افول قدرت آمریکا و خنثی شدن تحریم‌ها؛ پیام عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای
کد خبر: 3998214
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کنعانی مقدم بیان کرد:

افول قدرت آمریکا و خنثی شدن تحریم‌ها؛ پیام عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای

کارشناس مسائل سیاسی عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران را در سازمان همکاری شانگهای به معنای قرار گرفتن تحریم ها در مسیر خنثی‌سازی ارزیابی کرد و گفت: این اقدام نشان داد که آمریکا هژمونی و قدرت سابق را ندارد و لذا کشورهایی که تا پیش از این از فشارها و تهدیدهای آمریکا می‌ترسیدند و به همین خاطر با ایران همکاری نمی‌کردند اکنون متوجه پوشالی بودن قدرت آمریکا شده‌اند و راه را برای حضور ایران در پیمان منطقه‌ای باز کردند.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: از جمله برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در حوزه سیاست خارجی توسعه روابط با کشورهای همسایه و هم‌پیمانان و متحدان ایران بود و در این میان سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای در حد و اندازه بین‌المللی است که حدود 20 سال ایران عضو ناظر این سازمان بود اما اکنون با این اتفاق یک موفقیت دیپلماتیک حاصل شد و با تلاش‌هایی که انجام گرفت ایران به طور رسمی به عضویت این سازمان در آمد.

وی افزود: در دولت قبل کل روابط بین‌المللی به روابط با غرب گره خورده بود اما با این اتفاق گشایش بزرگی در عرصه روابط بین‌المللی ایران ایجاد شد و ایران با قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا مانند چین، روسیه و هند وارد یک پیمان استراتژیک شد و در عمل می‌توان گفت تحریم‌های آمریکا خنثی شده است و سیاست ایران در رابطه با تعاملات بین‌المللی برمبنای همکاری با همسایگان و هم پیمانان نقطه عزیمت بسیار مهمی برای حضور فعال‌تر ایران در مبادلات و تعاملات اقتصادی و تجاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

فراهم شدن زمینه عبور ایران از بحران‌های ایجاد شده توسط آمریکا

کنعانی مقدم با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خاص ایران در منطقه گفت: ایران چهارراه بین کریدور شمال ـ جنوب و شرق‌ به غرب است و پروژه‌ها و پیمان‌های بزرگی مانند «یک کمربند یک جاده» چین و اتحادیه اوراسیا وقتی به طور واقعی عملی می‌شود که ایران به منزله یک عنصر اصلی در آن حضور داشته باشد.

وی با تبریک این موفقیت دیپلماتیک و بین‌المللی به دولت گفت: با این اقدام ایران می‌تواند از بحران‌هایی که آمریکا در منطقه ایجاد کرده عبور کند و اکنون می‌توان آینده روشنی را در مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی با کشورهای همسایه و هم‌پیمانان ترسیم کرد.

کشورهای منطقه افول قدرت آمریکا را باور کرده‌اند

کنعانی مقدم در پاسخ به این سؤال که با توجه به رد درخواست عضویت ایران در این سازمان از سوی سایر اعضا به خاطر نگرانی از تحریم‌های آمریکا، تا چه اندازه عضویت رسمی ایران نشانه کاهش قدرت و سلطه آمریکاست، گفت: مقاومت حداکثری ایران در مقابل تحریم‌ها و فشار حداکثری آمریکا، ایران را در مناسبات بین‌المللی در جایگاه بالاتری قرار داد و به دنیا نشان داد که آمریکا هژمونی و قدرت سابق را ندارد و در مسیر افول قرار دارد و لذا کشورهایی که تا پیش از این از فشارها و تهدیدهای آمریکا می‌ترسیدند و به همین خاطر با ایران همکاری نمی‌کردند اکنون متوجه پوشالی بودن قدرت آمریکا شده‌اند و راه را برای حضور ایران در پیمان منطقه‌ای باز کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره نقش توسعه روابط با شرق به مثابه یک اهرم فشار بر غربی‌ها برای تغییر رفتار خود نسبت به ایران گفت: برقراری یک موازنه در روابط با شرق و غرب درس عبرتی برای آمریکایی‌هاست تا دست از اقدامات خصمانه و سلطه‌طلبانه خود بردارند. آمریکا اگر می‌خواهد در منطقه حضور داشته باشد چاره‌ای جز این ندارد که با ایران به منزله یک قدرت منطقه‌ای تعامل کند و فشارهای خود را کاهش دهد و نگاه خود را از موضع قدرت به ایران به یک نگاه برابر تغییر دهد.

کنعانی مقدم تأکید کرد: در واقع حضور ایران در این مناسبات بین‌المللی پیام قدرت ایران را به آمریکایی‌ها می‌دهد و آنها می‌فهمند که دوره یکجانبه‌گرایی و سلطه‌طلبی‌شان پایان یافته است. نکته مهم اینکه باور افول قدرت آمریکا در کشورهای منطقه نیز شکل گرفته و چین، روسیه و هند که در ابتدا در بحث تحریم‌های ایران با آمریکا همراهی می‌کردند در ادامه خط خود را جدا کردند و امروز با پذیرش رسمی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بی‌اهمیتی تحریم‌ها و فشارهای آمریکا و تضعیف جایگاه بین‌المللی آمریکا را مورد تأکید قرار دادند.

انتهای پیام
captcha