برجی: هنر ایرانی ابزاری وحدت‌ساز نبوده است + فیلم
کد خبر: 4006105
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
پیامبر مهر و اخلاق در ادب و هنر ایرانی/ 2

برجی: هنر ایرانی ابزاری وحدت‌ساز نبوده است + فیلم

یک کارگردان سینما گفت: متاسفانه نتوانسته‌ایم از هنرها به ویژه سینما به عنوان ابزاری برای تحکیم وحدت سود بریم، درصورتیکه این رسانه می‌تواند اهرمی موثر باشد.

رضا برجی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: اگر نگویم رسانه مهمترین ابزار برای ایجاد وحدت در جهان اسلام است باید گفت یکی از مهمترین عوامل در این رابطه محسوب می شود اما مشخص است ما نتوانسته‌ایم عملکرد مطلوبی در آن داشته باشیم. نکته تاسف‌آورتر اینکه بیشتر وقت خود را صرف کارهایی کرده‌ایم که عملا هیچگونه کارکردی ندارد. برای مثال در هفته وحدت با پخش برنامه‌هایی جنگ‌محور یا دعوت از چند هنرپیشه و خواننده آن را پشت سر می‌گذاریم.

وی افزود: اگر بخواهم راهکاری در این رابطه پیشنهاد دهم باید به زندگی حاج قاسم اشاره کنم. وی با جانفشانی کل منطقه را از خطر یک بلای اهریمنی نجات داد. داعش تنها شیعیان را نمی‌کشت بلکه به دیگر ادیان و حتی اهل سنت هم رحم نمی‌کرد. در چنین شرایطی سرداری به نام حاج قاسم سلیمانی در مقابل آنها به پا خواست و توانست آن را در رسیدن به خواسته‌شان ناکام بگذارد. در همین رابطه معتقدم اگر فیلمی درباره وی ساخته شود آن اثر، کاری در جهت ایجاد وحدت در جهان اسلام خواهد بود.

این فیلمساز ادامه داد: رویکرد دیگری که به نظرم می‌رسد پرداختن به زندگی حضرت رسول (ص) در قابل آثار سینمایی است. پیامبر اسلام، رسول رحمت است که متاسفانه برخی از بدخواهان در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به واسطه کاریکاتور، شخصیت ایشان را زیر سوال ببرند، البته آنها هیچگاه نخواهند توانست خدشه‌ای بر سیمای قدسی پیامبر اسلام وارد کنند، اما چرا ما نباید کارهایی در این رابطه داشته باشیم که در آنها زندگی حضرت رسول (ص) مد نظر قرار گرفته باشد.در همین رابطه می‌خواهم از فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد نام برم. این کار به زیبایی گوشه‌ای از زندگی رسول‌الله را مد نظر قرار داده بود. تمام تلاش کارگردان در فیلم این بود که روی مشترکات تکیه داشته باشد برای همین هم مورد استقبال مسلمانان جهان قرار گرفت.

این جانباز جنگ تحمیلی تاکید کرد: یکی دیگر از عوامل موفقیت این فیلم دقت‌نظر کارگردان برای جلب رضایت علمای شیعه و سنی بود. وی قبل از نمایش فیلم، آن را نزد علمای شیعه و سنی برد و از آنها برای پخش فیلم اجازه گرفت. این عمل وی باعث شد کوچکترین حاشیه‌ای برای فیلم پیش نیاید و تمامی مسلمانان جهان اثر را با آغوش باز بپذیرند. پس توصیه می‌کنم اگر قرار است فیلمی در این رابطه تولید شود، حتماً این مهم را مد نظر قرار دهد.

این عکاس جنگ با بیان اینکه در شرایطی فعلی بحث وحدت مهمترین موضوع در جهان اسلام است، گفت: هر از گاهی خبر فاجعه‌ای شنیده می‌شود که قلب هر انسان آزاده‌ای را درد می‌آورد. اخیراً این اتفاقات در افغانستان به وفور رخ می‌دهد. این جنایات برای راه‌اندازی جنگ بین شیعه و سنی است. مغرضان می‌خواهند قومیت‌ها را هم با هم درگیر کنند. این اتفاق اخیراً به نوعی دیگر در جمهوری آذربایجان هم در حال رخ دادن است. در این موقعیت یکی از کارهایی که می‌تواند عاملی برای خنثی کردن نقشه بدخواهان باشد، فیلمسازی است.

وی در پاسخ به این سوال که در این رابطه چه نهاد و سازمانی باید بانی تولیدات مورد نظر باشد، بیان کرد: مطمئنا بخش خصوصی نمی‌تواند در این رابطه ایفای نقش کند، بلکه نقش اصلی را در این رابطه نهادهای دولتی ایفا می‌کنند، اما متاسفانه دستگاه های فرهنگی و هنری دغدغه‌های دیگری دارند، والا چرا باید در این رابطه ما تا به این اندازه خنثی و کم‌کار باشیم. نکته عجیب‌تر اینکه مدیران در اظهارنظرهایی خود دائم شعار حمایت از این تولیدات را سر می‌دهند اما در عمل چیزی از آنها شاهد نیستیم.


بیشتر بخوانیم

قطعه‌ای در مدح حضرت رسول (ص) که در خواب الهام شد + فیلم


برجی متذکر شد: جدا از سینما و تلویزیون، فضای مجازی نیز نقش بسیاری مهمی در جریان‌سازی اجتماعی و جهانی دارد. در این حوزه اگر نتوانیم به خوبی عمل کنیم معتقدم جنگ اصلی را باخته‌ایم، چون شاید کارکردی که امروز فضای مجازی دارد رسانه‌های دولتی نداشته باشند. درضمن فعالیت در این حوزه نباید رویکردی دستوری و شعاری داشته باشد بلکه باید با کار کارشناسی در این حوزه ورود کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اینکه بخواهیم تنها سینما را در این رابطه کم‌کار بدانیم منصفانه نیست، بلکه در دیگر حوزه‌ها هم نتوانسته‌اند به موفقیت مطلوبی دست پیدا کنند. برای مثال در تئاتر یا موسیقی نتوانسته‌ایم با کارهای خود، عاملی در جهت تحکیم وحدت باشیم، البته بودند آثاری که به طور استثناء به این مهم توجه داشته‌اند اما این آثار استثناهایی هستند که نمی‌تواند به کل تعمیم پیدا کند.

انتهای پیام
captcha