کاکایی: شهید لندی گواه روحیه ایثارگری در نسل جدید است + اصواتی از جبهه
کد خبر: 4001135
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
گفت‌وگوی ایکنا با رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی/ ۷

کاکایی: شهید لندی گواه روحیه ایثارگری در نسل جدید است + اصواتی از جبهه

عبدالستار کاکایی بیان کرد: مهم‌ترین تاثیری که دفاع مقدس در روند شکل‌گیری 40 ساله انقلاب گذاشت، تربیت نسلی است که واقعاً خالصانه در عرصه‌های مختلف کشور حضور دارند.

 کاکایی: مهم‌ترین تاثیر دفاع مقدس تربیت نسلی مخلص بود + صوت

به مناسبت هفته دفاع مقدس، ایکنا در سلسله گفت‌وگویی با رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس به موضوع زنده نگه‌داشتن دفاع مقدس پرداخته است. در هفتمین گفت‌وگو به سراغ سیدعبدالستار کاکایی از رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی رفتیم.

کاکایی از سال ۶۰ وقتی نوجوان ۱۶ ساله بود برای اولین بار در جبهه حضور پیدا می‌کند و تا سال ۶۳ به صورت متناوب و مقطعی در جبهه شرکت می‌کند ولی بعد از سال ۶۳ تا انتهای جنگ به صورت مداوم در جبهه بوده و درآنجا مسئول تیم تخریب بوده است. امروز او ۵۶ ساله و دارای کارشناس ارشد سینما است و در کسوت مستندساز  و شاعر فعالیت فرهنگی می‌کند. وی در حال حاضر در جبهه پروژه آبرسانی به نقاط محروم در حال فعالیت است.

ایکنا- چرا باید هفته دفاع مقدس را زنده نگه داریم؟

بی‌سابقه‌ترین جنگی که در این کشور داشتیم جنگ ایران و عراق بوده است. دستان ما در این جنگ خالی بود؛ قدرتی نبودیم و قصدی هم برای کشورگشایی نداشتیم. صرفاً در سال 57 یک تحول اجتماعی، دینی و مذهبی رخ داده و قرار بود که مردم متکی بر خودشان یک حکومت تشکیل بدهند. دنیای غرب و جهان سرمایه‌داری، دنیایی که تمام انگیزه‌های آن بر اساس مادیات است و بر این اساس همه چیز را می‌سنجد؛ جنگ‌ها به راه می‌اندازد، یا صلح می‌کند و حکومت‌ها را عوض می‌کند. آنها انقلاب اسلامی را برنتابیدند و به وسیله صدام به کشور ما حمله کردند.

این دفاع، مقدس است زیرا از جوان 13 ساله تا پیرمرد 70 ساله بر مبنای اعتقادات مذهبی، دینی و ملی خود در جبهه حضور پیدا کردند ودر مقابل دشمن ایستادند و دفاع کردند. وقتی صحبت از اعتقادت دینی می‌شود منظور تنها اسلام و مذهب شیعه نیست، ما از اهل سنت و از ادیان دیگر مثل مسیحی، یهودی، زرتشتی هم شهید داشتیم.

ایکنا- دفاع مقدس چه تاثیری بر روند 40 ساله انقلاب گذاشته است؟

مهم‌ترین تاثیری که دفاع مقدس در روند شکل‌گیری 40 ساله انقلاب گذاشت، تربیت نسلی بود که واقعاً خالصانه در عرصه‌های مختلف کشور حضور داشتند. این نسل توانست زیرساخت‌های فکری چند نسل بعد از خود را زمینه‌سازی و ایجاد کند. از آنجایی که انسان‌ها و تفکراتی که در انقلاب‌ها حضور دارند به یک انقلاب هویت می‌دهد؛ انقلاب ما نیز چون بر پایه مذهب بود به آن هویت اسلامی داد و بعد از انقلاب که جنگ شروع شد تقویت‌کننده همین مبنای اعتقادی بود.


بیشتر بخوانیم:


ایکنا- چه ویژگی‌ای در دفاع مقدس وجود داشت که قابل‌لمس بود؟

دفاع مقدس با خیلی از جنگ‌ها متفاوت بود. شخص امام (ره) مثل مدرسه‌ای عملی بود. اگر کسی خلافی می‌کرد با استناد به دیوارنویسی‌های نقل قول‌های امام (ره) در جهت تصحیح کردن آن نظر به جملات امام (ره) اشاره می‌کردیم. امام (ره) تصمیمات و نظراتی داشتند که خودشان به آن عمل می‌کردند. از همین رو این روحیه در بین رزمندگان که شیفتگان امام (ره) بودند وجود داشت و نظر و عمل آنها یکی بود.

ایکنا- فکر می‌کنید در صورت رخداد چنین حادثه‌ای مردم مثل آن هشت سال جنگ تحمیلی دفاع خواهند کرد؟

هر نسل یک خواصی دارد که از نظر خیلی مسائل الگو هستند. یک نمونه همین شهید علی لندی، نوجوانی که در دل آتش زد تا جان دو نفر دیگر را نجات دهد. نمونه دیگر مدافعین حرم؛ اکثراً زمانی که ما در جبهه بودیم هنوز به دنیا نیامده بودند و از نسل‌های بعد از جنگ هستند. آنها هم رفتند و حماسه‌ عظیم دفاع از مردم سوریه و عراق را شکل دادند؛ این نسل خیلی بهتر از نسل ما است زیرا در این شرایط کنونی که آماج تبلیغات و مباحث مفسده انگیزه حقیقی و مجازی است یک نسلی اینچنین بیاید و از همه چیز خود بگذرد خیلی متفاوت است. در زمان ما اینطور نبود؛ جامعه همه مذهبی بودند و فضا بسته بود و همه یک دست بودند و اکثریت مردم هم به نظام اعتقاد داشتند. ما در چنین شرایطی رفتیم و جنگیدیم. اگر بخواهیم درجه‌بندی کنیم این‌ نسل خیلی بالاتر از ما هستند. نسل بعد از آنها هم اگر شرایطی پیش بیاید خیلی بالاتر از مدافعان حرم خود را نشان خواهند داد.

ایکنا- این روحیه همدلی که همیشه در بین مردم وجود داشته، چه در جنگ، زلزله، سیل و... ما شاهد حضور آنها در کنار هم هستیم ریشه در کجا دارد؟

ایران تنها کشوری است که سبقه تمدنی باشکوه دارد که با تمدن اسلامی نیز تلفیق شده است. به قولی آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری. آموزه‌های دینی ما براساس عدالت و مبانی از این دست بوده و در هر دوره از تاریخ دارای اهمیت بوده است. مجموع این‌ها باعث شد این روحیه شکل بگیرد و نسبت به کشورهای دیگری که مبانی اعتقادی آنها بر پایه مادیات است؛ متفاوت باشد. تفکری که در ایران جریان دارد تفکری اعتقادی، ملی، مذهبی، سنتی و ریشه‌دار است و باعث می‌شود که تا روحیه همدلی، از خودگذشتگی و ایثار ایجاد شود.

صوتی از عبدالستار کاکایی در دوران دفاع مقدس

کد

صوتی از دفاع مقدس که عبدالستار کاکایی در اختیار ایکنا گذاشته است گوش فرا دهید.

کد

 لازم به ذکر است که مشخص نیست که رزمنده صاحب صدا کیست و آیا در قید حیات است یا به شهادت رسیده است.

انتهای پیام
captcha