وعده‌های انسیه خزعلی برای بهبود وضعیت بانوان؛ از پیگیری بیمه و کارآفرینی تا آموزش
کد خبر: 3998807
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
در قالب نشست خبری مطرح شد؛

وعده‌های انسیه خزعلی برای بهبود وضعیت بانوان؛ از پیگیری بیمه و کارآفرینی تا آموزش

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیگیری بیمه زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی برای آنان را یکی از اولویت‌‎های مهم این معاونت برشمرد و گفت:‌ یکی دیگر از اولویت‌های ما آموزش بانوان در جنبه‌های مختلف علمی است و هدف اصلی آن است که بانوان در زمینه‌های مختلف پژوهشی رشد و توسعه پیدا کنند.

پیگیری بیمه زنان سرپرست خانوار؛ اولیت‌ مهم معاونت امر زنان و خانواده ریاست جمهوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین نشست خبری انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، امروز، 29 شهریورماه با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در محل این معاونت برگزار شد.

خزعلی در رابطه با مقوله ازدواج بانوان و برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این زمینه اظهار کرد: ازدواج، موضوع بسیار مهمی است و لازم است در این زمینه تسهیلات و راهکارهایی برای ارتقای وضعیت بانوان فراهم شود. البته تسهیلات فقط مادی نیست و به بخش‌های مختلف زندگی اختصاص دارد و راه را برای ایجاد زندگی هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه اهتمام ویژه‌ای به موضوع ازدواج خواهیم داشت، گفت: امیدواریم تا بازوهای اجرایی مرتبط با این موضوع نیز به ما متصل شوند و هماهنگی‌های لازم نیز با حمایت ریاست جمهوری انجام شود تا بتوانیم این مسئله را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم. البته معاونت زنان، حوزه‌ای ستادی بوده و قدرت اجرایی ندارد، اما باید کاری کنیم تا نظارت نیز به خوبی انجام شود تا اقدامات با سرعت و روند قابل قبولی پیش رود. آموزش، علم‌آموزی، کشف استعدادها و ایجاد زمینه برای شکوفایی این استعدادها یکی از مسائل مهمی است که در دستور کار معاونت قرار دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در رابطه با تداوم مسئله دورکاری مادران در ایام کرونا نیز تصریح کرد: این مسئله یکی از چالش‌هایی بود که تبدیل به فرصت شد و باید این فرصت را تقویت کرد تا زمینه دورکاری برای مادران فراهم شود. البته پیش از این نیز دورکاری در ادارات به رسمیت شناخته می‌شد، اما عملیاتی نمی‌شد. بسیاری از بانوان به دلیل حضور در جامعه و مشارکت اجتماعی تمایلی به دورکاری ندارند اما بانوانی که فرزندان کوچک دارند، ترجیح می‌دهند که بتوانند در کنار فرزندان خود به کارها و برنامه‌هایی که برای آن‌ها تعریف می‌شود، بپردازند.

خزعلی ادامه داد: تقویت موضوع دورکاری بانوان، هم برای دولت(از نظر اقتصادی) و هم برای خانواده‌ها(از نظر معنوی و تربیت فرزندانشان) به صرفه است. امروز با توجه به شیوع کرونا در کشور، یکی از مسائلی که مادران با آن مواجه هستند، محدودیت در بهره‌‎گیری از مهدهای کودک است که بهره‌گیری از دورکاری می‌تواند به ایشان کمک کند. بهترین زمینه برای بهره‌گیری از دورکاری آن است که این کار را به خوبی برای بانوان و مادران و حتی برای بانوانی که توانمندی‌های خاصی دارند و می‌خواهند در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند، تعریف کنیم.

