توسعه روستاهای قرآنی اردبیل؛ مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابند
کد خبر: 4000274
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل؛ مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابند

در شرایطی که روستاهای قرآنی توانسته‌اند به قطب قرآنی استان‌ها تبدیل شوند، نیاز است تا با حمایت ویژه مسئولان و دستگاه‌های مربوطه و اختصاص اعتبارات ویژه در حوزه قرآنی، این روستاها گسترش روزافزون داشته باشند.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندبه گزارش ایکنا از اردبیل، طرح ملی انتخاب روستای قرآنی ایران با هدف الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها و توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت در بین اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور صورت می‌گیرد.

در همین راستا، هفت روستای مستعد و دارای شرایط استان اردبیل، در این طرح شرکت کردند و از این هفت روستا بر اساس امتیازات عمومی و تخصصی، سه روستای اندبیل از خلخال، ایوریق از هیر و احمدآباد از مشگین‌شهر برای مشارکت در طرح ملی انتخاب روستای قرآنی ایران انتخاب شدند.

روستاهای قرآنی ایران به‌ صورت سالانه و طی مراسم رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شود که در این دوره نیز روستای اندبیل از شهرستان خلخال در بین هفت روستای برتر قرآنی کشور قرار گرفت و در مراسم انتخاب و معرفی روستاهای قرآنی کشور نشان ویژه و لوح افتخار «روستای قرآنی ایران» به روستای اندبیل خلخال اهدا شد.

روستای نمونه قرآنی اندبیل در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل جمعیتی در حدود یک هزار و 500  نفر دارد. به برکت تلاش و حضور علمای بزرگ مانند آیت‌الله میرزا علی‌اکبر عابدی در روستای اندبیل، فعالیت‌های قرآنی همیشه در این روستا رونق داشته و به استناد شواهد موجود، سابقه فعالیت‌های قرآنی در این روستا به حدود 400 سال قبل بر می‌گردد که در گذشته به صورت سنتی و در قالب مکتب‌خانه‌های قرآن کریم بوده و هم‌اکنون نیز به همت جوانان عاشق قرآن کریم، فضای روستا، قرآنی باقی مانده است.

وجود قاریان و گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی ممتاز در این روستا که در بسیاری از برنامه‌های قرآنی شهرستان‌های هم‌جوار و استان مورد دعوت و اقبال هستند، از افتخارات روستای اندبیل است. طرح احیای مکتب‌خانه‌های سنتی در روستا، برگزاری آیین جزءخوانی در ایام مختلف سال، اجرای طرح تلاوت نور در تمامی مساجد روستا از دیگر اقدامات قرانی روستای اندبیل است. کسب رتبه‌های متعدد استانی و کشوری توسط نوجوانان روستا در مسابقات دانش‌آموزی، نشان‌گر جریان داشتن فرهنگ اُنس با قرآن کریم در نسل امروز روستای قرآنی اندبیل است. ایکنای اردبیل درباره راهکارهای گسترش زیرساخت‌های فعالیت‌های قرآنی در این روستا با کارشناسان این عرصه به گفت‌و‌گو پرداخته است که متن آن در ذیل می‌آید: 

حوزه قرآنی اردبیل با مشکل اعتباری مواجه است

مهدی طاهری، معاون قرآن فرهنگ و ارشاد استان اردبیل درباره اعتبارات قرآنی این استان اظهار کرد: با توجه به این که انتخاب روستای قرآنی ایران از سال گذشته کلید خورد، در نخستین فرصت با استاندار اردبیل جلسه‌ای برگزار کردیم.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی با اشاره به اینکه قبل از آن که این مسئله به صورت ملی مطرح شود در استان به دنبال هدفگذاری و ساماندهی در راستای رسیدگی به این موضوع بودیم، گفت: در این زمینه از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یافته بود تا بتوانیم در اسرع وقت مشکلات موجود را ساماندهی کنیم.

