آغاز رقابت 1550 دانشجومعلم در مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان + صوت
کد خبر: 4004713
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
میرمعینی خبر داد:

آغاز رقابت 1550 دانشجومعلم در مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان + صوت

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ضمن تشریح جزئیات سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه گفت: مرحله کشوری بخش آوایی جشنواره به صورت برخط از شنبه 24 مهرماه آغاز می‌شود.

کامران میرمعینی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

سیدکامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مرحله کشوری سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان این دانشگاه، گفت: امسال بعد از اعلام نتایج سی و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، بلافاصله فرایند دور جدید جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان را آغاز کردیم. به نظر می‌رسد در بین دستگاه‌های دانشگاهی تنها دانشگاهی که کار را تداوم داد، دانشگاه فرهنگیان بود. سایر دانشگاه‌ها به واسطه کرونا ترجیح دادند فعالت جشنواره را از مهرماه آغاز کنند.

وی در مورد چرایی آغاز زودهنگام جشنواره، افزود: نیت ما از برگزاری جشنواره بلافاصله بعد از جشنواره ملی این بود که تعدادی از دانشجویان که فارغ‌التحصیل می‌شوند از حضور در یک دوره جشنواره محروم نشوند. لذا از اردیبهشت‌ماه فرایند اجرایی جشنواره را آغاز کردیم و مراحل مقدماتی و استانی در همان ایام اجرا شد.

حضور 10 هزار نفر 

میرمعینی با اشاره به اینکه در سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حدود 10 هزار نفر حضور یافتند، بیان کرد: از بین این افراد و پس از برگزاری مراحل مقدماتی و استانی 1550 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: کار بارگذاری آثار رشته‌های غیر آوایی و معارفی را از ابتدای مهرماه آغاز کردیم و تا 21 مهرماه ادامه داشت و از روز 22 مهرماه نیز بحث داوری و ارزیابی این آثار شروع می‌شود. همچنین از روز شنبه 24 مهرماه مسابقات بخش آوایی شامل رشته‌های حفظ و قرائت که به صورت آنلاین و برخط برگزار می‌شود،‌ آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: 26 مهرماه نیز آزمون بخش معارفی شامل 9 رشته برگزار می‌شود تا پس از آن شاهد برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر در روز 28 مهرماه باشیم. میزبان این دوره و محل برپایی مراسم اختتامیه جشنواره استان قزوین است.

میرمعینی در مورد تغییرات جشنواره سی و یکم نسبت به ادوار گذشته، گفت:‌ از جمله مهم‌ترین کارهای جدیدی که امسال در جشنواره انجام دادیم اضافه کردن رشته «استارتاپ‌های قرآنی» بود. این رشته برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است. شاید در گام نخستین این رشته از استحکام لازم برخوردار نباشد و نیاز به فرصت بیشتر داشته باشد، اما این بنا گذاشته شده است در راستای ساحت‌های تربیتی به خصوص در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای این بخش از مسابقات هم مورد توجه قرار گیرد، لذا به دنبال فرهنگ‌سازی در این بخش هستیم تا خلاقیت‌ها و نوآفرینی‌های قرآنی در حوزه استارت‌آپ‌ها شکل گیرد.

میزان استقبال از جدیدترین رشته جشنواره 

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوالی در مورد میزان استقبال دانشجویان از رشته استارت‌آپ‌های قرآنی، گفت: این رشته امسال به جشنواره ملی اضافه شده و دانشگاه‌ها هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند، شاید ابهاماتی در مورد جزئیات این رشته برای آنها وجود داشته است. با این وجود ما در دانشگاه فرهنگیان این کار را انجام دادیم و گروهی تشکیل شد تا ضوابط اختصاصی و عمومی آن استخراج شود. هدف ما در این رشته ایجاد کسب و کارهای با محور دانشجویی و توسعه فرهنگ کارآفرینی بوده است.

وی افزود: ضمن اینکه در ساحت‌های تربیتی که در سند تحول آموزش و پرورش آمده است کی سند مغفول به نام «ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» وجود دارد که ما را مجاب کرد بیشتر به این موضوع بپردازیم. این گام اول است و قطعاً سال‌های آینده کامل‌تر و تکمیل‌تر خواهد شد و ما ثمرات این رشته را در سال‌های آینده بیشتر به دست خواهیم آورد. شاید دوران کرونایی باعث شود در گام اول استقبال چندانی از آن نشود اما وقتی در گام‌های آینده تداوم پیدا کند شاهد استقبال بیشتری خواهیم بود. با حضوری شدن دانشگاه‌ها تلاش خواهیم کرد تا زمینه گسترش این رشته فراهم شود، چرا که معتقدیم اگر این فرهنگ به دانشجو معلمان منتقل شود آنها نیز در آینده کاری خود در کلاس‌های درس به دانش‌آموزان منتقل خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: علاوه بر رشته‌هایی که در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان شاهد برگزاری آن هستیم، به تنهایی چند رشته را به مجموع رشته‌های جشنواره داخلی فرهنگیان اضافه کرده‌ایم که «نمایشنامه رادیویی»، «قصه‌گویی قرآنی»، «آیین‌ سخنوری» و «خط تحریری» از جمله آنهاست. این رشته‌ها متناسب با دانشجومعلمان است و می‌تواند برای آنها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

میرمعینی با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگیان در دوره سی و یکم اختصاصاً ویژه دانشجومعلم‌ها برگزار می‌شود، ظهار کرد: تلاش خواهیم کرد اگر فرصتی ایجاد شود برای کارکنان و اساتید نیز برنامه‌های ویژه‌ای را به مرحله اجرا در بیاوریم.

شروع فرایند دوره سی و دوم از آبان‌ماه

وی در‌ مورد فاصله زیاد بین برگزاری دوره سی و یکم جشنواره فرهنگیان و سی و ششمین دوره‌ جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان‌ کشور که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می شود، گفت: با توجه به اینکه جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان یک دوره از دانشگاه‌های دیگر جلوتر است، چالشی که با آن مواجه هستیم هم همین موضوع است. بر همین اساس تصمیم گرفته شده است تا بعد از برگزاری جشنواره سی و یکم در قزوین بلافاصله دوره جدید جشنواره‌ها که در واقع دوره سی و دوم جشنواره می‌شود برای دانشجومعلم‌ها آغاز کنیم. برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که از آبان‌ماه مرحله جدید شروع خواهد شد، در ادامه تا پایان سال مراحل دانشگاهی و استانی را برگزار خواهیم کرد و در فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال آینده برای برگزاری ‌مرحله کشوری مهیا خواهیم شد.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان افزود: بر همین اساس نمایندگان دانشگاه فرهنگیان در سی و ششمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان از بین برگزیدگان دوره‌های سی و یکم و سی و دوم جشنواره داخلی فرهنگیان و طی یک رقابت انتخابی معرفی خواهد شد.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha