داستانی که از پایان جنگ تحمیلی آغاز می‌شود
کد خبر: 4001531
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
گزارش ایکنا از پشت صحنه بخش دوم سریال نجلا

داستانی که از پایان جنگ تحمیلی آغاز می‌شود

دومین قسمت سریال نجلا که با تغییر بازیگر اصلی آن در حال فیلمبرداری است خبرنگار ایکنا را به پشت صحنه خود کشاند تا به گفت‌وگو با عوامل مختلف این سریال بپردازد.

به گزارش ایکنا، سریال «نجلا» یک مجموعه کم‌هزینه، اما جذاب بود که به‌واسطه موفقیت فصل نخست آن، ادامه پیدا کرد. داستان مجموعه به ابتدای پیروزی انقلاب برمی‌گردد و در فصل دوم قرار است آغاز جنگ را هم در کار ببینیم. در این راستا خبرنگار ایکنا گزارشی از پشت‌صحنه این سریال تهیه‌کرده است.

پارک ولایت در چند سال اخیر تبدیل به لوکیشن برخی سریال‌هایی تلویزیونی نظیر «بچه مهندس»، «نجلا» و... شده است. وقتی وارد محوطه فیلمبرداری می‌شویم اولین چیزی که جلب نظر می‌کند خودروهایی است که از عمر آنها بیش از 40 سال می‌گذرد. در ادامه ساختمان‌هایی که بازسازی شده‌اند، نمودی از زندگی در دهه 60 را دارند. به‌هرحال وقتی وارد لوکیشن سریال «نجلا» می‌شویم گروه به دنبال آماده کردن صحنه‌ای برای گرفتن سکانسی خاص هستند. در گوشه‌ای از سالن، خیرالله تقیانی‌پور به همراه دستیارانش درباره فیلمنامه و صحنه‌هایی که قرار است گرفته شود، بحث می‌کنند.

گوشه‌ای دیگر از سالن، حسام منظور؛ بازیگر که با سریال «بانوی عمارت» توانست خود را چهره کند، سخنانش را پیرامون «نجلا» چنین آغاز کرد: تقیانی کارگردانی است که نقش را با تمام زوایای پنهان آن برای بازیگر تحلیل می‌کند و سپس به بازیگر این اجازه می‌دهد تا با جسارت، زوایای پنهان نقش را فراتر از متن ارائه دهد. این همان نکته‌ای است که باعث می‌شود تا زندگی در دکوپاژ‌های او جریان یابد. او به‌خوبی می‌داند در هر صحنه چگونه به بازیگر نزدیک شود تا میزانسن جدید ابداع کند. این از تجربه شخصی او از تئاتر سرچشمه می‌گیرد. برای او بازیگر نه فقط یک ابزار بلکه بخشی از یک فرایند بزرگ‌تر است. با توجه به تجربه خوبی که در نجلای یک با هم داشتیم  تصمیم گرفتم این همکاری را دوباره در فصل دوم نجلا تکرار کنیم.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی افزود: کار کردن با بازیگران تئاتر برای من همیشه راحت‌تر است. این را فقط خود ما تئاتری‌ها درک می‌کنیم. در حقیقت نوعی زیست فرهنگی در بین بازیگران تئاتر وجود دارد که باعث می‌شود فارغ از مناسبات رایج در سینما همدیگر را به‌خوبی بفهمند. آنها به‌خوبی می‌توانند شرایط جدید را درک و به‌سرعت خود را با آن تطبیق دهند. هدف ما از ساخت نجلا این نبود که صرفاً یک کار مناسبتی یا یک سریال قومیتی بسازیم‌، می‌خواستیم یک سریال با استاندارد بالا ارائه دهیم و همچنان هم در همین مسیر حرکت می‌کنیم. سخت‌ترین نقشی که بازی کرده‌‌ام شخصیت عبد دشتی بوده، این شخصیت خیلی از شخصیت واقعی من دور است و لحن و گویش و رفتار این شخصیت متفاوت از جغرافیایی است که در آن زندگی کرده‌ام، بنابراین ناچار شدم همه آنچه دیده می‌شود را از نو برای خودم بسازم. شرایط کار در گرمای جنوب که حتی نفس کشیدن را سخت می‌کند، خود یک مانع بزرگ برای بازیگر است که باید در طول کار با آن بجنگد.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

منظور ادامه داد: بسیاری از بازیگران «نجلا» اصالت خوزستانی دارند و برای فهم بیشتر رفتار جسمانی و کلامی شخصیت عبد به من کمک کردند ضمن اینکه پیش از شروع فیلمبرداری ساعت‌ها به تماشای مستند‌ها و فیلم‌های موجود در رابطه با زندگی و فرهنگ مردم خوزستان علی‌الخصوص آبادان نشستم. برای من رفتار جسمانی خیلی مهم‌تر است، ما قرار نیست صرفاً انشاء بخوانیم بلکه باید جسم یک شخصیت را بازی کنیم پس زمان‌هایی که به خیابان و مکان‌های عمومی در آبادان می‌رفتم با دقت به رفتار آبادانی‌ها دقت می‌کردم، اگر وضعیتی را کشف می‌کردم تلاش می‌کردم با جسم خود آن وضعیت را بازنمایی کنم.

بعد از گفت‌و‌گو با منظور، گروه، سکانسی را تمرین می‌کرد که آزیتا حاجیان، مهیا دهقانی و ملیکا شریفی‌نیا در آن بازی داشتند. در این صحنه اتفاقی برای عبد رخ داده بود که پیرامون آن بحث می‌کردند. در انتهای این بحث نیز مهرداد ضیایی که ایفاگر نقش شیخ است وارد تصویر می‌شود. بعد از چند تمرین گروه خود را برای ضبط آماده می‌کند. در همین زمان فرصتی پیش می‌آید تا با وی مصاحبه‌ای داشته باشیم. وی پیرامون فصل دوم «نجلا» چنین می‌گوید: فضای فصل دوم این سریال همچون بخش اول جنوب ایران را در بر می‌گیرد. زمان کار نیز ابتدای جنگ تحمیلی است البته مکان قصه به عراق و سوریه هم کشیده می‌شود. درام قصه نیز دربرگیرنده طبقه متوسط در خوزستان است. در این کار سعی شده در کنار پرداختن به موضوعی عاشقانه، روایتی پلیسی و جاسوسی را هم شاهد باشیم.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی افزود: اینکه برداشت مستقیم از جنگ می‌تواند موفقیت سریال را تضمین کند یا برداشت غیر‌مستقیم، امری قطعی نیست چون اگر درام قصه به شکل خوبی قصه را مدنظر قرار داده باشد تماشاگر با کار ارتباط لازم را برقرار خواهد کرد. درباره شخصیت خودم در «نجلا» هم باید بگویم. شیخ فردی مورد اعتماد مردم است اما او نیز ممکن است عصبانی شده و در مواقعی قضاوت اشتباه نیز بکند ولی با تمام فراز و نشیب‌ها فردی قابل‌اعتماد است.

این بازیگر درباره گروه بازیگری نجلا هم‌چنین توضیح داد: همان اندازه که فیلمنامه در موفقیت اثر دارای نقش است، گروه بازیگری نیز می‌تواند عاملی در جهت موفقیت یک سریال یا فیلم باشد. خوشبختانه در «نجلا» گروه بازیگری خوب انتخاب شده‌اند و بازی‌ها نیز قابل‌قبول است.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

صحبت‌های ما با فرمان کارگردان که همه را برای ضبط صحنه دعوت به سکوت می‌کرد، قطع شد. این سکانس در سه برداشت گرفته شد و افراد صحنه مشغول تغییر دکور شدند تا صحنه‌ای دیگر گرفته شود.

در همین زمان سعید سعدی تهیه‌کننده مجموعه هم در لوکیشن حاضر شد و با بازیگران و کارگردان به گفت‌وگو پرداخت. سعدی بعد از بازدیدی که از صحنه داشت با ما پیرامون «نجلا» به گفت‌و‌گو نشست. وی بیان کرد: فصل اول این سریال قرار بود 12 قسمت باشد ولی نهایتاً با 15 قسمت تولید آن به پایان رسید. در ادامه وقتی سازمان (صدا و سیما) موفقیت فصل نخست را دیده تصمیم به تولید ادامه کار گرفت. در این میان عوامل سازنده نیز ارزیابی‌های لازم را انجام دادند تا ببیند آیا قصه کشش ادامه دادن را دارد. وقتی داشته‌های سریال مشخص شد، این کار جلوی دوربین رفت.

وی درباره تغییر بازیگر اصلی این سریال (سارا رسول‌زاده) توضیح داد: وقتی این سریال ساخته شد تصمیمی برای ادامه آن نبود. برای همین زمانی که سریال به پایان رسید تمامی عوامل سراغ کارهای بعدی رفتند. سارا رسول‌زاده نیز مشغول کار دیگری (بامداد خمار) شد. برای همین وقتی «نجلای 2» آغاز شد نمی‌توانست آن کار را رها کند. پس چاره‌ای نبود جز اینکه بازیگری دیگری را جانشین وی کنیم. با این توضیح امیدوارم اگر قرار است این مجموعه ادامه داشته باشد سازمان به ما اعلام کند تا برای فصل بعدی بتوانیم هماهنگی‌هایی لازم را با بازیگران انجام دهیم.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

سعدی درباره داستان سریال چنین توضیح داد: در فصل دوم نیز شاهد  موضوعاتی هستیم که در آن آموزه‌های دینی پررنگ هستند به‌ویژه که محرم نیز مدنظر کار است. برای همین اگر موقعیتی فراهم شود ماه رمضان یا محرم شاهد پخش این سریال از تلویزیون خواهیم بود. لازم به ذکر است فصل دوم به لحاظ پروداکشن و بازیگر از فصل نخست کاری بزرگ‌تر خواهد بود.

گفت‌و‌گویمان با سعدی به پایان نرسیده بود که مصطفی ساسانی بازیگر نقش عطا در «نجلا» هم به ما پیوست. وی سخنان خود را چنین آغاز کرد: فصل دوم جذابیتی بیش از فصل نخست خواهد داشت چون دو داستان به موازات هم پیش می‌برد همین موضوع نیز به جذاب‌تر شدن کار کمک می‌کند. با این توضیح امیدوارم این کار بتواند در جذب رضایت مردم موفق‌تر از سری قبل خود باشد.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی ادامه داد: برای نگارش سیناپس کار شش ماه زمان صرف شد. این امر نشان می‌دهد غنای قصه برای نویسنده و کارگردان بسیار مهم بوده است. درباره نقش عطا نیز باید بگویم تقریباً همان روند فصل نخست را در کاراکتر عطا شاهد هستیم با این تفاوت که یک نوع پختگی را در بازی وی خواهیم دید.

بعد از این گفت‌و‌گوی کوتاه با ساسانی، سکانسی دیگر از سریال گرفته شد. گروه نزدیک به ساعت 3 بعدازظهر کار را برای صرف ناهار و نماز تعطیل کرد. همین زمان مناسب بود تا با کارگردان مصاحبه‌ای داشته باشیم.

خیرالله تقیانی پور با بیان اینکه غنای فیلمنامه وی را برای ادامه کار راغب کرد، گفت: وقتی ساخت فصل دوم به من پیشنهاد شد، مهمترین شرط کیفیت فیلمنامه بود، چون نمی‌خواستم موفقیت فصل نخست را با کاری ضعیف از بین برم وقتی طرح را خواندم آن را پسندیدم برای همین فصل جدید را با شانزده قسمت جلوی دوربین برد‌ه‌ایم. ساخت کار با سه قسمت سناریو آغاز شد و هر اندازه که فیلمبرداری جلوتر می‌رود نگارش فیلمنامه هم ادامه پیدا می‌کند. در این میان تعامل بسیار خوبی بین من و نویسنده برقرار شده است.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی افزود: این سریال هم‌اکنون در تهران مشغول تصویربرداری است، اما مطمئناً در ادامه به آبادان خواهیم رفت، چون بخش‌هایی از سریال باید در آن منطقه جلوی دوربین رود. امیدوارم این سریال همانند برخی آثار نظیر «پایتخت» که فصل دوم آن بهتر از بخش نخست بود، بتواند از بخش اول خود موفق‌تر باشد.

تقیانی‌پور افزود: اگر به‌درستی در فصل دوم را آغاز کنیم به نظرم کار راحت‌تری در پیش داریم، چون شخصیت‌ها برای تماشاگر آشنا هستند و دیگری نیازی به برقراری ارتباط نیست، ولیکن این امر مستلزم این خواسته است که قصه جذابیت لازم را دارا باشد. در فصل دوم جنگ نیز تا حدودی مدنظر قرار می‌گیرد البته صحنه‌های جنگی چندان نداریم زیرا در بخش‌های انتهای قصه جنگ آغاز می‌شود.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی با بیان اینکه کار کردن در حوزه سینمای دفاع مقدس بسیار سخت است، گفت: عموماً فیلمسازانی که سینمای دفاع مقدس را تجربه می‌کنند از امکاناتی که در این ژانر وجود دارد رضایتی ندارد. مثال روشن هادی حجازی‌فر است که برای ساخت سریال شهید باکری با محدودیت‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این میان تنها امید ما برای بخش جنگ به سعید سعدی تهیه‌کننده این کار برمی‌گردد که در این حوزه تجربیات بسیاری خوبی را پشت سر گذاشته است.

کارگردان «نجلا» با بیان اینکه فعلاً از امکاناتی که در اختیارش است، رضایت دارد، بیان کرد: تا امروز که با لوکیشن‌های محدود کار خود را انجام داده‌ایم از امکانات راضی هستیم، ولی امیدوارم در صحنه‌های بزرگ‌تر به‌ویژه بخش‌های مربوط به جنگ هم این رضایت باقی بماند. مهیا دهقانی بازیگر جدید «نجلا» هم به‌خوبی از عهده نقش خود برآمده است.

شخصیت عبد در «نحلا» سخت‌ترین کارم تا به امروز است

وی درباره توانایی‌های حسام منظور توضیح داد: حسام از بازیگران بسیار خوب سینما و تلویزیون است که از تئاتر کار خود را آغاز کرده و به لحاظ کیفی کیفیت کارش بسیار بالاست. وی روی کار خود تمرکز بالایی دارد برای همین عبد متفاوتی را در «نجلا 2» شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ - ۱۵:۴۵
0
0
سریال نجلا خیلی قشنگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۳۱ - ۱۳:۵۵
0
0
عالی
captcha