مؤمنی‌راد: تبیین لایه‌های زیرین دفاع مقدس مانع تحریف است + صوت
کد خبر: 4000750
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
گفت‌وگوی ایکنا با رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی/ ۶

مؤمنی‌راد: تبیین لایه‌های زیرین دفاع مقدس مانع تحریف است + صوت

احمد مؤمنی‌راد گفت: ما باید لایه‌های زیرین و پنهانی دفاع مقدس را تبیین کنیم تا دشمن نتواند جنگ ما را تحریف کند و تمدن‌ ما را زیر سوال ببرد.

مومنی راد: باید لایه‌های زیرین و پنهانی دفاع مقدس تبیین شود تا دشمن نتواند جنگ را تحریف کندبه مناسبت هفته دفاع مقدس، ایکنا در سلسله گفت‌وگویی با رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس به موضوع زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس پرداخته است.

در ششمین گفت‌وگو به مناسبت شکست حصر آبادان و عملیات ثامن‌الائمه (ع) به سراغ احمد مومنی‌راد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رفتیم که وی در سال 60 داوطلبانه وارد جنگ شد و به تناوب در عملیات‌های مهم شرکت داشته و مجموعاً بیش از 4 سال در مناطق مختلف عملیاتی حضور داشته است.

مومنی‌راد ابتدا به عنوان نیروی عادی وارد جبهه می‌شود و به تدریج مسئولیت‌های مختلفی از جمله فرمانده اطلاعات رزمی تخریب قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، قرارگاه نجف، قرارگاه کربلا و فرمانده گردان تخریب قرارگاه نجف به او سپرده می‌شود.

ایکنا- لطفاً در رابطه با عملیات ثامن‌الائمه (ع) و شکست حصر آبادان توضیح دهید.

این عملیات در پی فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر اینکه دستور دادند «حصر آبادان باید شکسته شود» در 5 مهر 1360 اجرا شد. در زمان اجرای این عملیات من در منطقه جنوب و در ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران بودم. مقر ستاد ما در ساختمان استانداری خوزستان بود این عملیات از آن سوی رودخانه کارون آغاز شد و به آزادسازی آبادان و مناطق اطراف آن انجامید در واقع عملیات ثامن الائمه نقطه عطفی در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس است زیرا برای اولین بار در این عملیات، وحدت نیروهای مسلح را می‌بینیم و ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و حتی ژاندارمری در این عملیات شرکت داشتند و حاصل این اتحاد و وحدت پیروزی قاطع رزمندگان اسلام بود.

اگر بخواهیم جنگ را به چند مقطع تقسیم کنیم در مقطع اول ورود ارتش حزب بعث به کشور و اشغال مناطقی از این سرزمین دلاورخیز بود. ماه‌های اول استراتژی و تاکتیک ما این بود که دشمن بیش از این دیگر پیشروی نکند و جلو نیاید. مرحله دوم راهبرد حرکت ما این بود که دشمن را عقب بزنیم. در مرحله دوم، نخستین عملیات مهم یعنی عملیات ثامن‌الائمه (ع) بود. دشمنی که تجاوز کرده و شهرهای ما از جمله خرمشهر را اشغال کرده بود؛ در آستانه گرفتن آبادان بود. با عملیات ثامن‌الائمه (ع) به عقب رانده شد و این نخستین مرحله از کار دلاورمردان ایران بود که دشمن را از خاک ایران اسلامی بیرون کنند.

ایکنا- به نظر شما چرا باید دفاع مقدس را زنده نگه داریم؟

اصولا جنگ هشت ساله ما پرتوی از جنگ یک‌روزه عاشورا است و زنده نگه داشتن دفاع مقدس یک فریضه است. همانگونه که امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بعد از واقعه کربلا ماموریت داشتند نهضت امام حسین (ع) را برای جامعه و جهانیان از آنچه که در کربلا گذشت، تبیین و آگاه‌سازی کنند و پیام عاشورا را به مردم دوره خود و جهان در همه ادوار برسانند؛ دفاع مقدس ما نیز باید تبیین شود و پیام آن به مردم ایران، منطقه و جهان رسانده شود و این یک وظیفه است. یکی از اهداف دشمن تحریف تاریخ دفاع مقدس است ما تکلیف داریم تا مانع این کار بشویم.


