هشدار نسبت به خطر جریان‎های تکفیری در وبینار سیزدهم کنفرانس وحدت
کد خبر: 4007132
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳

هشدار نسبت به خطر جریان‎های تکفیری در وبینار سیزدهم کنفرانس وحدت

سیزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر جمعه 30 مهر، در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد و طی آن سخنران نسبت به خطرات جریان‌های تکفیری که ساخته و پرداخته استعمار هستند، هشدار دادند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،، ضمن تبریک اعیاد سعید ولادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام در این نشست گفت: امروز شاهد جنگ و خونریزی و ترور و تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاری‌های موجود در جهان اسلام ما موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.

وی افزود: با این که دستور اولیه اسلام صلح و اصلاح بین مؤمنان است ولی مشکلاتی در جهان اسلام موجب پیدایش این گرفتاریها در جهان اسلام شده که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنم و راه عملی مقابله با آنها را پیشنهاد می‌کنم.

وی درباره نخستین مشکل جهان اسلام اظهار کرد: استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاعها و قتل و غارت‌های موجود در کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، دومین مشکل را وجود برخی دولتمردان سرسپرده و علمای وابسته به آنها در برخی کشورهای اسلامی دانست که زمینه مساعد برای حضور این ظالمان را در کشورهای اسلامی فراهم می‌آوردند و منافع خود را به منافع دشمنان اسلام گره زده و جا پای مناسبی را برای حضور آنان فراهم می‌آورند و عادی سازی رابطه با دشمنان اسلام را دامن می‌زنند.

دبیرکل مجمع تقریب سومین مشکل جهان اسلام را وجود برخی اختلافات دامنه‌دار تاریخی و متنی در کلام و عقاید دینی و شریعت در بین مذاهب اسلامی عنوان کرد که بستری برای فعال شدن دشمنان اسلام است.

حجت‌الاسلام شهریاری، افزود: چهارمین مشکل، جهالت یا خیانت برخی از پیروان فرق و مذاهب افراطی از شیعه و اهل سنت است که یکی با توهین به مقدسات دیگری اسباب نزاع را ایجاد می‌کند و دیگری با تکفیر و ترویج خشونت قتل و غارت مسلمانان از فرق دیگر را تجویز می‌کند.

وی پنجمین مشکل را فقدان مردم‌سالاری دینی در برخی از کشورهای اسلامی و اتخاذ تصمیمات حکومتی و دولتی توسط یک خاندان فامیل و عدم رعایت و نقض حقوق شهروندی و مطالبات بحق مردمی عنوان کرد و گفت: وجود نگاه قومیتی و طائفه‌ای و ملی‌گرایای - شبیه جاهلیت صدر اسلام - در برخی از اقوام و طوائف و ملتهای اسلامی و تبعیت از تعصبات کور نیز ششمین مشکل جهان اسلام است.

وی افزود: هفتمین مشکل، وجود گروه‌ها و احزاب معارض یکدیگر در برخی کشورهای اسلامی و ایجاد و ترویج جوّ تهمت و سوء ظن به یکدیگر و توسل به کارشکنی، زور و محرمات شرعی دیگر برای تحصیل منافع حزبی و گروهی و سیاست حذف مخالفان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، همچنین هشتمین مشکل را نیز وجود رقابت بین کشورهای اسلامی در یارگیری بین کشورها و استفاده از دشمنان اسلام برای غلبه بر رقیب دانست.

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید برای هر یک از این مشکلات و مصائب راه‌حل مناسب خودش را پیدا کنیم و در مجموع می‌توان به این موارد برای حل مشکلات و مصائب اشاره کرد.

وی راه حل نخست را مقاومت در برابر استکبار جهانی با ایجاد نظام های قوی دولتی و نظامی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: ما باید در برابر هژمونی امریکای جهان‌خوار قوی باشیم. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» دستور قرآنی است ما باید با تشکیل مردمی مقاوم در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنیم. این تجربه ما در جنگ تحمیلی و در مبارزه با داعش بوده که به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی بدست آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، درباره راه حل دوم نیز اظهار کرد: علما باید از وابستگی به حکومت‌های مستبدی که همراه ظالمان و دشمنان اسلام هستند پرهیز کنند و معیت رسول الله(ص) پیشه کنند و امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به امرای خود عملی سازند و شدت بر کفار حربی و رحمت بین مسلمانان را ترویج کنند.

وی ادامه داد: سومین راهکار اینکه ما باید اجتهاد در مذاهب را برای همه مذاهب تجویز کنیم و در اختلافات اجتهادی هر مذهب ادب اختلاف را رعایت کنیم و مجتهدان هر یک دیگری را در عدم وصول به حقیقت معذور بدانند.

حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب

وی افزود: تعلیم جهال از وظائف علماست و افشاگری علیه خائنان به امت اسلامی از وظائف رسانه‌های انقلابی است که به عنوان چهارمین راه حل، این دو وظیفه نیز باید به جد دنبال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، به عنوان پنجمین راه حل تاکید کرد: ملت‌های اسلامی باید مطالبات به حق خود را در حکومت‌های مستبد و خودکامه دنبال کنند و حتی المقدور به طرق مسالمت‌آمیز حقوق خود را مطالبه کنند.

دبیرکل مجمع تقریب درباره راه حل ششم گفت: قومی‌گرایی، طائفه‌گرایی و ملی‌گرایی خلاف اسلام است و همه ملتهای اسلامی باید خود را از این پیرایه‌ها پاک کنند و به دامن اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(ص) متوسل شوند و ملاک برتری داخل امت اسلامی را به رعایت تقوا و ولایت الهی بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، درباره راه حل هفتم نیز اظهار کرد: گروهها و احزاب معارض در داخل هر کشور باید روشهای عقلائی برای حل اختلاف را دنبال کنند و از طرق مردم‌سالارانه دینی برای حل نهایی تصاحب قدرت بهره بگیرند و از نزاع داخلی پیشگیری کنند.

وی در توضیح هشتمین راهکار تأکید کرد: رقابت بین کشورهای اسلامی عیب نیست بلکه حسن است این رقابت به جای این که مخرب باشد و کشورها را به سمت جنگ و نزاع پیش ببرد می‌تواند سازنده باشد و یک رقابت سالم را بین کشورهای اسلامی شکل دهد تا هر یک الگو توفیق خود را به جهانیان عرضه دارد و در تعارض منافع با استفاده از منابع اسلامی یعنی قرآن و سنت و عترت نبی(ص) از روشهای عقلائی و مقبول بین‌المللی برای حل اختلافات خود بهره بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان اظهار کرد: از همه عزیزانی که ما را در اجرای این کنفرانس یاری دادند تشکر می‌کنم و از ریاست محترم جمهوری که این فرصت را دراختیار قرار دادند تا ما به همراه مهمانان کنفرانس خدمتشان برسیم صمیمانه تشکر می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهم که صلح عادلانه و مدارای عاقلانه را در سراسر جهان برقرار سازد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری: تکفیری ها ساخته و پرداخته استعمار هستند


بنابر این گزارش، آیت‌الله امان نریمانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در سیزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت، اظهار کرد: ما در جامعه گسترده‌ای قرار داریم که اختلاف جز یکی از ارکان آن است و این یک مسئله طبیعی است اما این دلیل نمی‌شود که مسلمانان به تفرقه بگرایند.

وی افزود: با ظهور جوامع بشری ما شاهد اختلافات ناچیز بر سر مسائلی همچون ارث و... بوده ایم اما با پیشرفت آن اختلافات هم گسترش پیدا کرد و پیامبران الهی از سوی خداوند ماموریت یافتند تا به این اختلافات پایان دهند و شریعت الهی را ترویج کنند باید گفت خداوند متعال مسلمانان را با یک دین واحد آفریده است؛ بنابراین وظیفه ما مسلمانان است تا از آن پیروی کنیم چراکه در قرآن کریم آمده است که دین مقبول نزد خدا، اسلام است.

