مهم‌ترین محور تحقق عملی وحدت اسلامی در عرصه سیاسی + صوت
کد خبر: 4006584
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
پاک‌آیین مطرح کرد:

مهم‌ترین محور تحقق عملی وحدت اسلامی در عرصه سیاسی + صوت

دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اهمیت توجه به بعد سیاسی وحدت اسلامی گفت: اصلی‌ترین نقطه اشتراک میان شیعه و سنی در این عرصه، مسئله فلسطین است زیرا آرمان آزادی قدس و فلسطین مهم‌ترین موضوع جهان اسلام است که ظرفیت وحدت‌آفرینی زیادی در جهان اسلام دارد.

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد کشورمان و سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان (1391ـ 1395) و رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه (1389 ـ 1391) در گفت‌وگو با ایکنا درباره الزامات تحقق عملی وحدت گفت: تحقق وحدت علمی نیازمند تأکید بر اشتراکات و پرهیز از اختلافات است؛ یعنی لازمه این اقدام و تحقق وحدت و تقریب مذاهب این است که طرفین همه مذاهب اسلامی با توجه به اشتراکات بسیار زیادی که در حوزه‌های مختلف دارند بر روی آنها تأکید کرده و آنها را حلقه وصل خودشان قرار دهند.

مهم‌ترین مسائل سیاسی وحدت‌آفرین در جهان اسلام

وی افزود: همه ما مسلمانان به یک خدا، یک قبله، یک کتاب، یک پیامبر و یک حج اعتقاد داریم و محب اهل بیت(ع) هستند. لذا اینها اشتراکات زیادی است که می‌توان به آنها متمسک شد و اختلافات را کاهش داد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در کنار مسائل اعتقادی، یک سری مسائل سیاسی نیز وجود دارد که می‌تواند نقطه اشتراکی میان شیعه و سنی باشد که مهمترین این مسائل سیاسی، موضوع فلسطین است. فلسطین محور اصلی وحدت شیعه و سنی در عرصه سیاسی است زیرا امروز آرمان آزادی قدس و فلسطین مهمترین و اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام است که ظرفیت وحدت‌آفرینی زیادی در جهان اسلام دارد.

اصلی‌ترین مانع وحدت جهان اسلام

پاک‌آیین مبارزه با تروریسم را دیگر موضوع سیاسی مهم در جهان اسلام برای تحقق وحدت در عرصه علمی دانست و گفت: امروز مبارزه با تروریسم در چهره داعش و وهابیت کاملا روشن است که با حمایت آمریکا، برخی کشورهای غربی، برخی کشورهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی خلق و تجهیز شد و هم به فعالیت‌های خودش ادامه می‌دهد و امروز پس از شکست در سوریه و عراق، توسط آمریکا و اذنابش به افغانستان منتقل شده است، لذا مبارزه با تفکر وهابیت و داعش در ابعاد نظری و عملی و محکومیت دیدگاه‌های‌ فکری و افشای رفتارها و جنایات آنها می‌تواند از اشتراکات مسلمانان و کشورهای اسلامی باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین به طور طبیعی با تأکید بر اشتراکات، اختلافاتی که بیشتر هم توسط دشمنان اسلام برجسته و پررنگ می‌شود، کاهش می‌یابد و این به حرکت کشورهای اسلامی در مسیر تفاهم کمک می‌کند.

پاک‌آیین درباره موانع داخلی و خارجی وحدت در جهان اسلام گفت: مانع اصلی وحدت امت اسلامی، دشمنان اسلام هستند که این وحدت را خطر و تهدیدی برای خودشان ارزیابی می‌کنند. یکی از ابعاد جنگ نرم غرب علیه جهان اسلام، تلاش برای ایجاد تفرقه و یافتن راهکارهایی برای تقویت اختلافات بین مسلمانان و کشورهای اسلامی است تا این کشورها را براساس این نقشه‌ها و توطئه‌ها در مقابل یکدیگر قرار دهند که نمونه آن مقابل هم قرار دادن سوریه و ترکیه، پاکستان و افغانستان و ...است و اینها از جمله موانعی است که باید با هوشیاری و روشنگری علما و نخبگان جهان اسلام برطرف شود تا مردم در جریان این توطئه‌ها قرار بگیرند.

الزامات تحقق وحدت از طریق توسعه روابط اقتصادی

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره نقش تقویت روابط اقتصادی کشورهای اسلامی با یکدیگر در فراهم کردن زمینه تحقق وحدت در عرصه‌های دیگر گفت: قطعاً توسعه و تقویت روابط اقتصادی بین کشورهای اسلامی یک مؤلفه اصلی در تحقق وحدت است اما در وهله اول کشورهای اسلامی باید ترفندهای دشمنان اسلام و صهیونیسم بین‌الملل را بشناسند تا در کنار یکدیگر قرار گرفته و به یک تفاهم و اشتراک نظر برسند تا بتوانند روابط اقتصادی با هم را توسعه دهند. تا وقتی که اختلافات بین کشورهای اسلامی وجود داشته باشد احتمال همکاری‌های اقتصادی بین آنها زیاد نیست.

کد

پاک‌آیین درباره راه‌های افزایش تأثیر برگزاری کنفرانس‌های بزرگی مانند کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بر تحقق وحدت عملی در جهان اسلام گفت: اگر این کنفرانس‌ها با برنامه‌ریزی و دستورکار مشخص برگزار شود می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد و لازمه آن این است که برگزارکنندگان و برنامه‌ریزان این نوع کنفرانس‌ها، مسائل و مشکلات اصلی آن مقطع جهان اسلام را شناسایی کرده و به آن بپردازند.

ضرورت توجه کنفرانس وحدت به مسئله فناوری‌های روز 

رئیس پیشین ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ابراز کرد: در این میان همواره یک موضوع اصلی و همیشگی به ناممحسن پاک‌ایین فلسطین در این کنفرانس وجود دارد و در کنار آن در مقاطع مختلف مسائلی مانند تروریسم، اسلام‌هراسی توسط غربی‌ها، توهین به قرآن و پیامبر(ص) و ... پیش می‌آید که می‌تواند محور کنفرانس وحدت قرار بگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: علاوه بر اینها مسئله مهم دیگر استفاده از فناوری‌های روز است که باید مورد توجه کنفرانس وحدت باشد. امروز حضور فعال در فضای مجازی امری واجب و لازم برای علمای اسلامی، نخبگان و روشنفکران جهان اسلام و افراد تأثیرگذار بر افکار عمومی مسلمانان است. در این راستا کنفرانس وحدت می‌تواند به محملی برای تشویق و ترغیب شرکت‌کنندگان به حضور فعال و اثرگذار در فضای مجازی تبدیل شود و آموزش‌های لازم را ارائه دهد و از مجموعه سایت‌های مسلمانان یک شبکه‌سازی انجام دهد از این ظرفیت برخوردار است که شعار وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را عملیاتی کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha