عظمت شخصیت پیامبر(ص) در قرآن
کد خبر: 4007332
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

عظمت شخصیت پیامبر(ص) در قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی با بیان اینکه کسی جز پیامبر(ص) لایق انسان برای اسوه شدن نیست، گفت: خداوند در آیه 21 سوره احزاب در مورد عظمت شخصیت پیامبر(ص) می‌فرماید: «قطعا براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌كند.»

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه، 30 مهرماه در مراسم قرار جمعه‌ها که در گلزار شهدای گمنام بهشت زهرای تهران برگزار شد، با گرامیداشت فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص)، گفت: پیامبر اکرم(ص) شخصیتی است که نور سایر معصومین(ع) از این شخصیت انشعاب پیدا می‌کند و ایشان کامل‌ترین و شبیه‌ترین موجود به خداوند تبارک و تعالی است.

مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی با اشاره به هدف خداوند از تولد پیامبر(ص) در 17 ربیع، گفت: خداوند متعال، کامل‌ترین، عزیزترین، محبوب‌ترین و شبیه‌ترین مخلوق به خودش را در 17 ربیع متولد می‌کند و این نشان‌دهنده این است که خداوند هدف خاصی از این تولد دارد. خداوند در آیه 33 سوره توبه درباره تولد حضرت می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند هر چند مشركان خوش نداشته باشند.»

وی گفت: خداوند در آیه 21 سوره احزاب در مورد عظمت شخصیت پیامبر(ص) می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ قطعا براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌كند»؛ کسی جز پیامبر(ص) لایق انسان برای اسوه شدن نیست، که این نکته بستگی به میزان انسان‌شناسی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اسوه یعنی چیزی که شما می‌خواهید شبیه او باشید و قاعده اسوه این است که اسوه بر تمام قلب انسان سیطره دارد و همه وجود انسان را می‌گیرد، و نتیجه‌اش این است که انسان با اسوه خودش محشور می‌شود. این یک قاعده است که اگر شما با یک سنگ هم انس داشته باشید و آن را اسوه قرار دهید با همان سنگ محشور می‌شوید.

شجاعی افزود: پیامبر(ص) فرمودند که امت من شبیه 10 حیوان محشور می‌شوند، برخی سگ محشور می‌شوند چون در دنیا غضبناک بودند، برخی شبیه میمون محشور می‌شوند چون در دنیا لج‌باز بودند، برخی مثل روباه محشور می‌شوند چون در دنیا حقه‌باز بودند، برخی شکل خوک محشور می‌شوند، چون در دنیا غیرت ناموسی و حیا نداشتند و اما برخی انسان محشور می‌شوند و این بستگی به این دارد که در دنیا الگوی خود را چه کسی قرار داده‌اید و در ارتباطات خود چه کسی حرف آخر را برای شما می‌زند، و قرآن می‌گوید لایق شما رسول‌الله(ص) است.

وی با بیان اینکه در قیامت هر کس با الگوی عملی خودش محشور می‌شود، گفت: هر کس دنبال کسی است که در دنیا عاشق او بوده و در دنیا می‌خواسته شبیه او باشد. الان ببینید چه کسی بر قلب شما حاکم است؟ فلان شاعر، هنرپیشه، خواننده، سیاستمدار و...، اگر اینها را دوست دارید، بدانید قیامت هم با این افراد محشور می‌شوید.

مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی گفت: تولد پیامبر(ص) برای این مهم است که صاحب کامل‌ترین، با ارزش‌ترین و مهمترین الگو شده‌ایم که خدا چنین الگوی با ارزشی را به عالم هستی در 17 ربیع اهدا کرده است. پس از این جهت مهم است که ما 17 ربیع را برای پیامبری که دینی  آورده و الگوی ما است، جشن بگیریم.

این استاد حوزه و دانشگاه قیمت و ارزش انسان را به الگوی انتخابی او دانست و گفت: قیمت هر کس این است که چه کسی حاکم بر قلب شما و الگوی شما است و زیر نظر چه کسی تربیت شده‌اید. افتخار به الگو مهم است. آن چیزی که انتساب به آن را افتخار می‌دانید، با همان محشور می‌شوید.

شجاعی در پایان به بعضی اتفاقات هنگام تولد پیامبر(ص) در ایران اشاره و بیان کرد: بزرگان ادیان مسیحی‌، یهودی، زرتشتی و همه اقوام مختلف دقیقا تولد پیامبر(ص) را متوجه بودند و علائم آن را می‌دانستند و از نشانه‌هایی که در ایران اتفاق افتاد این بود که آتشکده فارس خاموش شد، دریاچه ساوه خشک شد و 14 کنگره از طاق کسری شکسته شد و بین این تولد و آن حادثه انقلاب در ایران یک رابطه وجود دارد که باید درباره ایران فکر کرد. معنای آن 14 کنگره این است که بعد از 14 قرن بساط شاهنشاهی برچیده شد و تولد پیامبر(ص) ما را یاد رسالت تاریخی خودمان می‌اندازد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha