسد. خاندان حکیم و بزرگان این خاندان همواره در منش اجتماعی و سیاسی خود تلاش کرده‌اند تا تعامل میان حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه قم و نجف بیشتر شود و در این مسیر گام‌های جدی برداشتند.

انتهای پیام
captcha