نقدهای منصفانه و علمی تعالی سرمایه اجتماعی را رقم می‌زند
کد خبر: 3998566
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

نقدهای منصفانه و علمی تعالی سرمایه اجتماعی را رقم می‌زند

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: عملگرایی قوه قضاییه و استفاده از انتقادهای سازنده، منتقدان دیروز را به مشوقان امروز بدل ساخته و افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضاییه را رقم زده است.

نقدهای منصفانه و علمی تعالی سرمایه اجتماعی را رقم می زندبه گزارش ایکنا از یزد، غلامعلی دهشیری، رییس کل دادگستری استان یزد، امروز، 28 شهریورماه در جلسه با دادستان‌های سراسر استان یزد، با بیان اینکه باید گلوگاه‌های نارضایتی مردم را شناخت و برای اصلاح امور تدبیر کرد، اظهار کرد: آنچه که امروز در حال رخ دادن است، در دوران تحول قضایی حاکم شدن عملگرایی و پیگیری امور تا حصول نتیجه دلخواه است که می‌تواند شرایط را برای خدمت به مردم بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: زندان یک تابلو تمام عیار از آسیب‌های اجتماعی است که نیازمند نظارت صحیح و مستمر دادستان‌ها است تا اهداف اصلاحی و تأمینی قانون‌گذار به صورت کامل محقق شود.

این مقام قضایی، پیشگیری از وقوع جرم را مهمترین راهبرد قوه قضاییه دانست و گفت: هرآنچه جرم و آسیب در جامعه کمتر باشد ورودی زندان نیز کمتر خواهد بود و هر چه جمعیت کیفری زندان کمتر باشد اهداف اصلاحی برای جامعه هدف بهتر اجرا خواهد شد.

وی بر استفاده از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس تأکید کرد و گفت: دادستان‌ها می‌توانند در صدور کیفر خواست‌های خود با توجه به شناخت و تحقیقی که انجام داده‌اند و با تناسب جرم و وضعیت متهم، اگر جزء جرائم خرد بوده و فرد بدون سابقه باشد به دادگاه استفاده از مجازات‌های جایگزین و الزام به خدمات عمومی رایگان را پیشنهاد دهند.

رییس کل دادگستری استان یزد، برخورد قاطع با اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت را خواستار شد و ابراز کرد: هرگز با کسانی که آرامش و امنیت جامعه را بر هم می‌زنند مماشات نخواهد شد اما در بسیاری از مواقع جرائم خرد و کم اهمیت است و نباید با اصرار بر استفاده از مجازات زندان، سایر فرصت‌های اصلاحی را از دست داد.

وی افزود: مجازات زندان، سابقه و پایگاه اجتماعی فرد را تخریب می‌کند و کسی که با افول شخصیت مواجه شد را دیگر نمی‌توان به راحتی به مسیرهای اصلاحی سوق داد.

دهشیری تأکید کرد: قانون، به قلم در دست قاضی قدرت داده است و باید از این قدرت به نفع مردم و جامعه و اصلاح آسیب‌دیدگان استفاده شود.

انتهای پیام
captcha