ریشه بسیای از خشونت‌های امروز در جهان اسلام تکفیر است
کد خبر: 4006642
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
آیت‌الله محقق داماد:

ریشه بسیای از خشونت‌های امروز در جهان اسلام تکفیر است

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه ریشه اصلی بسیاری از خشونت‌های امروز در جهان اسلام، مسئله تکفیر است، گفت: در چهارده قرنی که از آغاز اسلام می‌گذرد تا به امروز نزاع‌ها و خونریزی‌هایی در میان مذاهب اسلامی رخ داده که بر اساس آن، یک عده قصد جان دیگری را می‌کنند و یک مکتب، دیگری را به قتل می‌رساند و خون و مال پیروان آن را مباح می‌داند.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، صبح امروز، چهارشنبه 28 مهر، در چهارمین نشست کنفرانس بین‌المللی وحدت که در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود، گفت: در چهارده قرنی که از آغاز اسلام می‌گذرد تا به امروز نزاع‌ها و خونریزی‌هایی در میان مذاهب اسلامی رخ داده که بر اساس آن، یک عده قصد جان دیگری را می‌کنند و یک مکتب، دیگری را محکوم به قتل می‌داند و خون و مال پیروان آن را مباح می‌داند. همین امروز در همسایگی ما که هم‌سخن و هم نژاد ما هستند و در تمدن اسلامی به ما نزدیک می‌باشند، برادرکشی بسیاری صورت می‌گیرد؛ یعنی جمعیتی، جمعیت دیگر از هم‌کیشان و هم‌وطنان خود را به خاک و خون می‌کشد.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل لازم است که مسئله اصلی را پیدا کنیم، افزود: به نظر می‌رسد ریشه اصلی این موضوع، مسئله‌ای به نام تکفیر است. تکفیر یعنی کافر دانستن دیگری. تکفیر در کشتن دیگری نقش اصلی را ایفا می‌کند. این امر خشونت‌بار در تاریخ ادیان الهی و غیر الهی سابقه دارد. اصولاً این اتهام متوجه ادیان است که سبب می‌شوند انسان‌ها به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم شوند. پیروان هر دین، فقط دین و مکتب خود ر ا درست دانسته و جز آن مکتب را کافر می‌دانند و از این رهگذر جامعه بشری با این معیار به خودی و غیر خودی تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تقسیم صرفاً به حوزه دل و قلب بسنده نمی‌شود، بلکه به سرعت به روابط اجتماعی سرایت می‌کند، ادامه داد: تا آن جا که برای مؤمنین حق حیات قائل می‌شوند و برای غیر مؤمنین حق حیات قائل نیستند و آنها را محکوم به مرگ می‌کنند. این تقسیم جامعه به مؤمن و کافر و کافر دانستن گروه دیگر غیر از گروه خود، ریشه تمام خونریزی‌های مذهبی است. این مسئله زمانی سخت‌تر می شود که تشخیص مؤمن و کافر هم از سوی هر کسی صورت می‌گیرد و مشخص نباشد که مرز ایمان و کفر را چه کسی تعریف کند. بالاتر آن که هر مؤمنی مکلف به پیدا کردن کافر می‌شود و به تفحص و جستجو می‌افتد. بیشتر از این، وقتی کار تعریف مرز کفر و ایمان به دست یک قدرت سیاسی بیفتد و در راستای اهداف قدرت سیاسی قرار بگیرد. اقدامات خشونت‌بار گسترده‌ای صورت می گیرد.