آیت الله نریمانی ادامه داد: باید این علت را بیابیم که مسلمانان چگونه با وجود یکسانی خدا، دین و قرآن امروز دچار تفرقه شده اند؟ مقصود این نیست که اختلافات وجود نداشته باشد چراکه چنین مسئله ای غیر ممکن است اما باید با وجود برخی از اختلافات جزئی مسلمانان با یکدیگر همراه و همدل باشند.

آیت الله نریمانی

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اصل اولیه و اساسی در اسلام پیروی از قرآن کریم است و پس از آن سنت رسول الله (ص)؛ قرآن کریم در سوره نساء آیه 94 می‌فرماید: ای اهل ایمان، چون در راه خدا (برای جهاد با کفّار) بیرون روید (در کار دشمن) تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و به شما سر تسلیم فرود آورد نسبت کفر مدهید.

آیت الله نریمانی اظهار کرد: تکفیری ها ساخته و پرداخته استعمار هستند و وظیفه اصلی شان ایجاد اختلاف و تفرقه در بین امت اسلامی است و یکی از اقداماتشان این است که اشخاصی را تربیت کنند و دین جدیدی را که با اصول قرآن سازگاری ندارد بسازند و آن را ترویج دهند درست همانند داعش.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که قرآن کریم مبتنی بر استدلال و برهان است و مسلمانان همواره بر اصل آزادی اندیشه و آزادی تفکر تکیه دارند؛ بنابراین علمای اسلام از همان ابتدا تمام تلاششان این بوده است که جوامع اسلامی را متحد و همگام سازند، علمایی همچون علامه شرف الدین، شیخ شلتوت و... .

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در جهان اسلام دو مذهب وجود دارد که مورد مقبولیت عام مسلمانان قرار دارد، آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) احیاگر دین خدا در قرن حاضر بوده اند، رهبر معظم انقلاب اسلامی با همه وجود در راه اسلام گام بر میدارند و در تلاش هستند تا امت اسلامی را متحد و یکی کنند؛ هیچگاه از کلام ایشان این جمله بیان نشده است که همه شیعه شوند یا همه اهل سنت ایشان همواره تاکید کرده اند که ضمن داشتن اختلافات با یکدیگر برادر باشید و به مقدسات یکدیگر اهانت نکنید.

وی در پایان گفت: همه امت اسلامی باید بدانند که دین خدا فقط یکی است و آنهم اسلام است و همانطور که میدانیم مذاهب مختلفی وجود دارد که در چهارچوب کتاب و سنت تعریف شده است لذا مسلمانان نباید به مذاهب دروغین روی آورند.

ماموستا مرادی: مسلمانان همگی در سایه اسلام با یکدیگر برادر هستند

بنابراین گزارش ماموستا عبدالرحمان مرادی، امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در سیزدهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: در عصر حاضر، یکی از بزرگترین مصیبت ها برای جهان اسلام، تلاش‌های نظام سلطه برای تفرقه افکنی میان مسلمانان است؛ آن ها تفرقه های خطرناکی را برای مسلمانان ایجاد می‌کنند و می‌خواهند امت اسلامی را متلاشی کنند و به اهداف پلید خود برسند.

وی اقدامات تفرقه انگیز نظام سلطه را برشمرد و گفت: این دشمنان سعی دارند کشورهای اسلامی را تجزیه کند بنابراین از گروه ‌های تروریستی حمایت می‌کنند و به کشورهای اسلامی حمله می‌کند البته برخی از کشورها را مورد تحریم‌های ظالمانه قرار می‌دهند و جهان اسلام با این سیاست‌ها به اختلافات درونی دچار می‌شوند باید گفت بسیاری بی خبر هستند که از کجا لطمه می خورند و ناخواسته به دامن دشمنان پناه می‌برند.

