ابراز حیرت شیخ زکزاکی از رفتار مرگبار نیروهای امنیتی نیجریه
کد خبر: 4001326
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
در نخستین مصاحبه پس از آزادی مطرح شد؛

ابراز حیرت شیخ زکزاکی از رفتار مرگبار نیروهای امنیتی نیجریه

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی در نخستین مصاحبه پس از آزادی، با اشاره به حمله نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان مراسم مذهبی در دانشگاه گفت: تعدادی از فرزندان من پیش چشمان من به قتل رسیدند، امری که مرا حیرت‌زده کرد، این بود که نیروهای امنیتی همه را به رگبار بستند.

به گزارش ایکنا؛ نخستین مصاحبه‌ اختصاصی با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه پس از آزادی و تبرئه وی، از سوی شبکه پرس تی‌وی انجام می‌شود.

شیخ زکزاکی در این مصاحبه تصریح کرد در زمان پیروز انقلاب اسلامی من دانشجوی رشته اقتصاد بودم و در جلسات اسلامی شرکت می‌کردم و در زمینه گسترش آموزه‌های اسلامی فعالیت می‌کردم.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در ادامه افزود، ما در نیجریه، صدای انقلاب اسلامی ایران هستیم و هرگاه و وقتی به مردم اختیار داده شود که سرنوشت خود را تعیین کنند، نظام اسلامی را انتخاب خواهند کرد.

وی تصریح کرد که من 9 سال در زندان بودم که هفت سال آن در دهه هشتاد قرن گذشته بود.

شیخ زکزاکی درباره حمله نیروهای امنیتی به منزل وی گفت ما در دانشگاه در یک مراسم مذهبی بودیم که نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان حمله کردند. این نیروها سپس به منزل من هجوم برده و بسیاری از حاضران داخل و خارج از خانه را به قتل رساندند. تعدادی از فرزندان من پیش چشمان من به قتل رسیدند، امری که مرا حیرت‌زده کرد، این بود که نیروهای امنیتی همه را به رگبار بستند. همسرم نیز در این حمله از ناحیه پا و شکم مورد اصابت قرار گرفت و یک گلوله هنوز در بدن او باقی مانده است، در بدن من نیز گلوله‌ای مانده و من از ضعف بینایی رنج می‌برم.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه تأکید کرد که ما هنوز تحت نظر نیروهای امنیتی به سر می‌بریم و درباره سخن گفتن از وضعیت خود محدودیت‌های زیادی داریم.

وی افزود، مقامات دولتی تاکنون تصمیمات دادگاه را اجرا نکرده‌اند، زیرا بیش از 100 نفر از مجروحان را دستگیر کرده‌اند. دادگاه در ژوئیه سال جاری به ما این حق را داد که درخواست غرامت کنیم، اما مقامات دولتی تاکنون هیچ غرامتی به ما پرداخت نکرده‌اند.

شیخ زکزاکی تصریح کرد آنچه در ابوجا رخ داد، این است که مقامات به راهپیمایی‌های نمادین بزرگداشت اربعین امام حسین (علیه‌السلام) حمله کردند و این حمله منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. وی خاطرنشان کرد که تعداد شهدا و زخمی‌ها هنوز به طور دقیق معلوم نیست و ما به زودی آن‌ها را اعلام خواهیم کرد. برخی از کشته‌شدگان نیز از افراد رهگذری بودند که در راهپیمایی شرکت نداشتند.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه تأکید کرد که پیام امام حسین (علیه‌السلام) روشن است که این پیروزی خون بر شمشیر است و مراسم عاشورا و اربعین تا ظهور حضرت صاحب‌الامر (عج) ادامه خواهد داشت.

وی افزود کسانی هستند که می‌خواهند نیجریه شاهد هرج‌ومرج و بی‌ثباتی باشد.

شیخ زکزاکی تصریح کرد که نلسون ماندلا که سال‌ها در زندان بود، گفته است که درباره شیوه امام حسین (علیه‌السلام) اندیشیده است، ما باید راه جهاد و اهل‌بیت‌(ع) را ادامه دهیم.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه در مورد حادثه زاریا که منجر به زخمی شدن وی و همسرش و قتل چند تن از فرزنداش شد، تصریح کرد که دولت فدرال باید به همه کشته‌شدگان غرامت بدهند. یکی از مقامات پس از این حادثه اعلام کرد که ۳۴۷ نفر را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است.

وی ادامه داد: آمار به دست آمده از سوی جنبش اسلامی نیجریه که برگرفته از گفته‌های اقوام کشته شدگان است، تعداد قربانیان را ۷۰۰ نفر برآورد می‌کند و البته قطعاً آمار بیش از یک هزار کشته است. علاوه بر این حسینه، مدرسه، و منزل من نیز تخریب شد.

رهبر جنبش اسلامی نیجریه با بیان اینکه رییس جمهور بوهاری از ۷ سپتامبر سال ۲۰۱۵ دیگر در این باره سخنی نگفته است، اظهار کرد: دادگاه در سپتامبر سال ۲۰۱۶ حکم داد که من بیگاهم؛ اما رأی دادگاه اجرا نشد. در جولای سال ۲۰۱۸ دادگاه عالی کادونا حکم داد که بازداشت‌شدگان در این حادثه باید آزاد شوند. پس از این همه سال اذعان کردند که هیچ جُرمی از سوی ما رخ نداده و همه بازداشت‌شدگان باید آزاد شوند.

انتهای پیام
captcha