سینما و سیما؛ ناموفق در پرداختن به مهدویت + فیلم
کد خبر: 4004915
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
بررسی ایکنا درباره تولیدات هنری آخرالزمانی

سینما و سیما؛ ناموفق در پرداختن به مهدویت + فیلم

سینما و تلویزیون ایران نتوانسته در چهار دهه گذشته حتی به اندازه انگشتان دو دست اثر درخوری با موضوع مهدویت و آخرالزمان تولید کند؛ این در حالی است که تولیدات بسیاری در این زمینه با رویکرد سیاسی و گاه ضددینی در غرب تولید شده و هر روز این تولید افزایش می‌یابد.

به گزارش ایکنا؛ منجی و آخرالزمان یکی از موضوعاتی است که هالیوود همواره نسبت به آن توجهی ویژه داشته است، به ویژه در دو دهه اخیر با پیشرفت جلو‌ه‌های ویژه، آثار بسیاری در این زمینه تولید شده‌ است. هرچند در سال‌های اخیر گرایش به سمت این موضوعات از دایره سینما فراتر رفته و به سریال‌های تلویزیونی نیز کشیده شده است. آثاری چون؛ «مسیح»، «پیاده‌روی مردگان»، «پس از فردا»، «خانه‌به‌دوش»، «شیوع» و... از جمله این تولیدات هستند. شاخصه اکثر این تولیدات به یک امر مشترک برمی‌گردد، آنهم اینکه منجی  چهره قدسی ندارد و حتماً نیز غربی است. این رویکرد که به صورت کارشناسانه شده مدنظر کمپانی فیلمسازی غربی است به مردم جهان این نکته را تفهیم می‌کند که راه آسایش از غرب می‌گذرد.

در سینمای شرق چنین موضوعاتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، البته در یک دهه اخیر کشورهایی چون؛ هند، کره، ژاپن و چین تلاش کرده‌اند آثاری در این رابطه تولید کنند ولی سهم کشور ما در این زمینه بسیار ناچیز است. کم‌کاری سینما و تلویزیون ایران در شرایطی است که در مذهب تشیع موضوع منجی و آخرالزمان به شکل کاملاً دقیقی مد نظر قرار گرفته است، اما افسوس که ارزش این موقعیت را نمی‌دانیم و راه را برای تولیدات غربی باز گذاشته‌ایم؛ اتفاقی‌که متاسفانه روی ذهنیت جوانانمان تاثیرات خود را خواهد داشت. با این مقدمه چند فیلمی که در این رابطه تولید شده‌اند را مروری اجمالی می‌کنیم.

«قدمگاه»

«قدمگاه» فیلمی به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، نویسندگی محمد رضایی‌راد و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان ساخته سال ۱۳۸۲ است. فیلم داستان رحمان پسری سرراهی است که از همان کودکی در روستا زندگی کرده و بزرگ شده است. هر سال در نیمه شعبان او برای ادای نذر ده ساله‌اش که امسال آخرین سال آن است راهی قدمگاه می‌شود اما با رسیدن به این زیارتگاه رحمان خوابی می‌بیند که زندگی او را متحول می‌کند.

در حال ادیت / کارنامه ناموفق سینما و تلویزیون در پرداختن به مهدویت

رضا کیانیان، بابک حمیدیان، فرامرز صدیقی، محمدرضا داوودنژاد، علی اوسیوند، آفرین عبیسی، زهره حمیدی، نگار جواهریان، رامونا شاه، محمدرضا حسین‌زاده، صالح میرزاآقایی و مهسا کرامتی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «قدمگاه» در جشنواره بیست و دوم فیلم فجر در 9 رشته کاندیدای سیمرغ شد و از این میان سه سیمرغ را به دست آورد. درضمن این فیلم سینمایی در جشن هشتم خانه سینما تندیس بهترین فیلمنامه را کسب کرد.

«سبز کوچک»

«سبز کوچک» ششمین فیلم بلند سینمایی غلامرضا رمضانی است که مانند همه آثار او شخصیت محوری فیلمش یک کودک است. اگر چه این فیلم به طور مستقیم ارتباطی با انتظار ندارد اما بستر داستان حول نیمه شعبان است. در خلاصه داستان فیلم آمده؛ محمد داستانی نوشته که در مسابقه‌های بین مدرسه‌ای اول شده و باید روز نیمه شعبان برای گرفتن جایزه‌اش به سالن بزرگ شهر برود. پدر به دلیل دست تنها بودن صاحب کارش، محمد را وادار می‌کند تا ظهر به عنوان وردست در حجره فرازمند بماند. حسین محجوب، رضا فیاضی، محمدرضا حسین آبادی، وحید زیرکی، وحید زنده‌نام و... بازیگران این کار سینمایی هستند.

«خدا نزدیک است»

«خدا نزدیک است» اولین فیلم «علی وزیریان» است که در آن به مفهوم انتظار پرداخته می‌شود. در فیلم این قصه روایت می‌شود؛ رضا با موتور مسافرکشی می‌کند. او در نگاه اهالی، شیرین‌عقل است لیکن در باطن جوانی با عاطفه و مهربان و برخوردار از سلامت کامل ذهنی است. در نزدیکی محل زندگی رضا، روستای کوچکی است که بخشی از جاده آن در مسیر سیل ویران شده است.

در حال ادیت / کارنامه ناموفق سینما و تلویزیون در پرداختن به مهدویت

«خدا نزدیک است» در بخش‌های فیلم‌های اول و فیلم‌های مهمان بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت داشته ‌است و توانسته دیپلم افتخار بخش فیلم‌های اول این جشنواره را از آن خود کند. همچنین این فیلم در بیست‌و‌ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش پوستر (اعلان دیواری) نیز شرکت داشته ‌است. فیلم «خدا نزدیک است» در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینما و دین در کشور ایتالیا و دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا در کشور بنگلادش نیز حضور داشته‌ است. بابک حمیدیان، الناز شاکردوست، سعید نیک‌پور، مینا جعفرزاده، صفر روحی، الهه باوند، رضا ترکمان، مجید بابایی، و... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«شاهزاده روم»

شاهزاده روم (انیمیشن، ۱۳۹۳) انیمیشن سینمایی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی هادی محمدیان، تهیه‌کنندگی حامد جعفری و مدیر تولید مهدی پاکدل و محصول گروه هنرپویا است که در سال ۱۳۹۳ به تولید رسید. این انیمیشن سینمایی در مدت ۱۵ ماه توسط «گروه هنرپویا» و با همکاری مؤسسه مجله مهدی لبنان تولید شده‌ است. بودجه این پروژه دو میلیارد تومان عنوان شد. «شاهزاده روم» در ۱۳ آبان ۱۳۹۴ به اکران عمومی درآمد و موفق شد با استقبال یک‌ونیم میلیونی مخاطبان و فروش ۵ میلیارد تومانی در گیشه سینماها به پرمخاطب‌ترین انیمیشن تاریخ ایران و سومین فیلم پرفروش سال ۹۴ تبدیل شود.

در حال ادیت / کارنامه ناموفق سینما و تلویزیون در پرداختن به مهدویت

«شاهزاده روم» داستان عاشقی و دلدادگی شاهزاده‌ای پاکدامن مسیحی به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی(ع) و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانو به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌شود.

«زندانی‌ها»

«زندانی‌ها» فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است. در خلاصه داستان فیلم آمده؛ طاها دانشجوی الهیات برای نوشتن پایان نامه خود دو زندانی را با گذاشتن سند آزاد می‌کند .این دو زندانی پس از آزادی نقشه می‌کشند که گنجی که در اطراف یک امامزاده وجود دارد را پیدا کنند. در پایان فیلم پس از کلی دردسر در پیدا کردن گنج ، سرانجام آن را پیدا می‌کنند و پس از باز کردن در صندوق متوجه می‌شوند که فقط یک قرآن خطی قدیمی در آن صندوق وجود دارد. ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد. هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، و امیر نوری در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

 

انتهای پیام
captcha