تقویت ورزش در میان بانوان

وی در مورد برنامه‌های معاونت امور زنان ریاست جمهوری در رابطه با تقویت ورزش در میان قشر بانوان نیز بیان کرد: ورزش بانوان را در بخش‌های قهرمانی و همگانی حمایت خواهیم کرد. امروز استعدادهای بسیار خوبی در میان دختران و بانوان وجود دارد که باید شناسایی شده و بر روی آن‌ها کار شود تا بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی نشان دهند که زن مسلمان می‌تواند با حفظ ارزش‌ها و حفظ جنبه‌های مختلفی که یک زن باید داشته باشد، در مسابقات بین‌المللی حضور پیدا کرده و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند. بسیاری از کشورهای اسلامی این انتظار را از ما دارند که در این زمینه الگوسازی کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: در ورزش همگانی نیز به دلیل سلامت و نیاز به زنان سالم با عنوان محور خانواده و مادران جامعه، باید به طور ویژه به بانوان نگریست و مسئله ورزش یکی از لوازم سلامت است که باید به صورت فراگیر تدارک و امکانات ورزشی در شهرهای مختلف ایجاد شود. یکی از مواردی که باید به عنوان آسیب بدان نگریست، عدم توجه بانوان به مسئله ورزش است که در این زمینه لازم است موضوع استفاده از امکانات ورزشی از سوی بانوان ترویج شود تا بانوان به استفاده از این مراکز روی بیاورند و از نظر جسمی و فرهنگی ساخته شوند.

جمعیت یعنی قدرت

خزعلی در رابطه با برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در رابطه با سیاست‌های جمعیتی نیز اظهار کرد: مقوله جمعیت صرفاً به بانوان اختصاص ندارد و بحثی استراتژیک در کشور است. شعار «جمعیت یعنی قدرت» موضوعی است که سال‌های متمادی شعار مجامع بین‌المللی بوده است. اگر جامعه‌ای بتواند جمعیت خود را حفظ کرده و جمعیتی جوان داشته باشد، قدرتمند است. اینکه گفته می‌شود، باید زمینه را برای تسهیل در امر ازدواج فراهم کرد، موضوعی در رابطه با تقویت جمعیت است لذا در این زمینه نیز باید فرهنگ‌سازی شده و شرایط مهیا شود. همچنین، مسائلی همچون درمان ناباروری، تبلیغات صحیح در رابطه با فرزندآوری و ... نیز همگی در راستای تقویت جمعیت به ویژه جمعیت جوان کشور مطرح می‌شود که باید به خوبی دنبال شود.

وی در رابطه با سیاست این معاونت در مورد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز تصریح کرد: امروز یکی از بحث‌های بسیار مهم ما زنان سرپرست خانوار هستند که در اولویت‌های نخست معاونت از نظر اقتصادی، فرهنگی و اشتغال قرار دارد. بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری زنان سرپرست خانوار قاعده حکومت هستند و حکومت نیز در برابر آن‌ها مسئول است. اولین حرکتی که در این زمینه پیگیری خواهیم کرد، موضوع بیمه تمامی زنان سرپرست خانوار است. کارآفرینی برای این قشر از جامعه نیز از دیگر اولویت‌های معاونت است که به دنبال آن خواهیم بود. همچنین، فرهنگ‌سازی در رابطه با نوع نگاه جامعه به بانوان سرپرست خانوار نیز از دیگر برنامه‌های معاونت خواهد بود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در رابطه با افراد مسئول در معاونت نیز بیان کرد: افرادی که قصد دارند تا معاونت‌ها و ادارات کل معاونت را عهده‌دار شوند، باید مراحل مختلفی همچون استعلامات، مراحل مربوط به مأموریت از نهادی دیگر به معاونت و ... را طی کنند. البته تاکنون برخی از مسئولان معاونت مشخص شده و برخی دیگر نیز طی روزهای آینده معرفی خواهند شد اما در مورد سیاست‌های معاونت در این رابطه نیز با دو مقوله نگاه تشریفاتی به بانوان و سیاست‌زدگی مواجه هستیم که سعی بر آن داریم تا با این موضوعات مقابله کنیم.

خزعلی در مورد برنامه‌های نیمه‌کاره معاونت در دولت قبلی و طرح‌های معطل مانده معاونت در مجلس نیز گفت: امیدواریم که لایحه مربوط به بانوان که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، به زودی و با پیگیری‌های لازم تصویب شود.  حتما از تجربیات پیشینیان به ویژه کارهای پژوهشی در مجموعه معاونت استفاده خواهیم کرد و چنانچه نیاز به اصلاحات در این زمینه وجود داشته باشد نیز ضمن اصلاح در امور، نسبت به بهره‌گیری از تجربیات اقدام خواهیم کرد. همچنین، باید تمامی اسنادی که به تصویب رسیده و بر روی زمین مانده است را پیگیری کرده و وارد مرحله اجرایی شویم.