معاون قرآن فرهنگ و ارشاد استان اردبیل با بیان این که روستای سوها نیز به عنوان روستای فعال قرآنی مطرح است، گفت: این روستا در حال حاضر 100 حافظ قرآن دارد که این افتخار به همت پیشکسوتان و مربیان قدیم قرآنی همچون مرحوم آقای مرجاعی رقم خورده که به صورت خودجوش در روستاها حضور یافته و بعد از ارائه مباحث و تلاوت قرآن به مردم به روستای دیگر می‌رفت و هم‌اکنون نیز بسیاری از این افراد در فعالیت‌های قرآنی تلاش همه‌جانبه‌ای دارند.

اهمیت برگزاری «یک خانه، یک جلسه قرآنی» در روستاهای اردبیل

طاهری تصریح کرد: خوشبختانه با استقبال استاندار اردبیل نسبت به معرفی روستاهای نمونه قرآنی کشور اطلاع‌رسانی به تمام دهیاری‌های استان انجام یافت و برخی از روستاها استقبال کردند که روستای اندبیل خلخال از جمله این روستا بود که یکی از موارد حائز اهمیت در این زمینه برگزاری «یک خانه، یک جلسه قرآنی» در این روستا، برگزاری گروه تواشیح، انجام کارهای جهادی و تربیت مربیان قرآنی و ایجاد باغ قرآنی و بسیاری از نمادها و طرح‌های قرآنی است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی اظهار کرد: سیداسماعیل هاشمی‌ اندبیلی نیز در این روستا به عنوان چهره‌های فعال قرآنی اقداماتی افتخارآفرین و شایسته انجام داده و پیگیری‌های لازم برای توسعه فعالیت‌های قرآنی در این روستا به دست این شخص رقم خورده است.

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در این زمینه تشکیلاتی فراهم می‌شود که به همین منظور مکاتبه‌ای در این زمینه انجام یافته تا دستگاه‌های ذی‌ربط تا حد امکان در ارائه تسهیلات مختلف به کتابخانه قرآنی تا سقف 20 میلیون تومان و کمک به فعالان حوزه قرآنی ارائه دهند.

طرح‌های قرآنی روستاها حمایت می‌شود

طاهری افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، طرح‌های قرآنی روستاها حمایت همه‌جانبه می‌شود و در حوزه برنامه‌های آموزشی، تبلیغ و ترویج برنامه‌های قرآنی اقدامات لازم در دستور کار بوده و سایر برنامه‌ها نیز درخواست اهالی و سایر ملزوماتی که نیاز به حمایت دارد با مکاتبات انجام یافته با استاندار و ابلاغ به مدیرکل امور روستایی استانداری اردبیل انجام می‌یابد.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی تصریح کرد: در راستای حمایت از فعالان همانند دیگر افراد و هنرمندان یک سری ضوابط و تشکیلات خاصی در صندوق اعتباری هنر درج شده به طوری که طبق این قوانین و ضوابط بحث بیمه فعالان قرآنی فراهم شده و حافظان و مربیان قرآنی شامل بیمه شده‌اند و برحسب فعالان قرآنی اولویت‌بندی حمایت‌ها تفاوت دارد و با اعمال یک سری محدودیت‌ها، حمایت‌ها از این فعالان انجام می‌گیرد.

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل افزود: فرهنگ و ارشاد نیز تا اندازه‌ای در حیطه اختیارات، به موضوع ورود پیدا کرده و مکاتبه‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا مشکلات موجود در این زمینه برطرف‌سازی شود.

طاهری بیان کرد: در بحث توسعه برگزاری مراسم قرآنی در مساجد نیز تمام سعی و تلاش ما انجام یافته که برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی به صورت مناسب در این زمینه از اهم برنامه‌ها است.

برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآنی در اردبیل

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها و اهدافی که در دستور کار قرار گرفته برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآنی با هدف تربیت نیروهای متخصص و تربیت مربیان قرآنی توسط موسسه نور قرآن مبین است که هم‌اکنون در حال برگزاری این رویداد هستیم تا با استفاده از ظرفیت افراد توانمند و برگزاری دوره 90 ساعته به شرکت‌کنندگان، به آنان به عنوان مربی مجوز پایان دوره اعطاء می‌شود تا بتوانند مشغول به فعالیت شوند.

