رئیس‌جمهور: فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است / توطئه استثمار نوین در کشورهای مسلمان
کد خبر: 4006238
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
گزارش ایکنا از افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

رئیس‌جمهور: فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است / توطئه استثمار نوین در کشورهای مسلمان

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در آئین افتتاحیه سی‌‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تأکید کرد: فکر تقریب و وحدت امت اسلامی را که امام بزرگوار به آن تأکید داشتند و امروز رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، یک حرکت راهبردی و ضروری در جهان اسلام است.

رئیسی در افتتاحیه کنفرانس وحدت

به گزارش ایکنا، آئین افتتاحیه سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از ساعت 9 صبح سه‌شنبه 27 مهرماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در ابتدای سخنان خود با تبریک و تهنیت ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) به حضار محترم و امت اسلامی، از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست به ویژه حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب تشکر و قدردانی کرد.

اقدامات تأثیرگذار عملی و علمی حاج قاسم و آیت‌الله تسخیری در برابر شبهات

رئیسی با درود به روح مطهر مرحوم آیت‌الله تسخیری گفت: ایشان حقیقتاً بنیاد خوبی را در جهت برگزاری گفت‌وگوهای علمی و فکری در جهان اسلام بنا کردند. همچنین باید از اقدامات عملی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در جهت ایجاد اتحاد در امت اسلامی یاد کرد. اقدامات عملی حاج قاسم سلیمانی و اقدامات علمی مرحوم آیت‌الله تسخیری در کنار هم در جهت دفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی بسیار اثربخش بود.

رئیس‌جمهور در ادامه یاد و خاطره مرحوم حسین شیخ‌الاسلام و بسیاری از علما و بزرگان اسلامی حوزه تقریب و وحدت را گرامی داشت و گفت: حرکت آنها، حرکتی ماندگار، تقریبی و ارزشمند بود و ما همه این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: فکر تقریب و وحدت امت اسلامی را که امام بزرگوار به آن تأکید داشتند و امروز رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، یک حرکت راهبردی و ضروری در جهان اسلام است که همه اندیشمندان و علما باید بر آن تأکید کنند.

وی با بیان اینکه محور وحدت، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) است، گفت: باید به سیره مطهر آن حضرت و سیره پاک پیشوایان و بزرگان دین نگاه کرد و رمز وحدت توجه به سیره علمی این بزرگان و ائمه عصمت و طهارت است که این امر جامعه اسلامی را به طرف اتحاد و ائتلاف هدایت می‌کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر موضوعیت داشتن اتحاد امت اسلامی گفت: سخن از این است که باید امت اسلامی با هم متحد باشند. یک زمان سخن از اتحاد با نگرش به درون امت اسلامی است که منظور توصیه‌هایی مبنی بر پرهیز از اختلاف و تفرقه و مراقبت از قلم‌هاست تا سخنی و حرفی برخلاف وحدت بیان نشود که امری ضروری است اما زمانی با نگاه به هدف مشترک امت اسلامی از وحدت سخن گفته می‌شود و به همین خاطر از واژه امت استفاده می‌شود.

امت حق ندارد دچار ایستایی شود

وی بیان کرد: واژه امت یعنی مجموعه معتقد به دین و ارزش‌های دینی که دارای هدف و مقصد واحد است. در واقع از عناصر مهم امت، داشتن هدف مشترک، حرکت و پویایی است. هیچ زمانی امت حق ندارد دچار ایستایی و توقف شود و صیرورت او ربانی شدن اوست.

حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد: این یعنی تمام زوایای زندگی امت جلوه «رب» شده باشد؛ هم مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت و هم نظام خانواده و محوریت نهاد خانواده و هم زندگی فردی امت، لذا منظور از امت حرکت، پویایی، مقصد واحد داشتن و همچنین مقتدا داشتن است؛ مقتدای ما رسول خدا(ص) است. مقتدای ما پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، اتحاد و ائتلاف را به امت اسلامی آموختند و همواره باید به این عناصر چهارگانه نهفته در امت نگاه کرد؛ «وَكَذٰلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا».