محقق داماد با بیان اینکه به دلیل ایجاد تکفیر در طول تاریخ، خون‌های بسیاری ریخته شده و قربانیان زیادی گرفته شده است، بیان کرد: چهارصد و اندی سال پیش از میلاد مسیح، سقراط، دانای یونان، ابتدا توسط هیئت منصفه تکفیر می‌شود و سپس محکوم به نوشیدن جام شوکران می‌گردد. در قرون وسطی، چهره‌های مطرح علمی بسیاری به دست اربابان کلیسا تکفیر و به مجازات سوزاندن محکوم شدند. جالب این است که بسیاری از قربانیان و جان‌باختگان مدعی بودند که ما مؤمن حقیقی هستیم و ایمان صحیح را ما تعریف می‌کنیم ولی چون تعریف آنان به نفع قدرت کلیسا نبود، تکفیر شدند و به مرگ محکوم شدند.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه به راه چاره برای مقابله با تکفیر اشاره کرد و گفت: ایمان و کفر، امری قلبی است و نباید در روابط اجتماعی اعم از روابط شهروندی و یا همزیستی تأثیری بگذارد. تقسیم مؤمن و کافر در قرآن مجید آمده است ولی باید دقت کنیم که این تقسیم مربوط به قلب انسان‌هاست و ربطی به روابط اجتماعی و حقوق شهروندی ندارد. در روابط اجتماعی، این تقسیم بایستی جای خود را به مسالم و محارب بدهد. منظور از مسالم، یعنی کسی که جنگ‌طلب نیست و سلاح در دست ندارد و نظم اجتماعی و آسایش دیگران را تهدید نمی‌کند و منظور از محارب کسی است که به هر انگیزه‌ای به جنگ با عموم مردم برخاسته و حیات و آسایش عموم را هدف قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با این دسته دوم تا حد توان و به گفته قرآن مجید «ماستطعتم من قوه» باید جنگید، ادامه داد: قرآن مجید در سوره حجرات، آیه چهاردهم می‌فرماید: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» یعنی اعراب بادیه‌نشین به تو گفتند ایمان آوردیم، بگو هنوز آنان ایمان نیاورده‌اند، بگو شما هنوز ایمان نیاورده‌اید، بگویید ما داخل اسلام شده‌ایم، مسلمان شدیم نه مؤمن چون هنوز ایمان در دل‌های شما داخل نشده است. ولی بعد می فرماید: ولی اگر خدا و رسول را اطاعت کنید، خدا از پاداش اعمالتان، یعنی از حقوق اجتماعی‌تان چیزی کم نمی‌کند، خدا آمرزگار رحیم است.

محقق داماد اظهار کرد: مفاد این آیه شریفه چند نکته دارد: اول این که جای ایمان قلب است و نه ظاهر. دیگر این که تشخیص دهنده وجود و عدم وجود ایمان در قلب افراد، هیچ‌کسی جز خدای بزرگ نیست و پیامبر می‌گوید بر اساس امر و اخبار الهی است. نکته دیگر این که به موجب این آیه، قرآن افرادی را که قلباً مؤمن نیستند به عضویت جامعه اسلامی می‌پذیرد و به آنان اجازه می‌دهد در کنار مسلمانان به راحتی زندگی کنند. منافقین و در رأس همه شخصی مانند ابوسفیان که همه یقین داشتند جزو مؤمنان نیستند، از همه حقوق شهروندی برخوردار شدند تا آن جا که این شخص و فرزندانش وارد قدرت شدند. آیه دیگری هم در این زمینه وجود دارد که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ» ای مؤمنین چون در راه خدا سفر می‌کنید و به افراد ناشناس برخورد می‌کنید، به زودی درباره آنها قضاوت نکنید. درنگ کنید تا وضعشان روشن شود. همین که کسی به شما سلام می‌کند دیگر نگویید مؤمن نیستید، مبادا به منظور گرفتن اموالش او را به قتل برسانید.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه تصریح کرد: این آیات به ما می‌گوید در زندگی جمعی معیار پذیرش برای همزیستی مسالمت‌آمیز، این است که کسی سلاح در دست نداشته باشد و ما نباید به نیات قلبی او کاری داشته باشیم. همین که کسی در ظاهر و صرفاً با شعار سلام اعلان صلح و آشتی و دوستی می‌کند، عضو جامعه اسلامی محسوب می‌شود و هیچ‌کسی مجاز به تفحص و تفتیش قلبی او نیست.