بیشتر بخوانیم:

شهید حججی‌ها و شهید «لندی» از رویش‌های دفاع مقدس و انقلاب هستند + صوت

کردمیهن: انگیزه مقاومت مردم ایران امروزه قویتر است + صوت


مقام معظم رهبری فرموده‌اند زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. در دوره‌ای که دشمنان ما با تمام توان، نیرو، امکانات و استعداد خود به جنگ ما آمدند و می‌خواهند نظام ما را در ابعاد مختلف شکست دهند؛ وظیفه ما این است که دفاع مقدس و اهداف رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس را تبیین کنیم و فرهنگ ایثار و شهادت را به درستی و در قالب‌های مختلف ترویج کنیم و از این راه در جامعه مصونیت ایجاد کنیم و برای مردم، به ویژه نسل جوان روشنگری کنیم تا در این نبرد تمام عیار بتوان مقاومت کنیم و به پیروزی برسیم.

اینکه با دست خالی با دشمن جنگیدیم راز و رمزی دارد که این راز و رمز نهفته در جان‌های شیفته و عاشقی است که جنگ را با دست خالی در مقابل دشمنی که با تمام قوا به جنگ آمده بود؛ اداره کردند، ایستادند و به پیروزی رسیدند. جنگ ما جنگ با صدام و حزب بعث نبود؛ جنگ با همه قدرت‌های استکباری دنیا بود؛ همه به این موضوع اذعان دارند و یک امر قطعی است. همه دنیا تمام توان خود را برای مقابله با ما گذاشت. قدرت‌های بزرگی که قدرت سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی، نیروی انسانی و مالی داشتند از صدام حمایت ‌کردند و منابع خود را در اختیار صدام گذاشتند. همه این‌ها در جهت آن بود که آن صدایی را که در ایران مبتنی بر مکتب شیعه و اسلام ناب محمدی شکل گرفته بود؛ خاموش کنند. ندایی که صدای رهایی انسان‌ها و مسلمانان از قید و بند قدرت‌های شیطانی بود. ندایی که صدای آزادی، استقلال و رستگاری بود؛ رستگاری انسان در قبال اقدامات شیاطین و پیروان آنها بود.

ایکنا- به نظر شما دفاع مقدس چه تاثیری در روند چهل‌ساله انقلاب گذاشته است؟

ما باید ابعاد زوایا و لایه‌های زیرین دفاع مقدس را تبیین کنیم تا دشمن نتواند جنگ ما را تحریف کند و تمدن‌ ما را زیر سوال ببرد. تمدن‌سازی اسلامی مبتنی بر رویکرد جدید ایران اسلامی باید بر مبنای فرهنگ ایثار و شهادت شکل بگیرد. ما به دنیا نشان خواهیم داد که تمدن‌ساز هستیم. این تمدن، زمینه‌ساز ظهور تمدنی برتر و حکومتی والاتر است که از جانب خدا وعده داده شده و آن حکومت جهانی حضرت حجت (عج) است. مسلماً دفاع مقدس زمینه‌ساز این است که جامعه را بگونه‌ای جلو ببریم که برای ظهور آمادگی پیدا کند. چون مقدمه ظهور باید فراهم شود و زمینه آن در مردم ایجاد شود تا حضرت ظهور کند. لذا فرهنگ مهدویت و انتظار اقتضای این را دارد که ما بر مبنای آنچه که در هشت سال دفاع مقدس گذشت بتوانیم رویکرد روشنگرانه داشته باشیم.

کد

امروزه غیر از مقاومت مردم ایران، مقاومت مردم منطقه، اعم از سوریه، عراق، یمن، افغانستان، بحرین و لبنان برگرفته از مقاومتی است که ما در دفاع مقدس داشتیم. این فرهنگ مقاومت حتی از منطقه هم بیرون رفته است. در نیجریه شیخ زکزاکی یکتنه نهضتی را ایجاد می‌کند که حاصل آن حدود 25 میلیون شیعه‌ای که معتقد به اندیشه‌های ناب حضرت امام (ره) هستند. این انقلاب با فکر و اندیشه صادر خواهد شد و زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت (عج) خواهد بود.

