افزایش چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت طی دو سال گذشته
کد خبر: 3996552
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
بهبودی خبر داد:

افزایش چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت طی دو سال گذشته

مدیرکل اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به رشد چشمگیر تأسیس خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی طی دو سال گذشته گفت: تعداد خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی در کل کشور تا به امروز به هشت هزار و ۵۶۰ مورد رسیده است.

حسین بهبودی، مدیرکل اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آخرین آمار خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی، گفت: طبق آخرین آمار، تا به امروز تعداد خانه‌های قرآن و عترت شهری و روستایی در کل کشور هشت هزار و ۵۶۰ مورد است.

وی افزود: خوشبختانه شیب رشد تعداد خانه‌های قرآن و عترت در کشور بسیار تند است و طی دوسال گذشته که با شیوع بیماری کرونا مقارن بود و محدودیت‌های بسیاری وجود داشت، شاهد افزایش در این حوزه بودیم.
 
بهبودی عدم بوروکراسی اداری و کاغذبازی را یکی از دلایل مهم در افزایش تأسیس خانه‌های قرآن و عترت شهری به نسبت مؤسسات قرآنی دانست و افزود: این روند ادامه افزایشی به خوبی نشان می‌دهد که مردم و علاقه‌مندان به این حوزه از کاغذبازی و بروکراسی‌های موجود خسته شده‌اند و تنها به نیت خدمت و فعالیت قرآنی روبه تأسیس خانه‌های قرآن آورده‌اند.

مدیرکل اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه مؤسسات قرآنی برعکس خانه‌های قرآن و عترت با افت مواجه بودند، تصریح کرد: در این حوزه بعضاً شاهد کاهش و تعطیلی برخی از این مراکز بودیم.

بهبودی اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته ۶۱۲ مورد تأسیس خانه قرآن و عترت در کل کشور داشتیم. همچنین آمار پنج ماه‌ونیم سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که حدود ۴۹۰ درخواست تأسیس تا به امروز داشته‌ایم که برآورد می‌شود تا پایان سال این تعداد به هزار مورد برسد.

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به نکاتی پیرامون موارد بالا گفت: تمامی خانه‌های قرآن و عترت علیهم السلام مشمول خوداظهاری بوده و در مدت زمان تعیین شده در فرآیند مذکور شرکت خواهند کرد؛ لذا بدواً از همراهی و قبول مسئولیت و مشارکت همه مسئولین خانه‌های قرآن و عترت قدردانی می‌شود. همچنین فرآیند اجرایی خوداظهاری در بازه زمانی 15 شهریورماه تا 30 مهرماه انجام می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، بهبودی پیش از این اظهار کرده بود که مراحل خوداظهاری نیز برای این خانه‌‌ها در چهار گام تعریف شده است. قدم اول، ورود مسئول خانه قرآن و عترت به بخش «پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت» بارگذاری شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی www.telavat.ir است. قدم دوم، مطالعه دستورالعمل خوداظهاری خانه‌های قرآن و عترت، قدم سوم، ورود به سامانه پایش و ارزیابی و تکمیل اطلاعات خانه قرآن و عترت و مسئولان آن و نیز تکمیل شاخص‌های ارزیابی و در قدم چهارم ارسال اطلاعات صورت می‌گیرد.

مسئولین خانه‌ها جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا رفع ابهامات و اشکالات احتمالی و دریافت پاسخ لازم می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۵۹۱۸-۰۲۱، ۶۶۹۵۵۹۷۶-۰۲۱ یا ۶۶۹۵۵۹۱۳-۰۲۱ تماس بگیرند. همچنین مدیران خانه‌های قرآن قبل از تکمیل اطلاعات به نکات زیر دقت کنند:

۱. نسبت به مطالعه دستورالعمل پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت مندرج در بخش ارزیابی خانه‌های قرآن و عترت پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir اقدام کنند.

۲. سامانه رصد و پایش خانه‌های قرآن و عترت به سهولت از طریق گوشی‌های همراه هوشمند قابل دسترسی و پاسخگویی است.

۳. خانه‌هایی که در موعد مقرر در فرایند خوداظهاری و تکمیل و ارسال شاخص‌ها مشارکت نکنند، از طرف سازمان دارالقرآن الکریم بر اساس شیوه‌نامه تشویقات مورد تشویق قرار گرفته، اقدام آن‌ها به‌ عنوان امتیاز در ارزیابی لحاظ خواهد شد.

یادآور می‌شود، گام دوم پایش و ارزیابی خانه‌ها به فاصله کوتاهی پس از اتمام گام نخست، به‌صورت رصد میدانی با مشارکت ۳۰۰ نفر از کارشناسان قرآنی سازمان و مدیران تشکل‌های قرآنی مردمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha