موانع واگذاری صدور مجوز مؤسسات قرآنی به اتحادیه
کد خبر: 4003395
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
یادداشت

موانع واگذاری صدور مجوز مؤسسات قرآنی به اتحادیه

پیرو پیگیری دریافت حق صدور مجوز پروانه فعالیت مؤسسات از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری، طی یادداشتی این مانع‌تراشی‌ها را ناشی از تزاحم منافع دستگا‌ه‌های حاکمیتی دانست.

به گزارش ایکنا، امیرحجت مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و مدیرعامل اتحادیه قرآنی گیلان، درباره مصاحبه سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با عنوان «نگاه دولتی در مدیریت مؤسسات قرآنی - مردمی آسیب‌زاست» یادداشتی را منتشر کرد. متن آن به شرح ذیل است؛


بیشتر بخوانید:


«اظهارات مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرافکنی و غیرمسئولانه است. اینکه او، اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری را به داشتن نگاه دولتی متهم می‌کند که سخنی عجیب است. درخواست صدور پروانه فعالیت از سوی اتحادیه و پیگیری این امر از حقوق مسلم اتحادیه‌هاست و اگر این مطالبه منطقی و صحیح به معنای نگاه دولتی یا ورود به حوزه حاکمیتی است، پس در خصوص صنوف دیگر سال‌هاست که دولت حاکمیت خود را از دست داده است، چراکه اتحادیه‌های صنفی امروز امر صدور پروانه فعالیت را برعهده دارند.

مسئله اما فراتر از اینهاست. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از یک سال است که پس از ادغام اتحادیه‌های سابق، از واگذاری امور به اتحادیه کشوری سرباز می‌زند و دلیل آن نیز فقط حفظ منافع مؤسسات معین است. جلساتی که مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن اشاره کردند، جلساتی بود که بنده نیز در آنها حضور داشتم. لذا بسیاری از ادعاهای ایشان خلاف واقع و تحریف مذاکرات است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر به واگذاری حتی امور غیر حاکمیتی نیست و در پیش‌نویس تفاهم‌نامه ارائه‌ شده فقط به بخشی از برنامه‌ها و طرح‌ها اذعان کرده است و همچنان در واگذاری امور به زعم خود غیرحاکمیتی نیز مقاومت می‌کند و به نظر می‌رسد تزاحم منافع، اصلی‌ترین عامل در مقاومت اداره‌کل مربوطه و معاونت قرآن است.

اتحادیه، نماینده مؤسسات و تشکل‌های مردم‌نهاد است. لذا حداقل در امور غیرحاکمیتی باید این واگذاری‌ها تضمین شود، اما معاونت فقط قائل به واگذاری چند دوره تربیت معلم و امثال آن است و همچنان به دلیل برخوردار شدن مؤسسات معین وزارت ارشاد دولت سابق، در حفظ آن می‌کوشد که جا دارد نهاد‌های نظارتی مسئول در وزارتخانه و دستگاه قضایی به موضوع مؤسسات معین و سیاست‌های معاونت در حمایت از این جریان ورود کنند و قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها بررسی دقیقی شود.

سامانه‌سازی‌های اخیر نیز صرفاً با هدف کسب درآمد و دخالت در امور داخلی مؤسسات در حال برنامه‌ریزی و اجراست و به زودی مؤسسات باید برای اخذ خدمات قانونی از معاونت قرآن و عترت (که البته موظف به ارائه آنها است) هزینه کنند و معاونت نیز به بهانه‌های گوناگونی چون پشتیبانی و غیره، کمک‌های مالی خود را به مؤسسات معین مجری بازگرداند تا اتفاقاتی نظیر آنچه در آزمون‌هایی چون حفظ و مفاهیم و درج اطلاعات حافظان مؤسسات و ثبت‌نام آنها از سوی یکی از همین مؤسسات نورچشمی در سال‌های اخیر شاهد بودیم، رخ دهد. 

پیشنهاد مناظره رو در رو در محل خبرگزاری ایکنا را می‌دهم تا مشخص شود چه کسانی با نگاه خاص خود در این سال‌ها مانع اصلی توسعه مشارکت‌های مردمی بوده‌‌اند و امروز در برابر مطالبات به حق اتحادیه مردمی و مستقل مقاومت و غیر مسئولانه عمل می‌کنند.»

انتهای پیام
captcha