وی افزود: نگاه به امت باید با این نگرش باشد که امت اسلامی به مقصد واحد بنگرد. آن مقصد، آزادی امت اسلامی از نظام سلطه است. مقصد امت آن است که «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا». نگاه امت به این باشد که نظام سلطه به دنبال آن است که نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد، حرکت کند و پویایی داشته باشد و نمی‌خواهد این صیرورت ربانی و خدایی شدن زندگی امت را ببیند. او می‌خواهد فرهنگ و سلطه خودش را بر جوامع اسلامی حاکم کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: لذا می‌بینید بعد از جنگ جهانی دوم، دو قطبی شدن جهان، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تک‌قطبی شدن، نظام سلطه تنها یک قدرت را در مقابل خود می‌دید و آن هم قدرت بزرگ اسلام بود و به انحای مختلف تلاش کرد که این قدرت را از کارآیی و کارآمدی بیندازد. در این راستا تهدیدات مختلفی کرد؛ تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، دادن اسلحه و پول به دست آنها برای کشتار، قتل و غارت در امت اسلامی، شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن از سوی جریان امپراتوری خبری و رسانه‌ای در بین امت اسلامی و به کار گماردن دولت‌‌های سست‌عنصر و کسانی که فقط به دنبال منافع خودشان و نظام سلطه هستند و به فکر امت اسلامی نباشند. یعنی دولت‌های وابسته که به دنبال عادی کردن روابط با رژیم‌های گناهکار و تبهکار مانند رژیم صهیونیستی هستند.

وی ابراز کرد: همچنین در این مسیر توهین به مقدسات، جدا کردن کشورها و امت اسلامی و بهره‌کشی از دانشمندان جهان اسلام را انجام دادند. استثمار قدیم به دنبال نفت و گاز و ثروت‌‌ها بود و الان به دنبال انرژی‌های موجود در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آن انرژی نیروی انسانی کارآمد به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی هستند.

رئیسی با بیان اینکه اینها همه حلقه‌های یک زنجیر است، گفت: اقدام دیگر آنها به حاشیه بردن مسئله اصلی جهان اسلام، فلسطین، است. همه اینها برای نظام اسلام و امت اسلامی قدرت‌آفرین است و نظام سلطه سعی کرد این مؤلفه‌های قدرت را در امت اسلامی با پول، قدرت رسانه، علم و فناوری، توطئه و فتنه دچار خدشه و سستی کند.

فرصت‌ها و ضرورت‌های امت اسلامی

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز یک فرصت‌ها و ضرورت‌هایی برای امت اسلامی وجود دارد. یکی از این فرصت‌ها، جمعیت عظیم مسلمانان و معتقدان به دین و ارزش‌های الهی است که قریب به دو میلیارد می‌شود و به ویژه جمعیت جوان در امت اسلامی اهمیت زیادی دارند. جوانان ما امروز به دین و معنویت گرایشی بیش از همیشه دارند و به ویژه گرایش جوانان در جهان به اسلام و آموزه‌های نبی مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) بیش از همیشه وجود دارد که یک فرصت بسیار عالی است.

وی فرصت دوم جهان اسلام را وضعیت امروز مغرب زمین خواند و گفت: امروز ادعاهای مغرب‌زمین در طول این سال‌ها و شاید قرن‌ها، هم در عرصه فرهنگ غربی و هم نظامات غربی، با شکست مواجه شده و ادعاهای آنها رنگی برای جوانان در جهان ندارند. اگر دیروز جوان آرزو می‌کرد در فضای غربی زندگی می‌کند اما امروز احساس می‌کند باید روی پای خودش بایستد.

رئیسی ادامه داد: به عبارت دیگر امروز به برکت خون شهدا و به برکت رهنمودهای بزرگان شرایط بیداری اسلامی فراهم شده و شاهد آن در منطقه هستیم. این بیداری به برکت خون مطهر شهدا پیدا شده است؛ همان جمله‌ای که در مورد وجود مقدس حضرت امام حسین(ع) در زیارت اربعین می‌خوانیم: «بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ» و حقیقتاً خون شهدا از امت اسلامی جهل‌زدایی کرده و امت اسلامی امروز بیدار شده است. ممکن است دولت‌های وابسته‌ای در گوشه‌ای از عالم نقش‌آفرینی کنند اما امت اسلامی بیدار شده است و این بیداری مسئله مهمی است و این نشست بابرکت بسیار در جهت ارج نهادن به این بیداری اسلامی و برنامه داشتن برای آن می‌تواند نقش داشته باشد.

