کوتاهی فیسبوک در جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در هند
کد خبر: 4008190
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

کوتاهی فیسبوک در جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان در هند

اسناد نشان می‌دهد شرکت فیسبوک در جلوگیری از انتشار مطالب نفرت‌آمیز علیه مسلمانان هند در سال‌های اخیر کوتاهی کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از هماری وب نیوز، گزارش‌ها حاکی از آن است که الگوریتم‌های فیس‌بوک سخنان نفرت‌انگیز و تبلیغات ضد مسلمانان را در هند ترویج می‌کند. این غول فناوری به دلیل شکست در مهار سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان زیر ذره‌بین قرار گرفته است. فیسبوک یکی از بزرگترین بسترهایی است که باعث انتشار اطلاعات نادرست می‌شود.

یک گزارش جدید که بر اساس سند داخلی فیسبوک فاش شده می‌گوید که علی‌رغم شناسایی موارد نفرت‌آمیز علیه مسلمانان هند، این الگوریتم چشم خود را بسته و اجازه داده است که در وب‌سایت باقی بماند.

نگرانی‌ها در مورد نقش پلتفرم رسانه‌های اجتماعی در انتشار سخنان نفرت‌انگیز و دامن زدن به خشونت در کشورهای در حال توسعه، مانند قتل اقلیت مسلمان روهینگیا میانمار، وجود داشته است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی به نقل از روزنامه‌های داخلی، فیسبوک به خوبی می‌دانست که سخنان نفرت‌انگیز در بستر این شبکه اجتماعی در هند در حال افزایش است که این امر ممکن است خشونت‌های قومی را تشدید کند، اما اقدامی برای متوقف کردن آن نکرد.

بر اساس تحقیقی که اخیراً در مارس امسال در مورد یادداشت‌های شرکت‌های مربوط به سال 2019 منتشر شد، بر چالش‌های مداوم فیسبوک در حذف محتوای توهین‌آمیز در پلت‌فرم‌هایش در بزرگترین دموکراسی جهان و بزرگترین منطقه رشد این شرکت تأکید می‌کند. این اسناد نشان می‌دهد که فیس‌بوک سال‌ها از این نقص‌ها مطلع بوده است. 

بر اساس اسناد فاش شده، فیسبوک در محدود کردن سخنان نفرت‌انگیز، اطلاعات نادرست و پست‌های تحریک‌آمیز در هند گزینشی عمل کرده است. 

این گزارش نشان می‌دهد که حتی زمانی که الگوریتم فیسبوک موارد آشکاری از سخنان نفرت‌انگیز و تبلیغات را تشخیص می‌‌هد که اغلب علیه مسلمانان هند است، گزارش  هیچ کاری انجام نمی‌دهد. فیسبوک نتایج تحقیقات محققان خود را نادیده گرفت و به صفحات و گروه‌های فیسبوکی که سخنان نفرت‌آمیز پخش می‌کردند اجازه داد به فعالیت خود در این شبکه ادامه دهند. سال گذشته، بیش از 40 سازمان حقوق مدنی هشدار دادند که فیسبوک تنها در هند نتوانسته است اطلاعات مضر را مدیریت کند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که محتوای تحریک‌آمیز در ماه‌های پس از خشونت دسامبر ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ درصد در هند افزایش یافته است.

محققان  در گزارش خود در ژوئیه 2020، اعلام کردند که در فوریه همان سال، همزمان با خشونت‌های فرقه‌ای که منجر به کشته شدن 53 نفر شد، درخواست‌ها برای انجام حملات خشونت‌بار و شایعه‌پراکنی علیه مسلمانان در سرویس‌های این شرکت (فیسبوک و واتس اپ) افزایش یافت.

انتهای پیام
captcha