هیچ مکتبی قوام مکتب اهل بیت(ع) را ندارد
کد خبر: 3997601
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
حجت‌الاسلام انصاریان:

هیچ مکتبی قوام مکتب اهل بیت(ع) را ندارد

مراسم سوگواری امام مجتبی(ع) با حضور حجج اسلام حسین انصاریان و سیدرضا اکرمی در دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی برگزار شد.

ارسال.. // هیچ مکتبی قوام مکتب اهل بیت(ع) نداردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان سه شنبه 23 شهریور و مصادف با 7 صفر، در مراسم سوگواری شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در دفتر آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی(ره) و با حضور جمعی از اساتید، طلاب و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت اخلاص پرداخت و گفت: بدون تردید اخلاص در عمل و به عبارت دیگر عمل را فقط و فقط برای جلب رضایت حق انجام دادن، و احدی را در عمل شرکت ندادن، عمل را در قله ارزش قرار می‌دهد، و سودی سرشار در دنیا و آخرت نصیب انسان می‌نماید و سبب بقاء عمل و منافعش به صورت حقیقتی ابدی می‌شود.

وی افزود: کسی که خود را برای خدای متعال خالص کند، باید دید که چقدر گیرش می‌آید، اصلاً عمل خالص قابل ارزش‌گزاری نیست و فقط به دست پروردگار مهربان عالم است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: کسانی که دین و ایمان و تکیه‌گاهی مثل پروردگار مهربان عالم ندارند، نمی‌توانند عمق و حقیقت مشکلات و بلایا را درک کنند، اما کسی که اهل خدا و وحی و ائمه علیهم السلام است، می‌داند و یقین دارد که اگر مشکلی سراغش آمده، از هر نوعی که باشد، پروردگار عالم این مشکل را برای او، هم در دنیا و هم در آخرت، تبدیل به یک نعمت دائم، ابدی و همیشگی خواهد کرد.

استاد انصاریان بیان کرد: در مورد اخلاص چقدر در آیات و روایات مطالب زیادی وجود دارد و داستان‌های عجیبی نیز در این مورد نقل شده است که چه افرادی خود را مصمم کرده بودند که جز برای رضای خدا کاری انجام ندهند و باید دانست که کسی که پناهنده به خداوند می‌شود، از هر خطری در امان است و در حفاظت پروردگار عالم است و این نتیجه اخلاص است.

وی گفت: اینکه به ما دستور داده‌اند کار خیر را پنهانی انجام دهید، همه به خاطر عیار خلوص آن است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فضیلت بزرگ حضرت علی(ع) در جنگ خندق بیان کرد: اینکه در روایت آمده است که یک ضربه امیرالمومنین(ع) در جنگ خندق از عبادت جن و انس بالاتر است، به خاطر عیار خلوص حضرت بود، چرا که حضرت علی(ع) فناء فی الله و بقاء فی‌الله بودند و چنین کسی که فناء فی‌الله هست، همه را به خاطر عبادت خدای متعال انجام می‌دهد.

استاد انصاریان با اشاره به فرازی از زیارت اربعین که می‌فرماید «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ» یعنی اینکه سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا در برابر آن همه مصیبت و بذل عزیزانش از خدای متعال هیچ توقعی نداشت و من در طی این همه سال که منبر رفته‌ام و روایت دیده‌ام و نقل کرده‌ام، هنوز معنای این فراز زیارت اربعین را نفهمیده‌ام.

وی در پایان با اشاره به قوام مکتب اهل بیت(ع) گفت: هیچ مکتبی در عالم استوار نیست و قوام ندارد، جز مکتب اهل بیت(ع)، بقیه مکاتب روی آب بنا نهاده شده‌اند و قوامی ندارند.

زمان‌شناسی

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران هم در این مراسم با اشاره به زندگینامه سراسر مجاهدت امام مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) 7 سال در زمان حیات شریف پیامبر گرامی اسلام(ص) زندگی کردند که بهترین دوران عمر حضرت بود، بعد از آن 30سال با پدر و به همراه با سختی و رنج به سر بردند و ده سال هم بعد از پدر بزرگوارشان امیر المومنین(ع) زندگی کردند.

وی افزود: وقتی زندگی امام حسن مجتبی(ع) را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که فراز و فرودهای زیادی دارد، آن حضرت زمان پیامبر بسیار عزیز بودند، هم برخوردشان نیکو و حسن بود، هم اخلاقشان و هم سیمایشان حسن و نیکو بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در طول دوران25 ساله خون دل خوردند و امام حسن(ع) شاهد این رنج پدر بودند و بعدها نیز امام مجتبی(ع) از فاتحان جنگ جمل و بقیه نبرها بودند.

سخنران این مراسم با اشاره به لزوم شناخت زمان افزود: زمان را باید شناخت و مطابق با آن حرکت کرد، تاریخ را باید مطالعه کرد با تحلیل و نه فقط با تبیین یا تعلیم به تنهایی، واقعا باید همه ما بدانیم که اکنون در جهان چه می‌گذرد، چرا که هر کس زمان خود را به خوبی نشناسد، چگونه می‌تواند تصمیم بگیرد تا ایمن بماند؟

وی ابراز کرد: امروزه آمریکایی‌هایی که به ناحق 20سال افغانستان را اشغال کرده بودند و میلیاردها دلار خرج کرده بودند، دست خالی از این کشور می‌روند و به این نتیجه رسیدند که به جای هزینه و حمله مستقیم نظامی، منافع خود را در این دیده‌اند، مسلمانان منطقه را به جان هم بیندازند و خود تماشاگر این قضایا باشند.

اکرمی تأکید کرد: دنیای امروز پیچیدگی‌های زیادی دارد، امروزه با دنیای عجیب و غریبی روبرو هستیم و برای ایمن ماندن از شرهای زمان حاضر باید زمان‌شناس باشیم و درست انتخاب کنیم، و امام حسن مجتبی(ع) همه هنرشان این بود که زمان را به خوبی شناختند و با بهترین تدبیرها ظلم و ستم معاویه را برای همگان آشکار ساختند.

وی گفت: امام حسن مجتبی(ع) وقتی دیدند که یارانشان خیانت کرده‌اند و حتی ابن عباس نیز فریب خورده است، تصمیم گرفتند که از افتراق در جامعه اسلامی جلوگیری کنند و چنان تدبیری انجام دادند که معاویه خود جلو می‌آید و پیش‌دستی می‌کند و نامه‌ای به حضرت می‌نویسد که هر شرطی برای صلح می‌خواهی بنویس، من امضا کنم.

در ابتدای این مراسم، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در رثای شهادت جانسوز امام حسن مجتبی علیه السلام به ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی پرداختند.

انتهای پیام
captcha