اجرای طرح سراسری جلسات خانگی قرآن کریم

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل افزود: از اهداف مهم دیگر اجرای طرح سراسری جلسات خانگی قرآن کریم برای کسانی که توانایی فراهم کردن موسسات قرآنی را ندارند، برگزاری جلسات خانگی قرآن است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندطاهری بیان کرد: برای این که از توسعه فعالیت‌های قرآنی غافل نشویم، هر فردی که جلسات خانگی قرآنی دارد که حتی شامل اعضای خانه می‌شود، می‌توانند مشمول این طرح شوند تا بتوانیم این مهم را در خانه‌ها فرهنگ‌سازی کنیم و اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم علاوه بر این که آموزش قرآنی بین خانواده‌ها رقم می‌خورد مسائل دینی قرآنی و انقلابی و اهل بیت(ع) نیز در این جلسات مطرح می‌شود.

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل، افزود: ساماندهی این طرح با شناسایی محلات مبنای کار قرار گرفته تا متولیان برگزار کننده جلسات قرآنی با ثبت‌نام در سامانه مد نظر بتوانند محتوای آموزشی لازم را دریافت کنند.

تأثیر بالای جلسات خانگی قرآن کریم در بین عامه مردم

طاهری اظهار کرد: برای بسط فعالیت‌های خانه‌های قرآنی و بیشتر کردن آن‌ها می‌توانیم در توسعه آموزش‌های قرآنی موفق عمل کنیم، چرا که موسسات قرآنی فعالیت محدودی دارند و برخی از افراد بنا به هر دلیلی نمی‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند، در حالی که جلسات خانگی قرآن رایگان است و حمایت‌های لازم در این زمینه انجام می‌یابد که مهم‌ترین هدف ما ارتقای بستر محتوایی و افزایش کیفیت و حمایت‌های بیشتر از آنان است.

وی تصریح کرد: توانمندسازی و ارتقای فنون جلسه‌داری به عنوان مهارت مورد نیاز در کنار یک سری آموزش‌ها به این افراد ارائه می‌شود تا بتوانیم دستاوردهای مورد نظر را در این زمینه شاهد باشیم.

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل، افزود: مهارت‌آموزی مسابقات ملی و بین‌المللی نشأت گرفته از جلسات سنتی و قدیمی است که این آموزش مرحله به مرحله‌ای در استان اردبیل افراد شاخصی را از همین جلسات تربیت کرده که حاج رضامحمدپور به عنوان داور قرآنی و فرد قرآنی شناخته شده در جهان اسلام از جمله این افراد است.

اقدامات خودجوش فعالان قرآنی در اردبیل

طاهری با اشاره به اقدامات انجام یافته خودجوش فعالان قرآنی نیز تصریح کرد: در روزهای اخیر در شهرستان گرمی فعالان قرآنی جمع شده و بن خرید کفش برای نیازمندان تهیه کرده‌اند و یا کمک مالی فعالان قرآنی در موکب‌های اربعین از جمله این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری حوزه قرآنی است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی بیان کرد: یکی از اهداف بسیار مهم دیگری که به دنبال داریم محله‌محور کردن فعالیت‌های فرهنگی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری است که امید داریم برای لبیک‌گویی به مقام معظم رهبری این مهم با مشارکت حدأکثری در استان اردبیل تحقق یابد.

معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل افزود: با توجه به این که در فراکسیون قرآن مجلس، اعتبارات قرآنی کشور پیگیری می‌شود، اگر هر یک از نمایندگان مجلس یا هر فرد تاثیرگذار دیگر در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته باشند، بی‌شک توسعه حوزه قرآنی در استان اردبیل بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

طاهری بیان کرد: از اهم برنامه‌هایی که با رفع مشکل اعتباری می‌توان انجام داد، به حمایت از مربیان با ارائه تسهیلات مورد نیاز، تفاهم‌نامه‌های آموزشی حمایت از موسسات قرآنی برای ارائه آموزش‌های رایگان به خصوص در مناطق روستایی، توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه قرآنی به حوزه قرآن و عترت و حمایت همه‌جانبه از فعالان قرآنی می‌توان اشاره کرد.

انتظار از مسئولان در تخصیص اعتبارات ویژه قرآنی

وی بیان کرد: از مسئولان و دستگاه‌های متولی انتظار داریم به اختصاص اعتبارات در حوزه فرهنگی و قرآنی عنایت‌های ویژه داشته باشند و استاندار اردبیل نیز در این زمینه همکاری‌های بیشتری داشته باشد و در تصویب بودجه فرهنگی، اعتبار بیشتری به حوزه قرآنی در نظر گیرد.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندمعاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل، افزود: در تربیت نیروهای متخصص قرآنی و بسیاری از ایجاد روحیه تربیت حافظ قرآن کریم و بسیار از حمایت تجلیل و تقدیر نیازمند اعتبارات فرهنگی استان به این حوزه است که در حقیقت با برخی مشکلات اعتباری مواجه هستیم.

طاهری بیان کرد: در صورتی که اعتبار قرآنی خوبی در نظر گرفته شود، بی‌شک اقدامات انجام یافته در این زمینه نیز بیشتر و مطلوب‌تر خواهد بود که در این راستا توجه مدیران دستگاه‌های اجرایی به این مسئله حائز اهمیت است و اگر اعتبارات این حوزه در اختیار ما باشد، برنامه‌ها و طرح‌های زیادی در این راستا برای برگزاری داریم.

وی اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که با مشارکت فرهنگ و ارشاد استان برگزار شده، هنرواره ملی اذان با محوریت مرحوم موذن‌زاده اردبیلی است که در شرف داوری بود و درصدد هستیم این گونه برنامه‌های ارزشمند را الگو قرار داده و در سطح کشوری برگزار کنیم.

معاون قرآن  اداره فرهنگ و ارشاد استان اردبیل افزود: در این راستا حرکت‌های خوبی در حال انجام است و برای حمایت از مربیان قرآنی  اقدامات قابل توجهی در دستور کار قرار گرفته است.

ارتقای فعالیت‌های قرآنی و دینی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

طاهری افزود: بی‌شک تمامی اقدامات انجام یافته در این زمینه با محور کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده و اگر ارتقای فعالیت‌های دینی و قرآنی و فرهنگی ارتقا یابد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت. مصداق همین مسئله این است که طبق تحقیقات انجام یافته، زندانیان اکثراً از مسائل قرآنی و مذهبی بسیار دور بوده و آشنایی خوبی با مسائل دینی و شرعی نداشتند که به همین منظور ارائه آموزش‌های لازم به این مددجویان مبنای کار قرار می‌گیرد.

حمایت‌ از روستاهای قرآنی اردبیل اندک و ناچیز است

حجت‌الاسلام و المسلمین عزیز صابر، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، اظهار کرد: رسالت مهم دارالقرآن استان، تشکیل خانه‌های قرآنی در روستاها و موسسات قرآنی در شهرهای استان است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی بیان کرد:‌ از جمله اقدامات انجام یافته در استان، تشکیل 200 خانه قرآنی در استان است که در حال حاضر فعالیت‌های خود را ادامه داده و در کنار آن در نشر و ترویج فرهنگ قرآن و برنامه‌‌های فرهنگی بسیار موفق عمل کرده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با اشاره به فعالیت روستاهای قرآنی استان نیز گفت: از جمله روستاهای قرآنی استان، می‌توان به اندبیل خلخال اشاره کرد که آوازه بالایی در این امر دارد، اشاره کرد و بعد از آن نیز روستای ایوریق و یکی از روستای شهرستان پارس‌آباد نیز در این زمینه بسیار فعال هستند.

صابر بیان کرد: خوشبختانه روستای اندبیل توانسته جزو روستای قرآنی کشور شناخته شود و با کسب لوح توسط بزرگان کشوری در روزهای اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه در حال رقم خوردن است.

وی تصریح کرد: حمایت‌هایی توسط اوقاف و امور خیریه استان، تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد استان از روستاهای قرآنی انجام  و نسبت به آموزش و ترویج فرهنگ و برنامه‌های قرآنی برنامه‌هایی انجام یافته که اندک و ناچیز است، اما سعی و تلاش ما بر این است که حمایت‌های لازم را در این زمینه ارتقا و تقویت بخشیم.

پیگیر اختصاص اعتبارات از مجلس هستیم

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، افزود: از نمایندگان مجلس پیگیر تخصیص اعتبارات قرآنی به استان، بوده‌ایم که سید غنی‌نظری، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس به عنوان عضو فراکسیون قرآن، پیگیری‌هایی را انجام داده که شایسته تقدیر و قدردانی است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندصابر بیان کرد: تلا‌ش‌های آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل نیز در این زمینه شایسته تقدیر و قدردانی است که در راستای ارتقای حوزه فرهنگی و قرآنی همیشه پیگیر مسائل مربوطه است.

منتظر تخصیص اعتبارات برای اجرای برنامه‌های قرآنی نیستیم

وی اظهار کرد: اما این مسئله کاملاً مشهود و ملموس است که ما برای اجرای برنامه‌های قرآنی منتظر اعتبارات نبوده‌ایم، بلکه به صورت محله‌محور و مشارکت مردمی این اقدامات به صورت مستمر و مداوم انجام یافته است. امید داریم با تلاش رسانه و فرهنگ‌سازی موضوع قرآنی، بحث قرآنی وارد خانه‌ها شود.

آسیب‌های اجتماعی در بحث حجاب و عفاف ملموس است

وی ادامه داد: در بحث حجاب و عفاف گلایه‌‌هایی داریم، چرا که باید در برابر شهدا جوابی داشته باشیم که در این زمینه نیز توجه به مباحث قرآنی به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت و اساسی است. همچنین اهمیت به منویات مقام معظم رهبری و نهادینه‌سازی سبک زندگی ایرانی - اسلامی با غنی‌سازی فرهنگ اهل بیت(ع) و توجه به آموزه‌های قرآنی، نیازمند توجه و نهادینه‌سازی مباحث و احکام قرآنی است.

وی ادامه داد: بی‌توجهی به این مسائل سبب می‌شود که برخی خانواده‌هایی که با سرعت از این مسائل عبور می‌کنند با بن‌بست روبه‌رو شده و سرانجام برای موفقیت در زندگی و بخشوده شدن، به سمت قرآن و اهل بیت(ع) بازگردند.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندموازی‌کارها در امور فرهنگی مشاهده می‌شود

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان اردبیل، با ارائه برخی انتظارات در این زمینه نیز گفت: اولین موضوع برای توسعه برنامه‌ها و امور فرهنگی، جمع‌آوری موازی‌کاری‌ها در این عرصه است، چرا که در شرایط کنونی متصدی موضوع مشخص نیست و نیاز است با اتخاذ تصمیمات مناسب، برنامه‌ریزی دستگاه‌های فرهنگی بدون تناقض باشد و با وحدت و همدلی کارها پیش رفته و از پراکندگی‌ها تا حد امکان جلوگیری شود.

وی همچنین افزود: در بحث اعتبارات نیز انتظار داریم مسئولان و متولیان اجرایی دقت و عنایت ویژه‌ای در جذب و تخصیص بودجه تخصصی حوزه قرآنی به صورت ویژه داشته باشند.

استاندار اردبیل توجه ویژه‌ای به حوزه قرآنی داشته باشد

صابر، ضمن ابراز گلایه‌مندی از استاندار اردبیل نیز خاطرنشان کرد: به عنوان متصدی قرآن انتظار داریم توجه ویژه‌ای به این حوزه مورد توجه واقع شود، چرا که ایشان تاکنون در حوزه قرآنی توجه آن‌چنانی نداشته است.

وی افزود: امیدواریم مدیریت جدید در این زمینه با جذب جوانان و نوجوانان به سمت مراکز قرآنی، این فرهنگ دارای قداست و ارزشمند را در جامعه نهادینه‌سازی کند.

هیچ یک از فعالیت‌های قرآنی در ایام کرونا تعطیل نشد

وی افزود: خوشبختانه شرایط کرونا تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرده و هیچ کلاس و فعالیت‌ قرآنی در این ایام تعطیل نشده و برگزاری کلاس‌ها به سه صورت آنلاین، حضوری با تعداد کم و لایو ادامه یافته است.

صابر بیان کرد: جا دارد از احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز که مدارس را به صورت تام‌الاختیار برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در روستاها و شهرها و برگزاری مراسم در اختیار ما قرار داده نهایت قدردانی را داشته باشم.