کاهش باروری در میان خانواده‌ها

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت در رابطه با زنان بی‌سرپرست به ویژه در ایام شیوع کرونا نیز گفت: یکی از آفت‎های کرونا، بی‌سرپرستی فرزندان و زنان خانواده بود که امیدوار هستیم بتوانیم کمک‌های خود را در قالب موضوع زنان سرپرست خانوار به این عزیزان داشته باشیم. یکی از آسیب‌هایی که در ایام کرونا به وجود آمد، کاهش باروری در میان خانواده‌ها بود که درصدد هستیم تا با درنظر گرفتن بیمارستان‌های ویژه، بانوان را به باروری تشویق کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در مورد لایحه منع خشونت علیه بانوان نیز تصریح کرد: هر نوع ظلم به زنان به ویژه ازدواج پیش از بلوغ که این ظلم را مضاعف می‌کند، محکوم است. در این زمینه نیازمند ایجاد کارگروه‌های مختلفی هستیم تا نسبت به پیگیری این موضوع به ویژه در زمینه فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری اقدام کنند.

خزعلی در رابطه با موضوع احیای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز افزود: سبک زندگی هویت و تمدن ماست. اگر بتوانیم بر روی سبک زندگی کار کنیم، می‌توانیم الگوهایی را به جهان ارائه دهیم و چنانچه قصد داریم تا تمدن‌ساز بوده و توانمندی‌های تمدن ایرانی ـ اسلامی و انقلاب را به جهان معرفی کنیم، باید بر روی سبک زندگی کار کنیم. باید با عمل، رفتار، گفتار و نوع زندگی که تمامی جوانب مختلف در آن سنجیده شده باشد، ارزش‌های دینی و اخلاقی را تقویت کرده و به دنبال الگوسازی باشیم که البته بخش عمده این موضوع به بحث آموزش و سیاست‌گذاری باز می‌گردد.

تغییر قوانین به نفع بانوان

وی با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه در رابطه با اینکه قانون باید به نفع زنان باشد، به موضوع تغییر قوانین به نفع بانوان پرداخت و گفت: بنده از دیدگاه رئیس قوه قضائیه بسیار خوشحال شدم. یکی از بحث‌های مهم در خانواده حقوق بانوان است. قطعا علاقه‌مندیم که از این شرایط به خوبی استفاده کرده و به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم. عدالت فراگیر موضوعی فراتر از عدالت جنسیتی است. منظور از عدالت فراگیر، عدالت نسبت به خانواده، کودکان و تمامی اعضای خانواده است. در راستای این عدالت، نقش خانواده باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم که قوه قضائیه در این زمینه به ما کمک کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: ازدواج‌های زودهنگام دختران در خانواده‌ها که به دلایل مختلفی همچون شرایط بد اقتصادی و ... انجام می‌‎شود، موضوعی است که باید به صورت جدی پیگیری شود که این پیگیری نیز باید در دو بخش قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی به طور ویژه انجام شود.

خزعلی در مورد پرداختن به نقش بانوان در دفاع مقدس نیز تصریح کرد: دفاع مقدس حرکتی ارزشی، مقاومتی و پایدار بود که نقش زنان در آن اگر بیشتر از مردان نبود، کمتر نیز نبود، یعنی همگان حضور با واسطه و بی‌واسطه بانوان را در دفاع مقدس شاهد بودند. این زنان هستند که با آثار ادبی و فکری خود در حیطه‌های مختلف خانواده و اجتماع، فداکاری‌های دفاع مقدس را زنده می‌دارند. الگوی بانوان ما در این عرصه حضرت زینب(س) است که اگر حرکت ایشان در بیان دقیق عاشورا نبود، پایداری عاشورا و حرکت امام حسین(ع) نیز امکان‌پذیر نبود. امروز باید زنان را با فهم مقاومت و ایستادگی و دور شدن از بیگانه در عرصه‌های مختلفی همچون جبهه‌های نبرد، فضای مجازی، خانواده و ... آشنا کنیم.

آموزش بانوان در جنبه‌های مختلف علمی

وی با بیان اینکه بانوان باید بتوانند با آرامش کار کنند و هر مسئله‌ای که این آرامش را به هم ریخته و موجبات اضطراب بانوان را فراهم کند، مخل کار آن‌ها خواهد بود، افزود: یکی از اولویت‌های ما آموزش بانوان در جنبه‌های مختلف علمی است و هدف اصلی آن است که بانوان در زمینه‌های مختلف پژوهشی رشد و توسعه پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha