تحلیل واژه طمع در قرآن + صوت
کد خبر: 4005834
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸

تحلیل واژه طمع در قرآن + صوت

«ژرفای واژه‌ها» عنوان برنامه کوتاه رادیو قرآن است که طی آن به بررسی و تحلیل واژگان قرآن پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، ژرفای واژه‌ها عنوان میان برنامه شبکه رادیویی قرآن است که طی آن به بررسی، معناشناختی و ریشه‌شناسی و تحلیل واژگان قرآن پرداخته می‌شود.

بررسی ریشه واژه‌ها و معنای آن با بهره‌گیری از لغتنامه‌ها و بیان مترادف‌ها و میزان تکرار آن در کلام وحی و ارائه مصادیقی از آیات همراه با معنای مد نظر در آیه مربوطه از جمله مواردیست که طی این برنامه به آن توجه می‌شود.

این برنامه روز گذشته، 25 مهرماه با بررسی واژه «طمع» به روی آنتن رفت. واژه‎ای که همراه با مشتقاتش 12 بار در قرآن با معنای گوناگون به کار رفته است. طمع در  آیات گاهی به معنای امید و امیدواری(بابیشترین کاربرد در قرآن) به مانند آیه 46 سوره مبارکه اعراف «وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۚ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ»، آرزوی دست‌نیافتنی چنانکه در آیه 75 سوره بقره به آن اشاره شده است و به معنای حرص و میل نفسانی در آیه 15 سوره مبارکه مدثر آمده است.

در این برنامه اشاره شد که یکی از معنای طمع در قرآن، امید است و مترادف آن واژه «رجا» است چنانکه در آیه 104 سوره نساء به کار رفته است و «حرص» نیز از دیگر مترادف‌های آن است که در آیه 96 سوره بقره به آن اشاره شده است.

کد

یادآوری می‌شود، میان برنامه «ژرفای واژه‌ها» کاری از سوی گروه علوم قرآنی رادیو قرآن به تهیه‌کنندگی سمیرا قنبری است که روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۸:۳۵ از رادیو قرآن (موج اف ام، ردیف ۱۰۰ مگاهرتز) تقدیم مخاطبان می‌شود.

انتهای پیام
captcha