مراسم روز اربعین در کرمان برگزار شد
کد خبر: 4000625
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

مراسم روز اربعین در کرمان برگزار شد

همزمان با اربعین حسینی مراسم روز اربعین با قرائت زیارت اربعین و سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در گلزار شهدای شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کرمان صبح امروز دوشنبه 5 مهر ماه همزمان با روز اربعین حسینی مراسمی در گلزار شهدای شهر کرمان برگزار شد. حجت‌الاسلام سید عبد‌الفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تسلیت اربعین حسینی بیان کرد: با پای دل به گلزار شهدا آمده‌ایم و در جوار شهدا در مراسم شرکت کرده‌ایم. و همین‌که به یاد فداکاری‌های شهید سلیمانی باشیم موعظه و ارتباط گیری با شهید است.

وی با بیان اینکه ما جا مانده نیستیم بلکه از سفر مانده‌ایم، گفت: جا مانده کسی است که غافل باشد. و ما امروز با حضور در گلزار شهدا و خواندن زیارت اربعین به امام حسین(ع) عرض سلام می‌کنیم.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به نیت افراد در زمان زیارت بیان کرد: گاهی زیارت افراد از راه دور مقبول‌تر است.  عزیزانی که امسال در اربعین مشرف شدند نسبت به آخرین گروهی که مشرف شدند کمتر از دو درصد هستند بنابراین خیلی از افراد امسال از سفر مانده‌اند و خوش به حال کسانی که عارفانه مشرف شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم توجه به نیازمندان آبرومند، ادامه داد: اگر ما می‌خواهیم به زیارت مستحبی برویم باید توجه داشته باشیم که کار واجبی برای ما نمانده باشد. ما به پیروی از رهبرمان نباید انجام مستحب را بر واجب مقدم کنیم و امر واجب امروز حفظ صحت و سلامتی مردم است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه به فراخور حال افراد زیارت‌های زیادی وجود دارد، گفت: زیارت اربعین جایگاه و ویژگی‌های بسیار مهمی دارد. در این زیارت بیش از 60 صفت برای امام حسین بیان شده که برخی از این صفات برای پیامبران بیان شده است.

وی ادامه داد: در زیارت اربعین یازده صفت که موجب می‌شود انسان در برابر امام خود بایستد از جمله فریب خوردن به دنیا، بیان شده است و اگر دنیا در ذهن کسی بزرگ شود آنقدر آسیب می‌بیند که حتی در مقابل امام خود نیز می‌ایستد. به همین دلیل امام حسین(ع) در روز عاشورا به یارانش می‌فرمایند « از دنیا بر حذر باشید».

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه مکتب اهل بیت در زیارت اربعین ویژگی‌هایی دارد، گفت: بصیرت‌ افزایی، صبور بودن، حق‌شناسی، اجرای دستورات، رعایت نبایدها، عجول نبودن از جمله این ویژگی‌ها است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های زیارت اربعین وظیفه شناس بودن است. امام حسین(ع) پس از شهادت امام حسن(ع) به دلیل تعهد و پایبندی به صلح امام حسن هیچ اقدامی علیه معاویه انجام نداد اما پس از معاویه برای انجام وظیفه با یزید بیعت نکرد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه زیارت اربعین به انسان خود سازی می‌آموزد، تصریح کرد: مردم مداری و اهل ایثار بودن از دیگر نکاتی است که در این زیارت به آن توجه شده است. و امام حسین نیز تمام هستی خود را در راه خدا خرج کرد. و امروز نیز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مخلصانه هستی خود را در راه خدا خرج کرد و خداوند نیز به او عزت عنایت کرد.

قرائت زیارت عاشورا و زیارت اربعین از دیگر برنامه‌های اجرا شده دراین مراسم بود.

انتهای پیام
captcha