هشت سال دفاع مقدس ما منشأ بسیاری از برکات در انقلاب اسلامی بوده است. این جمله که احتیاج مادر ابتکار و اختراع است درست است. ما با دست خالی در جنگ مبارزه کردیم. نیاز و احتیاج ما را بر آن داشت تا فکرمان را به کار بیندازیم و از توان، استعداد و هوشمان استفاده کنیم و دائماً در پی این باشیم که از مشکلات‌مان با بهره‌گیری از ابداعات و اختراعات خود برون‌رفت پیدا کنیم. دنیا به ما چیزی نمی‌داد و ما تحریم بودیم و ما مجبور بودیم آنچه را که احتیاج داشتیم بسازیم و این تلاش‌ها زمینه‌ساز پیشرفت فعلی ماست. پیشرفت‌های ما در زمینه‌های مختلف یک بازدارندگی ایجاد کرده است که دشمن حتی فکر تهاجم و تجاوز به ایران را هم نکند.

امروز در موقعیتی قرار داریم که دنیا با اندیشه، راهبرد و رویکرد جمهوری اسلامی ایران آشنا شده است و از طریق انقلاب اسلامی بسیاری از الگوها را شناخته و قهرمانان دفاع مقدس را به عنوان الگوهایی برای خود پذیرفته است.

ایکنا- فکر می‌کنید در صورت رخداد چنین حادثه‌ای مردم مثل آن هشت سال جنگ تحمیلی دفاع خواهند کرد؟

اگر جنگی دوباره رخ دهد قطعاً مردم ما الهام گرفته از آنچه که در دفاع مقدس رخ داد؛ باز هم از کشور دفاع می‌کنند. شهدا پیام‌رسان بودند و این پیام در جامعه ما دریافت شده است. انقلاب اسلامی ریشه در درس‌هایی دارد که از شهدای صدر اسلام و کربلا گرفته تا شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم به ما آموخته‌اند.

انقلاب اسلامی در اوجگیری‌ بسیار از دفاع مقدس تاثیر گرفته است. درس‌هایی را که شهدای ما در دفاع مقدس دادند امروز در جامعه عملی می‌شود و آنچه که ما از پیشرفت‌های انقلاب اسلامی می‌بینیم برگرفته از آموزه‌هایی است که شهدا به ما  ارائه دادند.

ایکنا- اگر نکته دیگری پیرامون دفاع مقدس دارید بفرمایید.

ما در طول زندگی بشر یک نبرد تاریخی داریم. یک نبرد تاریخی که یک سمت آن انبیا، اولیا و صلحا هستند و در سمت دیگر آن فرعون‌ها و مستکبران عالم؛ و این نبرد حق و باطل است.

کد

این جنگ بنا بر اراده الهی در تمام ادوار زندگی بشر وجود داشته است اکنون نیز این نبرد تمام عیار جریان دارد و ما در این میدان باید یا در صف حق باشیم یا باطل؛ معنا ندارد که در حاشیه و بی‌طرف باشیم. اگر با حق نباشیم طبیعتاً در جبهه باطل قرار می‌گیریم. این نبرد طولانی از زمان حضرت آدم و نوح تا زمان پیامبر خاتم (ص) در تاریخ وجود داشته و هم اکنون که عصر غیبت هست نیز وجود دارد. ما باید حواسمان جمع باشد که خود و خدای خود را بشناسیم جبهه حق و باطل را شناسایی کنیم تا بتوانیم در جبهه‌ حق قرار بگیریم.

در حال حاضر جبهه‌ حق در حال بازیابی و تثبیت  است، مقاومت اسلامی در منطقه در حال قدرت گرفتن است. حتی بیداری جهانیان و بیداری اسلامی در حال شکل گرفتن است و در همه‌ی قاره‌ها در حال نفوذ است و ان‌شاءالله در آینده شاهد انسان‌هایی هستیم که در نقاط مختلف دنیا قیام می‌کنند و نهضتی را شکل می‌دهند که با ظلم و جور و فساد و الحاد و استکبار مبارزه می‌کنند و زمینه‌ساز پیروزی حق و عدالت می‌شوند. به امید آن روز و پیروزی نهایی جبهه حق.

انتهای پیام
captcha