وی افزود: خداوند باز در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بدون هیچ اختلافی، همگی تسلیم خدا شوید و زنهار، گام‌های شیطان را پیروی نکنید که او برای شما دشمنی آشکار است.

وی ادامه داد: در آشتی و سلام، فقط همین که کسی اظهار اسلام بکند، کافی است. مخاطب این آیات مؤمنان هستند نه کافران؛ یعنی، مؤمنان هم می توانند کسانی باشند که داخل در سلم باشند و می‌توانند داخل در سلم نباشند. بنابراین، قرآن همه انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر قلبی را در زیست اجتماعی به طرف سلام و سلم دعوت کرده است. اگر ما این تقسیم را به حقوق شهروندی سرایت دهیم، از بسیاری از خونریزی‌ها جلوگیری کرده‌ایم. امید است خداوند جامعه مسلمانان را از عداوت و دشمنی که ریشه‌اش به دست شیطان است، دور نگه دارد. به گفته قرآن مجید «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ»؛ عداوت به دست شیطان است و ریشه عداوت شیطانی است. هر کسی برادرکشی کند تابع شیطان است و ما باید از این امر اجتناب کنیم.

حجت‌الاسلام توکل: وحدت از مستقلات عقلیه است

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در وبینار روز دوم سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به این که احکام اسلامی به دو نوع احکام مستقل عقلی و احکام غیر مستقل عقلی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در احکام مستقل عقلی نیازی به بیان شرع مقدس وجود ندارد و خود عقل به تنهایی بر آن حکم می‌دهد.

وی با بیان این که وحدت از نوع مستقلات عقلیه است که حتی اگر اشاره‌ای به آن در شرع مقدس وجود نداشت، حکم عقل برای آن کافی بود، تصریح کرد: اتحاد و همبستگی برای همه کسانی که به خداوند اعتقاد دارند، ضروری است.

توکل با اشاره به این که در شرایط کنونی که دشمنان خواستار برچیده شدن و نابودی اسلام هستند کسانی که به خداوند ایمان دارند، موظفند گردهم آمده و مانع تحقق اهداف آنها شوند، تاکیدکرد: این گردهمایی نیازمند ابزاری است که ابزار آن کنار گذاشتن اختلافات و تبدیل شدن به ید واحد است.

وی با اشاره به همراهی اهل سنت با شیعیان در جنگ با داعش در عراق و سوریه، تصریح کرد: مسئله در این کشورها بحث شیعه و سنی نبود بلکه مسئله تمامیت عراق و سوریه مطرح بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت همراهی شیعه و سنی در ایران تاکید کرد و از جمله زیبای حجاج در مراسم برائت از مشرکین در مکه یاد کرد که بر روی بنرها نوشته شده بود: الهنا واحد، نبینا واحد، کتابنا واحد، قبلتنا واحده، فماذا الفرقه. خدایمان یکی است، پیغمبر ما یکی است، قرآن ما یکی است، قبله ما یکی است. چرا از همدیگر جدا باشیم؟

حجت‌الاسلام شعبانی: پرهیز از تفرق در دین؛ شاخصه اصلی حیات اسلامی

براساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، در این وبینار، درباره اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی با بیان اینکه برخی از آیات قرآن کریم از اختلاف پرهیز می‌دهد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم به دو نحوه حیات و نحوه زندگی را برای بشر ترسیم کرده است. یکی حیات طیبه و حیات اسلامی و حیات عقلانی است. جامعه بشری می‌تواند یک حیات و زندگی عقلانی و اسلامی داشته باشد. معنای مقابل حیات عقلانی و حیات اسلامی، حیات و زندگی جاهلانه است. قرآن کریم در دو جا فرمود: «وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» (و نمیرید جز به دین اسلام) یعنی خداوند با این آیه به مرگ مسلمانانه دعوت می‌کند. البته نوع مرگ دست انسان نیست اما آن چه که تحت اختیار بشر است حیات اسلامی است. دعوت به مرگ اسلامی به معنای دعوت به مسلمان زندگی کردن است.

وی افزود: در مقابل حیات اسلامی مرگ جاهلی است. در روایات شیعه و سنی آمده که پیغمبر بزرگوار اسلام صلوات الله علیه فرمود «من مات و لیس له امام مات میتة جاهلیة.» لذا مرگ اسلامی در مقابل مرگ جاهلی یا میته جاهلی است.

شعبانی در خصوص شاخصه‌های حیات اسلامی گفت: حیات اسلامی و عقلانی در منظر قرآن کریم که تاویل به حیات طیبه و گاهی شجره طیبه یا بلد طیب می شود ویژگی‌های مختلفی دارد. در قرآن کریم شاخصه اصلی حیات اسلامی را مسئله پرهیز از تفرق در دین مطرح می‌کند. در آیه 13 سوره شوری پروردگار عالم سفارشی به انبیاء اولوالعزم دارد و می فرماید :« شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ » (خدا شرع و آیینی که برای شما مسلمین قرار داد حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیم که دین خدا را بر پا دارید و هرگز تفرقه و اختلاف در دین مکنید. مشرکان را که به خدای یگانه و ترک بتان دعوت می‌کنی (قبولش) بسیار در نظرشان بزرگ می‌آید. (باری از انکار آنها میندیش که) خدا هر که را بخواهد به سوی خود (و مقام رسالت خویش) برمی‌گزیند و هر که را به درگاه خدا به تضرّع و دعا باز آید هدایت می‌فرماید.) سفارش پروردگار عالم به انبیاء اولوالعزمش این است که دین را به پا دارید و در دین دچار تفرق نشوید.

وی تأکید کرد: تفرق در دین نداشتن مسئله بسیار مهمی است. اگر حیات اسلامی بخواهد در جامعه اسلامی ظهور و بروز پیدا کند، باید جامعه اسلامی مظهری برای اقامه دین و پرهیز از تفرق در دین باشد.

شعبانی ادامه داد: قرآن کریم در چند مورد اختلافات را نشأت گرفته از علم می‌داند یعنی در خیلی از موارد دانسته اختلاف به وجود می‌آید. در تعبیر دیگری در قرآن کریم آمده: «مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ» (بر آنان کتاب آسمانی آمد). بینه یعنی دلیل روشن. بسیار روشن است که نباید تنازع کرد و جامعه اسلامی را فشل کرد. «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا» (هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف می شوید). لذا قرآن کریم منشأ اختلافات در جامعه و تفرق در دین را جاهلی می داند. اگر جامعه اسلامی مبتلا به تنازع شود و بر محور اصول حرکت نکند، به لحاظ برخی اختلافاتی که ممکن است در فروع داشته باشد منجر به اختلاف و تفرق و تکفیر شود.

وی در ادامه تأکید کرد: قرآنی که جامعه اسلامی را دعوت می‌کند که در برخورد با اهل کتاب مجادله احسن داشته باشید و تکفیر نکنید، آیا دعوت به اختلاف و تفرق می‌کند؟ خداوند با این آیه «ولَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا» می‌فرماید که اگر می‌خواهید جامعه اسلامی قدرتمند و محکم و مقاوم باشد و در عرصه عدالت توسعه داشته باشد جامعه را با اختلافات‌تان سست نکنید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان بیان کرد: پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) شاخصه‌های حیات دینی و حیات عقلانی و اسلامی را برای ما مطرح کرده است. حیات اسلامی حیاتی است که در آن اختلاف دینی وجود نداشته باشد. باید بحث و گفتگو کرد اما مجادله باید با بهترین روش باشد و این حرف پروردگار است.

شعبانی افزود: اگر جامعه اسلامی تصمیم بگیرد با قرآن زندگی بکند، و همه فرقه‌ها و مذاهب تصمیم بگیرند در مکتب قرآن کریم مؤدب به آداب الهی بشوند دچار اختلاف نخواهیم شد. اگر به سیره پیامبر بزرگوار اسلام(ص) برگردیم تفرقه‌ها و تکفیرها از بین خواهد رفت.

