قاضی‌زاده هاشمی: ارزش‌های ایرانی اسلامی را در بازی‌ها نهادینه می‌کنیم + فیلم
کد خبر: 4001784
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
گزارش ایکنا از مراسم رونمایی «بازی‌دل‌ها»

قاضی‌زاده هاشمی: ارزش‌های ایرانی اسلامی را در بازی‌ها نهادینه می‌کنیم + فیلم

قاضی‌زاده هاشمی در آئین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت با نام «بازی‌دل‌ها» گفت: بازی‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود دارای زیرساخت‌های لیبرال است پس ما در تلاش هستیم که ارزش‌های ایرانی اسلامی در بازی‌ها نهادینه شود‌.

قاضی‌زاده هاشمی: بازی‌های رایانه‌ای یک مسیر جدی انتقال فرهنگ استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت با نام «بازی‌دل‌ها» با محور شهدای مدافعین حرم و شهدای سلامت امروز شنبه دهم مهر در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید امور ایثارگران برگزار شد.

بازی‌های رایانه‌ای مسیر جدی برای انتقال فرهنگ است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست بیان کرد: این جشنواره در زمان ریاست قبلی شکل گرفته و نشان‌دهنده این است که بنیاد شهید و امور ایثارگران به همه مسئولیت‌های خود واقف است و بنا دارد که به همه‌ آنها عمل کند.

وی افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مسئولیتی قانونی‌ است که بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است و هنگامی که از ترویج فرهنگ صحبت می‌کنیم به معنای اتمسفری است که مولکول‌های آن باید در تمامی زندگی ما جاری باشد تا اثرگذار باشد.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: هر رفتاری ناشی از یک باور است؛ وقتی باور شکل بگیرد رفتارها نیز تغییر می‌کند. باورها و نظام‌های ارزشی رفتارها را ایجاد می‌کند. حرکت نوجوان 15 ساله ایذه‌ای ناشی از باور و نظام ارزشی حاکم بر جامعه ماست که چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: بازی‌های رایانه‌ای غیراز اینکه فرصتی برای سرگرمی و فرصت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند؛ یک مسیر جدی انتقال فرهنگ است. بنیاد شهید و امور ایثارگران چون در حوزه فرهنگی مسئولیت دارد از همین منظر به آن ورود کرده است تا از بازی‌هایی که نظام ارزشی را به جامعه منتقل می‌کند حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سطح بین‌المللی بازی بسازیم و ما باشیم که بازی برای سایر ملت‌ها می‌سازیم نه سایرین برای ما اضافه کرد: این نیاز به ایجاد زیر ساخت، حمایت و کار حرفه‌ای دارد. برگزاری این جشنواره برای جهت‌دهی به این مسیر است. مجلس باید در بودجه فرهنگی در این موضوع به بنیاد کمک کند تا بتوان سرمایه‌گذاری کرد و تنها به برگزاری جشنواره ختم نشود.

رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران افزود: بازی‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود دارای زیرساخت‌های لیبرال است پس ما در تلاش هستیم که ارزش‌های ایرانی اسلامی در بازی‌ها نهادینه شود‌. باید در مقابل کشتن، نجات دادن را مد نظر داشت و دارای امتیاز و ارزش باشد. شهادت به معنای اتمام کمال است، وقتی از شهادت صحبت ‌می‌شود از شخص صحبت نمی‌شود از مسیر رشد و کمال سخن است.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه باید بتوان قهرمان‌هایی را به جهان ارائه دهیم که قهرمان‌های واقعی هستند؛ تصریح کرد: چو دنیای امروز دنیای فداکاران و ایثارگران نیست؛ غربی‌ها مجبورند شخصیت‌های کارتونی را به جای قهرمان ارائه کنند تا جذابیت داشته باشد. در حالی که ما این ابر قهرمان‌ها را داریم که هم نماد فهم، شعور و بصیرت و هم نماد اقدام، عمل، شجاعت و بودن در میدان هستند.

وی در پایان گفت: این اولین جشنواره است که ان‌شاءالله بتوان در سال‌های آینده به لحاظ کمی و کیفی کار ارتقاء پیدا کند و حضور جدی‌تری داشته باشیم تا در مقدمات ساخت این‌ بازی‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم. باید این موضوع را به رسمیت شناخت و به آن جدی نگاه شود و حمایت کنیم تا فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت ترویج شود. 

سیلی محکم از  جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با ارائه آماری از استفاده اینترنت، فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌‌ای پرداخت و گفت: داده‌های فضای مجازی در بستر آمریکایی تولید می‌شود و امکان سوءاستفاده از اطلاعاتی که مخاطبین به این فضا ارسال می‌کنند برای تحلیل یک جامعه بسیار بالا است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هیچ محتوایی از رصد داده کاوی‌ها خارج نیست و همه محتواها و داده‌ها قابل بررسی است. ما وقتی از بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنیم از بازی در بستر داده‌ای صحبت می‌کنیم در بستری که اطلاعات قابل رویت و الگوسازی است.