وی بیان کرد: پیشنهاد من به این کنفرانس و نشست بابرکت آن است که این بیداری که به برکت خون شهیدان و بیدارگری علما و دانشمندان در جهان اسلام ایجاد شده، نباید به سردی بگراید.

حجت‌الاسلام رئیسی پیرامون ضرورت‌های امروز امت اسلامی گفت: دقیقاً باید نسبت به توطئه‌ها و انحرافات فهم درستی وجود داشته بلاشد. به یاد دارم و وقتی مسئله داعش با پرچم «لا اله الا الله و محمد رسول الله» آغاز شد برخی درست داعش را درک نکردند و آن را نشناختند. همان موقع رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند جنس کار داعشی‌ها جنس کار صهیونیست‌هاست. بحث این نیست که آنها وابسته به کجا هستند و از کجا نشئت می‌گیرند اما کارهای آنها، کار یک مسلمان نیست که اینگونه خون بریزد و جنایت کند و به کودک، جوان، پیر، زن، مرد، خانه و کاشانه رحم نکند.

رئیس‌جمهور فزود: بعد معلوم شد که اینها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند و بعد هم وزیر امور خارجه آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا رسماً اعلام کرد داعش را ما تشکیل دادیم. لذا این فهم انحراف و توطئه بسیار مهم است؛ امروز در لبنان و افغانستان شاهد توطئه هستیم و دیروز در عراق و سویه شاهد توطئه بودیم.

وی با تأکید بر اینکه روشنگری علمای اسلام مصونیت‌بخش جوانان در امت اسلامی است، گفت: حضرات علما و مهمانان عالیقدر! نقش شما و روشنگری شما در امت اسلامی بسیار اثربخش است که هم انحرافات را رصد کنید و هم به موقع هشدار دهید تا امت اسلامی در مقابل این احرافات و توطئه‌ها مصون بماند.

مسئله فلسطین در متن نگه داشته شود

رئیسی ضرورت دوم را گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در جهان اسلام خواند و اظهار کرد: سومین ضرورت، تقویت اندیشه تقریبی و اتحادیه‌های اسلامی به عنوان یک محور اصلی مورد توجه است. در متن نگه داشتن مسئله فلسطین و جلوگیری از به حاشیه رفتن این مسئله چهارمین ضرورت است. همواره باید به مسئله فلسطین در متن و به منزله مسئله اول جهان اسلام تأکید شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان مهد آزادگان و مستضعفان و مورد توجه جهان اسلام، همواره این امادگی را دارد که هم جهاد دوستی، همکاری، همیاری و همگرایی را با قوت دنبال کند و هم نسبت به تمامی تنازعات و اختلافات به عنوان ملجأ و پناهی برای رفع آنها و ایجاد صلح، آرامش، امنیت، دوستی، رفاه، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام اقدام کند. ما دست دوستی را به سمت همه کشورهای اسلامی و همه کسانی که دغدغه دین و مردم و امت اسلامی را دارند، دراز می‌کند و بر این دوستی تأکید داریم.

وی در پایان بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که در جهان اسلام فقر، فساد، تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی نداشته باشیم. ما به دنبال ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم و دشمن به دنبال ایجاد بی‌ثباتی است. ما وحدت را راهبرد امت اسلامی می دانیم و راهبرد دشمن، ایجاد تفرقه است. معتقدیم هر کس در جهان اسلام، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، کلمه ای، سخنی و اقدامی در جهت وحدت‌شکنی بکند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است و باید همگان خود راموظف بدانیم به منزله یک عطیه الهی و عنایت حضرت حق، وحدت را پاس بداریم و بر اتحاد امت اسلامی تأکید کنیم.