محفل اُنس با قرآن در روستای اندبیل خلخال به صورت مستمر برگزار می‌شود

سعید رحمانی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خلخال و کوثر، در ارتباط با برنامه‌های روستای قرآنی اندبیل خلخال، اظهار کرد: اوقاف و تبلیغات از اول امسال همزمان با ماه مبارک رمضان محفل اُنس با قرآن کریم و کرسی تلاوت داشتیم و همچنین به صورت لایو کشوری با قرائت قاریان اندبیل برنامه‌ای برگزار شد.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی بیان کرد: از اهم برنامه‌های دیگر می‌توان به برگزاری محفل اُنس با قرآن و محفل توسط مؤسسات و قاریان اندبیلی در امامزادگان و روستاهای دورافتاده و برگزاری جشن حفظ کلی نوجوان شجاعی‌مهر در محل امام‌زاده قاضی‌لر اشاره کرد.

رحمانی بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های اوقاف در ارتباط با حمایت‌های روستای قرآنی اندبیل می‌توان به پرداخت هزینه مراسم و دست‌اندرکاران توسط اوقاف، ارائه مجوز توسط اوقاف برای تبدیل حسینیه سیداشرف اندبیل به مکتب‌خانه سنتی، برگزاری محفل اُنس با قرآن و استقبال از رمضان در باغ قرآنی اندبیل برای اولین بار در کشور، تجلیل از پیشکسوتان قرآنی روستا به تعداد 3 نفر که انعکاس خبری گسترده داشت.

وی اظهار کرد: حضور در برنامه زنده تلویزیونی قوناخلیق با حضور قاریان و پیشکسوتان قرآنی، استقبال مسئولین شهرستان و مردم از گروه اعزامی قاریان که به عنوان روستای نمونه انتخاب شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خلخال و کوثر، ادامه داد: در کنار این موارد تبلیغات و اداره فرهنگ و ارشاد استان نیز کمک حال بوده است، به طوری که فرهنگ و ارشاد استان در بحث مالی کمک کرده و سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز در  بحث تجهیز و قرآن همراه این روستا بوده است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندحمایت‌ در آموزش رشته‌های تخصصی قرآن نامطلوب است

سیداسماعیل هاشمی‌اندبیلی، مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیلِ خلخال، اظهار کرد: استعداد‌های قرآنی و مذهبی اندبیل نشان دهنده پتانسیل بالای مذهبی در این روستا است که به خاطر وجود مکتب‌خانه سنتی از سالیان بسیار دور در این روستا، فضای قرآنی همیشه برقرار بوده است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندوی بیان کرد: ترویج مفاهیم ارزشمند قرآنی علاوه بر این که در بین آقایان نهادینه شده در بین بانوان نیز شاهد پرورش بسیاری از نخبگان و فرهیختگان با سبقه بسیار بالا هستیم که از همین دیار رشد و پرورش یافته‌اند.

هاشمی‌اندبیلی گفت: بحث مادی در حوزه قرآنی نقش آن چنان پررنگی ندارد و خوشبختانه خیلی از قرآنیان با نگاه مادی به این بحث ورود نمی­‌کنند و عشق و علاقه به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که باعث دلگرمی فعالیت در این حوزه شده است.

مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیلِ خلخال، افزود: در روستای اندبیل به هیچ وجه و در هیچ برهه‌ای از تاریخ کمترین مبلغی را از مردم درخواست نداشته­‌اند و خوشبختانه این مقوله، از سال‌های دور، سیره مبارکی است که از بزرگان ما به نسل امروزی به ارث رسیده است.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندهاشمی‌اندبیلی گفت: نا­گفته نماند که بحث مادی در پیشرفت فعالیت­‌های قرآنی سهم بسزایی داشته و تاثیر سوء خود را گذاشته است و بعضاً باعث شده که خیلی از قاریان و علاقه‌مندان به حوزه قرآنی به دلیل بیکاری و نبود درآمد مکفی، راه خود را از این وادی جدا و به دلیل داشتن صوت دلنشین وارد حوزه‌های دیگر همچون مداحی مشغول شوند.

وی تصریح کرد: در این زمینه لازم است متولیان امر و مردم عزیز، جهادی‌وار همانند دفاع مقدس حتماً در جهت بهتر شدن سطح فعالیت‌های قرآنی جامعه و زندگی کیفی قرآنیان که جزو ذخایر ارزشمند جمهوری اسلامی ایران هستند توجه ویژه‌ای داشته باشند.

هاشمی‌اندبیلی تصریح کرد: انتظار می‌رود دوستداران قرآن جهادی‌وار به آن عمل کنند و این ویژگی مهم را مدّ نظر قرار دهند که خوشبختانه قرآنیان جوان اندبیل در حال حاضر این مهم را جهادی‌وار و به معنای واقعی به ظهور رسانده‌اند.

مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیلِ خلخال افزود: از مهم‌ترین موانع در این زمینه می‌توان به نبود بودجه جهت احداث ساختمان دارالقرآن در این روستا که بسیار الزامی‌ است و نبود حمایت‌های لازم مالی و امکانات در جهت آموزش رشته‌های مختلف تخصصی قرآن کریم اشاره کرد که امید می‌رود در این زمینه مشارکت‌های لازم محقق شود.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های قرآنی، پرورش نخبه‌های قرآنی، ایجاد و هدایت گروه تواشیح نور ولایت در سطوح مختلف، پرورش قاریان و حافظان قرآن و تبدیل این روستا به روستا‌های موفق کشور در حوزه قرآنی بوده که کماکان با جدیت بیشتر، این فعالیت‌ها ادامه دارند.

هاشمی‌اندبیلی بیان کرد: این که روستای اندبیلِ خلخال توانسته به عنوان روستای برتر قرآنی ایران معرفی شود، برای ما یک افتخار بزرگ و برای شهرستان خلخال و استان اردبیل نیز ثمرات بسیار ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت که حاصل زحمات انجام یافته در طول سال‌های دیرین بوده و سبب شده این روستا از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور به روستای نمونه کشوری قرآن انتخاب شود.

وی بیان کرد: حمایت‌ در آموزش رشته‌های تخصصی قرآن نامطلوب است و انتظار ما ارزش‌گذاری به قرآن، فعالیت‌های قرآنی، فعالان و اساتید در عمل است نه صرفاً در کلام و در حد یک شعار، چرا که ارزش‌گذاری تنها نگاه مادی نیست بلکه می‌توان با نگاه استراتژیک و هدفمند و اجرای برنامه مکمل این امر را به سر منزل مقصود رساند و با حمایت­‌های لازم، سمت و سوی مکتب‌خانه‌های سنتی در روستاها، می‌تواند به سمت اجرای برنامه‌های تخصصی با علم روز همراه باشد.

مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیلِ خلخال، افزود: در این زمینه مسئولان و متولیان قرآنی بایستی بدون تلف کردن وقت، جهادگونه همانند دفاع مقدس در راستای محرومیت‌زدایی و مبارزه با بی‌­سوادی قرآنی نهایت تلاش خود را انجام دهند.

توسعه روستاهای قرآنی اردبیل مستلزم اختصاص اعتبارات ویژه/ مسئولان پایتخت حسینیت را دریابندهاشمی‌اندبیلی بیان کرد: در مواقعی برای بنده این امر اتفاق افتاده که در ادوار گذشته با توجه به سطح فعالیت‌‌های قرآنی در روستای اندبیل، مسئولانی متاسفانه با گاردگرفتن و ایجاد سد برای رسیدن به اهدافم مانع‌تراشی کردند، اما این موارد سبب شد تا با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) امیدوارانه و با اعتماد به نفس و جدیت و با تأسی به آیات شریفه «لا تَقنَطوا مِن رَحمة الله» و «لا یَیأَسُ مِن رَوحِ الله»، روحیه بنده در جهت خدمت به قرآن کریم و مردم با صفای روستایم فزونی یافته و با عزمی راسخ برای رسیدن به اهداف مورد نظر بیش از پیش به تلاش خود ادامه دهم.

وی افزود: امیدواریم مسئولان برای رشد و تعالی حوزه قرآنی و حمایت از فعالان قرآنی نهایت اهتمام و تلاش خود را به‌کارگیرند و همان ­طور که از سایر حوزه‌ها حمایت ویژه می‌کنند این حوزه را نیز به طور ویژه مورد عنایت خود قرار دهند.

گزارش: زهرا رضازاده

انتهای پیام
captcha