عاملی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سال‌ها بیش از 80 سازمان و بنیاد پایه‌گذاری کرده است افزود:‌ این بنیاد‌های و سازمان‌ها بر اساس تشخیص و ضرورت تاسیس شده است. پایه بسیاری از نهادهای فرهنگی این کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی ریخته می‌شود.

 وی در رابطه با بازی‌ بیان کرد: بازی به معنای سرگرمی ولی سرگرمی همراه با آموزش است. از طریق بازی‌ها اصلاح رفتار، رشد و تربیت، خلق خشونت و... انجام می‌شود. یکی از بازتاب‌های نظام نئولیبرال این است که فرد احساس آزادی خود را از دست ندهد؛ احساس آزادی داشته باشد ولی آزاد نباشد که جنبه متضاد دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بازی‌ها عرصه تقویت حس توانمندی است. یکی از دلایلی که بازی اهمیت پیدا می‌کند این است که کنشگری در اوج است. ما در جهان مجازی باید توجه داشته باشیم که با مخاطب تلویزیونی و سینمایی مواجه نیستیم؛ ما با یک کاربر کنشگر مواجه‌ایم. اگر سیاسیون درک عمیقی از جامعه جدید نداشته باشند سیلی محکمی از این جامعه جدید خواهند خورد زیرا جامعه متفاوت شده است و فرد احساس اختیار و کنشگری دارد. دقیقاً در بازی این اتفاق می‌افتد و حس توانمندی و خلق ارزش‌های تمدنی یا فروریختن و ناتوانی را به بازی‌کننده القاء می‌کند.

اگر می‌خواهید یک رفتار را به کسی منتقل کنید باید بگوییم که بازی کند. نقش‌ها به افراد رفتار می‌دهد و به همین علت است که می‌گویند بازی‌ها یعنی فرهنگ زیرا فرهنگ می‌سازد.

بازی کردن هم می‌تواند عبادت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلام یک دین کامل و جامع است بیان کرد: متاسفانه در میان مسئولین افراد سکولار کم نیستند که دین اسلام را جامع نمی‌بینند. انسان ابعاد مختلفی دارد؛ یکی از بخش‌هایی از زندگی ما بازی است که باید خوب مدیریت شود. بعضی‌ها بازی را به عنوان لهو یا وقت‌کشی می‌بینند در صورتی که اینطور نیست.

انقلاب ما با تمام انقلاب‌های دنیا فرق می‌کرد. انقلاب‌های بزرگ تنها 30 الی 40 سال بیشتر عمر نکرد ولی هنوز انقلاب ما بعد از گذشت 40 سال آنطور که باید شکوفا نشده است. خیلی کار می‌برد و دوستان را تشویق به پرداختن به موضوعات مختلف از این دست بپردازند. ایثار و مقاومت در همه‌جا وجود دارد در انقلاب و جنگ اگر ایثار و مقاومت نبود پیروز نمی‌شدیم.

ما آنطور که باید عمل نمی‌کنیم اگر بیش از این و بهتر از این عمل کنیم قطعاً موفق می‌شویم. بازی کردن هم می‌تواند عبادت باشد. نیت و عمل اگر خوب باشد عبادت است.

پنجره‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

 سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی بنیاد شهید در این نشست بیان کرد: اقدامات فرهنگی بنیاد مبتنی بر فرمایش مقام معظم رهبری بر موضوع مباحث فرهنگی و گام دوم انقلاب اسلامی است که حساسیت ویژه بر این موضوع دارند. و بنیاد شهید و امور ایثارگران در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توجه ویژه‌ای دارد.  

وی با بیان اینکه «پنجره‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» شعار این برنامه است افزود: بازی قدرت فرهنگ‌سازی دارد و امکان تغییر ارزش‌های فرهنگی در این رسانه فراگیر وجود دارد. تربیت و پرورش شخصیت فرهنگی فرزندان ایران اسلامی با ورود بازی‌های خارجی و فرهنگ غربی یک تعارض فرهنگی را ایجاد کرده و شاید بتوان اذعان کرد که موضوع از تعارض هم گذشته و به جایگزینی فرهنگ نیز رسیده است.

سردار سلیمانی تصریح کرد: بنیاد شهید با توجه به رسالت فرهنگی‌، اسناد بالادستی و گفتمان امام (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان نهاد فرهنگی و انقلابی برای نقش آفرینی در این عرصه در تولید بازی‌های داخلی متناسب با فرهنگ مخاطب ایرانی آمادگی دارد در کنار دیگر عرصه‌ها هم مشارکت و حمایت کند.

در این مراسم خانم شریفی مدیر روابط عمومی بازی های رایانه‌ای بیانیه جشنواره را قرائت کرد.

در ادامه از برگزیدگان این جشنواره و خانواده‌های شهدای سلامت با اهداء لوج تقدیر قدردانی و تجلیل شد.

گفتنی است این نشست با حضور سیدامیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرزانه شریفی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و خانواده شهدا بازی‌سازان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha