بزرگ‌ترین خدمت نقد به خود نویسندگان است
کد خبر: 4006715
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
عیسی علیزاده:

بزرگ‌ترین خدمت نقد به خود نویسندگان است

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در آیین اختتامیه دومین دوره طرح ملی فصل سخن(سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتب علوم انسانی) تأکید کرد: بزرگ‌ترین خدمتی که نقد می‌تواند انجام دهد، در عین خدمتی که به خواننده ارائه می‌دهد، خدمت به خود نویسنده است.

بزرگ‌ترین خدمت نقد به خود نویسندگان است
به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه دومین دوره طرح ملی فصل سخن(سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتب علوم انسانی) امروز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدرضا وصفی، استاد دانشگاه تهران و عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و دبیر جشنواره نقد کتاب و حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی برگزار شد.
 
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این اختتامیه ضمن تبریک ایام ماه ربیع‌الاول و ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی مجموعه‌ای از فعالیت‌های متفاوتی را انجام می‌دهد که تقریباً منحصربه‌فرد است. ما تنها مجموعه‌ای هستیم که دو خبرگزاری، یک مرکز افکار سنجی و مجموعه‌ای مانند سازمان انتشارات و سازمان دانشجویان داریم و تقریباً تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم متناسب با نیاز‌های دانشجویان است.
 
علیزاده افزود: دسترسی به منابع و اطلاعاتی که براساس نظرسنجی‌ها و پیمایش‌ها انجام می‌شود، به ما این امکان را می‌دهد که چه چیزی مورد نیاز دانشجویان است. تقریباً از جمله مباحثی که امروز مورد علاقه دانشجویان است بحث‌هایی مانند مهارتی، گفت‌وگو محور، هنر، مسائل اجتماعی و از این‌ دست برنامه‌های نقدی است که سازمان انتشارات برگزار می‌کند.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی صرفاً کار انتشارات انجام نمی‌دهد بلکه در کنار انتشار کتاب‌های فاخری که بعضاً به چندین چاپ می‌رسد یا جوایزی که در جشنواره‌های معتبر به دست می‌آورد رویداد‌های متفاوتی را دنبال و فروش محصول نیز دارد.
 
علیزاده در ادامه از ضرورت نقد کتاب سخن به میان آورد و گفت: بحث نقد یکی از مسائلی است که واقعاً در حوزه کتاب مورد نیاز جامعه هست. متأسفانه در حوزه نشر بسیاری از کتاب‌ها هستند که به چندین چاپ می‌رسند و سال‌هاست که چاپ می‌شوند و حتی یک‌بار هم در معرض نقد قرار نمی‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که متأسفانه نه نویسنده به آن ایراداتی که ممکن است به آن کتاب وارد شود (که قابل اصلاح هست) واقف شود و نه خواننده از آن ایرادات اطلاعی داشته باشد.
 
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان گفت: موضوع طرح ملی «فصل سخن» که با موضوع نقد و بررسی کتب علوم انسانی برگزار شد نیز با همین هدف انجام‌ شده، گرچه موضوع نقد بسیار مهم است و سعدی در کتاب گلستان خود در باب هشتم می‌گوید: «متکلم را تا فردی ایرادش را نگیرد سخنش اصلاح نپذیرد»، اما به نظر من بزرگ‌ترین خدمتی که نقد می‌تواند انجام دهد در عین خدمتی که به خواننده خدمت ارائه می‌دهد، به خود نویسنده است که البته نقد هم باید منصفانه باشد تا اثربخشی مناسب داشته باشد.
انتهای پیام
captcha