بنابر گزارش ایکنا، در ابتدای این مراسم و بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، ضمن تشکر از حضور ریاست جمهوری و تبریک به مناسبت میلاد رسول گرامی اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: متأسفانه امروز در جهان اسلام شاهد جنگ و درگیری و خونریزی هستیم؛ به همین دلیل موضوع سی‌و‌پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.

افتتاحیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی

وی ادامه داد: استکبار جهانی همواره در تلاش است تا با ایجاد جنگ و خونریزی حضور خود در منطقه را موجه جلوه دهد و به غارت کشورهای اسلامی بپردازد.

عمده مشکلات جهان اسلام از نگاه دبیرکل مجمع تقریب

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه دلایل مشکلات و درگیری‌های موجود در جهان اسلام را نام برد؛ وجود برخی از علمای سرسپرده که زمینه حضور ظالمان در کشورهای اسلامی را فراهم و به عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی روی می‌آورند، وجود اختلافات دامنه‌دار در کلام و عقاید و مذاهب و جهالت و خیانت برخی از پیروان مذاهب اسلامی که خشونت را ترویج می‌کنند، فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی کشورها و وجود نگاه طایفه‌گری و قومی‌گرایی و تبعیت از تعصبات کور، وجود گروه‌ها و احزاب معارض در کشورهای اسلامی و وجود سوء ظن به یکدیگر در راستای تحمیل منافع حزبی و ... از جمله این عوامل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه راهکارهایی را هم برای حل مشکلات موجود در بین کشورهای اسلامی ارائه کرد و گفت: مقاومت در برابر استکبار جهانی و زیاده‌خواهی آن با ایجاد نظامات قوی دولتی و اقتصادی و... در کشورهای اسلامی، قطع وابستگی علمای اسلام به حکومت‌های مستبد، رعایت ادب اختلاف در بین پیروان مذاهب مختلف، افشاگری اقدامات استکبار از سوی رسانه‌های انقلابی، تعلیم جهال به دست علما، دنبال کردن مطالبه به حق ملت‌های اسلامی، حذف قومی‌گرایی و ملی‌گرایی و متوسل شدن به دامن قرآن و پیامبر(ص)، دنبال کردن روش‌های عقلایی برای حل اختلافات از طرف گروه‌ها و احزاب معارض، رقابت سالم بین کشورهای اسلامی که می‌تواند بسیار سازنده باشد.

دبیرکل مجمع تقریب در پایان سخنان خود گزارش مختصری از برنامه‌های سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را به میهمانان ارائه کرد.

گزارشی آماری از کنفرانس سی و پنجم وحدت اسلامی

یادآور می‌شود این کنفرانس که امسال با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار می‌شود تا 2 آبان ادامه دارد. ۲۳۰ مهمان شامل ۵۲ مهمان بین‌المللی از ۱۶ کشور و ۱۸۰ مهمان از داخل کشور در کنفرانس حضور دارند. در دوره اخیر کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی از ۳۹ کشور پخشی می‌شود که ۳۶۰ سخنرانی به صورت وبینار انجام خواهد شد و ۱۸۰ سخنرانی خارجی و ۱۸۰ سخنرانی داخلی در کانال یک و ۱۰۰ سخنرانی داخلی در کانال دوم کنفرانس پخش خواهد شد.

مجموعه فعالیت‌های حضوری شامل سخنرانی‌های ۱۷ نفر از شخصیت‌های برجسته در ۴ جلسه اصلی و 7 نشست تقریبی جانبی است و مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

در بخش فضای مجازی کنفرانس وحدت ۲۴ نشست وبیناری با حضور ۱۵ سخنران از علما، فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی جهان اسلامی برگزار می‌شود که مجموعه افرادی از ۳۹ کشور جهان حضور خواهند داشت و سخنرانی در سایت کنفرانس قرار خواهد گرفت و بخش‌هایی از این سخنرانی‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی دنیا پخش خواهد شد.

اختتامیه این مراسم نیز شنبه، 2 آبان، با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
captcha