ماموستا مرادی با طرح این سوال که چرا نظام سلطه و در راس آنها آمریکا، مخالف نظام اسلامی ما و حکومت جمهوری اسلامی است، پاسخ داد: باید گفت تنها کشور و تنها حاکمیتی که به نقشه‌های شوم نظام سلطه، از جمله آن آمریکای جنایتکار، انگلیس روباه صفت و اسرائیل غاصب پی برده است، تنها امام راحل و مقام معظم رهبری بوده اند؛ آنها سعی داشتند تمام مسلمین جهان را از این توطئه‌ها آگاه کنند و این بزرگترین لطمه برای نظام سلطه به حساب می‌آید.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه به بیان پاره‌ای از اختلافات دشمنان با امت اسلامی پرداخت و گفت: دامن زدن به اختلافات میان مذاهب اسلامی به خصوص اختلافات بین برادران شیعه و اهل سنت؛ همه ما میدانیم که اختلافات فقهی و عقیدتی از جمله اختلافاتی می باشد که در مدارس علوم دینی و در حد مباحث اسلامی مطرح بوده و به نحوی نبوده که لطمه بزرگی به پیکره اسلام بزند، اما دشمن از این ابزار سوء استفاده می‌کند و با پشتیبانی از کسانی که افراطی هستند، به اختلافات دامن می‌زند.

ماموستا مرادی

وی ادامه داد: آنها با ایجاد شبکه های ماهواره ای و مجازی از این افراد پشتیبانی می‌کنند و سعی دارند تا اختلافات بین این دو مذهب اسلامی را بزرگ جلوه بدهند؛ باید گفت تحریک ملت ها و اقوام در جهان اسلام از جمله موارد این دشمنی ها به حساب می‌آید در واقع آنها خواستار جدایی این اقوام از یکدیگر بوده‌اند ما می‌دانیم که در بسیاری از کشورهای اسلامی، تعدد مذاهب و اقوام وجود دارد، اما آنها همگی در سایه اسلام با یکدیگر برادر هستند و در کنار هم زندگی می کنند اما دشمنان سعی دارند که کشورهای اسلامی را با مسائل قومی درگیر کنند.

وی تصریح کرد: مسلمانان با هر مذهب، مسلک و یا فرقه ای، به هر حال مشترکات زیادی دارند و می‌توانند با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند و حول محور آیه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» باهم متحد شوند، اما نظام سلطه این را نمی‌خواهد و همیشه سعی دارد کوچکترین اختلاف بین مسلمانان را به اختلاف بزرگی تبدیل کند.

ماموستا مرادی بزرگنمایی اختلافات، نشر کتب و آثار در این زمینه را عوامل ایجاد تفرقه در بین مسلمانان دانست و گفت: در استراتژی آمریکا، حمایت از گروه‌های مسئله‌دار، برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام به کار می رود، آن ها از هر ترفند، شخص و یا گروهی برای تجزیه جهان اسلام و دور کردن مسلمانان از یکدیگر استفاده می کنند چراکه اتحاد مسلمانان به معنای نابودی آنها قلمداد می‌شود.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه خاطر نشان کرد: در طول تاریخ اسلام، مسلمانان همواره از تفرقه لطمه دیده‌اند، بایدگفت اختلافات فقهی، مذهبی، کلامی، سلوکی و منطقه ای همواره برای ما مسلمانان دردآور بوده است، در واقع با کارشناسی‌ای که نظام سلطه در جهت شناسایی ضعف مسلمانان انجام داده است توانسته با نقشه ‌های بسیار مکارانه در جهت تفرقه میان مسلمانان اقداماتی را انجام دهد.

ماموستا مرادی در پایان گفت: کشورهای توطئه گر از جمله آمریکا به هر ترفندی چنگ می‌اندازند که نظام اسلامی موفق نشود، آن ها به هر طریقی سعی می کنند هجمه بسیاری علیه نظام، رهبر و ملت ما داشته باشند.

انتهای پیام
captcha