وی در پایان گفت: اعتلای کلمه «الله» هم هدف شیعه است و هم هدف برادران اهل سنت. با وجود اینکه ممکن است اختلافات علمی وجود داشته باشد و جای بحث و گفتگوست و اشکالی هم ندارد. اما همه باید تلاش کنیم نام پیغمبر اسلام در سراسر گیتی اعتلا پیدا کند که هدف مشترک همه ماست. ان شاء الله خداوند متعال عزت و توفیق را به جامعه اسلامی عنایت فرماید و جامعه اسلامی را از گزند حوادث و تفرقه‌ها و فتنه‌های آخر الزمانی مصون بفرماید.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده: وحدت؛ استراتژی ثابت امت اسلامی

بنابراین گزارش، در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، در سخنانی در این وبینار ضمن تبریک ولادت با سعادت نبی گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، در خصوص ضرورت وحدت اسلامی بیان کرد: ضرورت وحدت مسئله‌ای غیر قابل انکار است. آنچه امروز مسئله‌ مهم و حیاتی در جامعه‌ اسلامی به نظر می‌رسد، مسئله‌ راهکارهای تحقق وحدت در امت اسلامی است.

وی با اشاره به اصل باور به وحدت گفت: این اصل مهم‌ترین گام برای رسیدن به وحدت امت اسلامی ا‌ست یعنی جامعه‌ اسلامی مسئله‌ وحدت را با همه‌ وجود خود باور کند.

وی ادامه داد: ما برای تحقق وحدت امت اسلامی به کتاب و سنت رجوع کنیم. هیچ منبعی و هیچ دلیلی متقن‌تر از کتاب و سنت برای تحقق وحدت امت اسلامی وجود ندارد. مسئله‌ وحدت در قرآن کریم فراتر از مسئله‌ وحدت بین مذاهب است، بلکه قرآن کریم وحدت بین الادیان را سرلوحه‌ کار خود قرار می‌دهد و می‌فرماید: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم» خطاب در اینجا یهود و نصارا و مسلمین و همه اهل کتابند. یعنی ای صاحبان کتاب بیایید در مشترکات خودتان وحدت داشته باشید.

عبادی زاده به سیره‌ پیغمبر عزیز اسلام در بدو ورود به مدینه اشاره کرد و گفت: حضرت خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم اولین مسئله‌ را مسئله‌ وحدت امت و ایجاد عقد اخوت مطرح فرمودند و بین تک‌تک مسلمین عقد اخوت و برادری بستند. پیمان برادری مقدمه‌ وحدت و همدلی جامعه‌ اسلامی است.

وی بیان کرد: خداوند تبارک و تعالی جامعه‌ اسلامی را به سمت امت و امت‌سازی هدایت می‌کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید امروز جهان اسلام بر آن عنایت داشته باشد. زیرا امروز ما دشمنانی داریم که درصددند جامعه‌ اسلامی تبدیل به یک امت نشود. چون اگر امت شکل گرفت قومیت و مذهب رنگ می‌بازد، جغرافیا و مسایل دیگر، رنگ و نژاد هم رنگ می‌بازد و جایگاه خود را از دست می‌دهد. به خاطر همین است که دشمن به شدت به دنبال این است که ما نتوانیم امت‌سازی کنیم. لذا یکی از راهکارهای وحدت اسلامی این است که ما باید تلاش کنیم به سمت امت‌سازی برویم. امت‌سازی باعث می‌شود که جامعه‌ اسلامی عوامل مخل وحدت را کنار بگذارد و دشمن از روزنه‌ رنگ، جغرافیا، سرزمین و مرزهای جغرافیایی به جامعه‌ اسلامی لطمه وارد نکند.

