افزایش اسلام‌هراسی هدفمند در کانادا پس از یازده سپتامبر
کد خبر: 3996669
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

افزایش اسلام‌هراسی هدفمند در کانادا پس از یازده سپتامبر

آمارها نشان می‌دهد پس از حادثه یازده سپتامبر موارد اسلام‌هراسی و جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در کانادا شدیدا افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی صباح، شورای ملی مسلمانان کانادا (NCCM) روز جمعه در گزارشی اعلام کرد مسلمانان مقیم این کشور از زمان حملات 11 سپتامبر در دو دهه پیش در  ایالات متحده به طور فزاینده‌ای با احساسات ضد اسلامی روبرو شده‌اند.

فاطمه عبدالله، هماهنگ کننده روابط عمومی این شورا به شبکه Global News گفت: حملات علیه مسلمانان از آن به بعد هدفمند شده است و آنچه ما اکنون می‌بینیم این است که تعداد این حملات نه تنها در حال رشد است، بلکه در حال شدت گرفتن است.

در طی این سالها، حملات وحشتناکی علیه مسلمانان در کانادا رخ داده است. در سال 2017، مردی مسلح وارد مسجدی در شهر کبک شد و شش نمازگزار را به ضرب گلوله کشته و 19 نفر را زخمی کرد.

اخیراً در شهر لندن در ایالت انتاریو، مردی با انگیزه نفرت از مسلمانان با کامیون خود به یک خانواده مسلمان حمله کرد و چهار نفر از آنان را کشت و تنها بازمانده این حادثه، یک پسر 9 ساله است که یتیم شده است.

سونرا توبانی، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌گوید: این نوع حملات ناشی از نفرت از مسلمانان، ویژگی ثابت زندگی سیاسی کانادا در دوره بعد از 11 سپتامبر بوده است.

آمارها در کانادا نشان می‌دهد که پس از 11 سپتامبر تعداد حملات ضد مسلمانان در سال 2014 به 99 مورد رسید در حالی که در سال 2009 این تعداد 36 مورد بوده است.

پلیس گزارش داد که در سال 2015، جنایات ناشی از نفرت به 159 مورد رسید که 60 درصد افزایش نشان می‌دهد و در سال 2017 یعنی سال قتل عام در مسجد شهر کبک، این جنایات با افزایش چشمگیری به 349 مورد رسید.

همچنین در سال 2015، استفان هارپر، رهبر سابق حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر وقت کانادا می‌خواست خط تلفنی به منظور گزارش «رفتارهای وحشیانه فرهنگی» ایجاد کند که با آن کانادایی‌ها بتوانند مزاحمت ادعایی همسایگان مسلمان خود را گزارش کنند. این ایده که بسیاری معتقد بودند از احساسات ضد مسلمانان نشأت می‌گیرد با پیروزی جاستین ترودو در انتخابات همان سال از بین رفت اما اسلام‌هراسی زنده ماند.

سپس ایالت کبک قانونی وضع کرد که استفاده از نمادهای دینی از سوی کارکنان دولتی مانند معلمان، پرستاران و پلیس در محل کار را ممنوع اعلام کرد. منتقدان می‌گویند که این قانون به طور ناعادلانه زنان مسلمان با حجاب را هدف قرار می‌دهد. اعتراض به این قانون در دادگاه‌ها آغاز شده است.

ایوان بالگورد، مدیر اجرایی شبکه مبارزه با نفرت کانادا می‌گوید: روایت غالب در همه این احساسات علیه مسلمانان این است که آنها در تلاش برای تسخیر غرب و تغییر فرهنگ آن هستند.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی ترودو در ژوئن 22 ژوئن امسال پس از حادثه تروریستی در شهر لندن صادر شد، ماه گذشته یک نشست ملی درباره اسلام‌هراسی در این کشور برگزار شد و فرصت ارائه پیشنهاد راه‌های مشخص برای مبارزه با اسلام‌هراسی در سراسر کشور برای جوامع مسلمان را فراهم کرد. 

یکی از توصیه‌های ارائه شده از سوی NCCM تعیین «استراتژی دولتی ضد اسلام‌هراسی تا پایان سال» بود.

مصطفی فاروق، رئیس شورای مسلمانان کانادا گفت: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم فقط شاهد باشیم که به فهرست موارد وحشتناکی که علیه مسلمانان اتفاق افتاده اضافه شود. برای جامعه مسلمانان، پرداختن به این موضوع حیاتی است.

انتهای پیام
captcha