عبادی زاده بیان کرد: از دیگر مسایلی که باید برای تحقق شعار وحدت مورد توجه قرار دهیم مقابله با دسیسه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان است که در قالب‌های مختلف و نمونه‌های مختلف شکل می‌گیرد. لذا باید عوامل همگرایی را تقویت بکنیم.

وی در توضیح عوامل همگرایی گفت: عوامل همگرایی عبارت است از آن عواملی که باعث می‌شود به عنوان مشترکات امت اسلامی، جامعه‌ اسلامی را به همدیگر نزدیک کند. عوامل همگرایی عوامل اشتراک بین افراد امت است. اما عوامل واگرا عواملی است که جامعه اسلامی را از همدیگر دور می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: مسئله‌ وحدت امت اسلامی یک تاکتیک نیست. یک استراتژی ثابت است که ما بر اساس این استراتژی ثابت باید در جهان اسلام بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان لزوم توجه به منافع ملی بیان کرد: نباید به منافع قومی، منافع نژادی، یا منافع درون‌مذهبی توجه کنیم. مسئله‌ اختلاف یک امر طبیعی است. اما مدیریت این اختلافات یکی از عواملی است که باعث وحدت امت اسلامی می‌شود. علما، عالمان ربانی، نخبگان، فرهیختگان با قلم و بیانشان، باید تلاش کنند که عوامل اختلاف را بزدایند و اختلافات را مدیریت کنند.

عبادی‌زاده یکی از راه‌های مدیریت اختلاف را به حاشیه راندن جریانات افراطی که میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد، دانست و گفت: آن کسانی که اعتدال‌گرا هستند و که دل در گرو همبستگی و اتحاد امت اسلامی دارند، باید به عرصه بیایند و افراد متعصب کور و کسانی که به دنبال تفرقه و تشتت هستند را به حاشیه بکشانند.

وی بر تکیه به مشترکات تاکید کرد و افزود: ما عوامل اشتراک میان مذاهب اسلامی فراوان داریم. اختلافات در فقه ما محدود است. ما باید به مشترکتمان تکیه کنیم و با به اتکا به مشترکات تلاش کنیم که جامعه‌ اسلامی را به سمت صلاح و فلاح و رستگاری هدایت کنیم. همچنین با تأسی به سیره نورانی پیامبر گرامی اسلام محمد بن‌ عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم که به حقوق مسلمین و به وحدت امت اسلامی عنایت دارند و با توجه به فرمایشات و سیره‌ ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام وحدت را خواهیم دید.

وی افزود: دنیای امروز به دنبال تحقق یک ایده‌ است تحت عنوان دهکده‌ جهانی، نظم نوین جهانی و جهانی‌سازی. چرا ما امروز به دنبال جهانی شدن اسلامی حرکت نکنیم؟ چرا جامعه‌ اسلامی و جهان اسلام نسبت به این مسئله حرکت نکنند؟ رهبر عزیز، حکیم و فرزانه‌ انقلاب یکی از مسائل مهمی که برای آینده‌ جهان اسلام مطرح فرمودند این است که ما باید تمدن نوین اسلامی را احیا کنیم، تمدنی نوین، بر پایه‌ نیازهای امروز جهان اسلام. لذا اگر قرار است تمدن‌سازی کنیم باید همه‌ مسلمانان شیعه و سنی در این تمدن سهیم باشند.

عبادی‌زاده تاکید کرد: امروز برای تحقق تمدن نوین اسلامی لازم است که همه‌ جهان اسلام حول محور وحدت و همدلی، در کنار یکدیگر، بوده و خالق این تمدن نوین باشند. دشمنان در صدد هستند که تمدن غرب را که بر پایه‌ رذائل اخلاقی بنیان گذاشته شده بر جهان اسلام دیکته کنند. لذا بر ماست که امروز به سمتی حرکت کنیم که انشاءالله در تمدن نوین اسلامی با سبک زندگی اسلامی، با وحدت و همدلی، و تکیه به مشترکات، امتی را بسازیم که خالق این تمدن نوین اسلامی باشد.

انتهای پیام
captcha