تعایش و همزیستی دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی
کد خبر: 4008419
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
مجید قربانعلی‌دولابی تشریح کرد:

تعایش و همزیستی دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: دانشجویان شیعه و اهل سنت در یک خوابگاه با هم تعامل و زندگی می‌کنند. استادان هم روز به روز بر ارتباطاتشان افزوده می‌شود و همدیگر را بهتر می‌شناسند و بر اثر این شناختِ بهتر، راه‌های برادری و تشکیل امت اسلامی در ذهن و دل آنها شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید قربانعلی‌دولابی، استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره همزیستی دانشجویان و اساتید شیعه و اهل سنت در دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخته است.
 
 
یکی از ویژگی‌هایی که در دانشگاه مذاهب اسلامی تقریباً می‌توان گفت منحصر به فرد است و کمتر جایی پیدا می‌شود یا در جای دیگر پیدا نمی‌شود ویژگی با هم بودن دانشجویان و استادان شیعه و سنی و با هم زندگی کردن آنهاست. این زندگی کردن با هم، به آنها همزیستی را یاد می‌دهد.
 
ممکن است کتاب‌هایی منتشر شده باشد که شیعه و اهل سنت اینگونه با هم زندگی کنند اما در جایی که با هم عملاً زندگی کنند، این تعایش حقیقتاً خود را نشان می‌دهد. در برخی از مناطق کشورهای مختلف اسلامی از جمله در ایران و مناطقی همانند استان گلستان مشاهده می‌کنیم که برادران شیعه و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند و روش زندگی کردن با هم را سال‌ها و حتی قرن‌هاست که آموخته‌اند.
 
این روش ممکن است که برای دانشجویی که در یک منطقه شیعه‌نشین یا صرفاً سنی‌نشین به دنیا آمده و بزرگ شده اتفاق نیفتاده باشد لذا فرصتی است که در دانشگاه مذاهب اسلامی ایجاد شده است و دانشجویان شیعه و اهل سنت در یک خوابگاه با هم تعامل و زندگی می‌کنند. استادان هم روز به روز بر ارتباطاتشان افزوده می‌شود و همدیگر را بهتر می‌شناسند و بر اثر این شناختِ بهتر، راه‌های برادری و تشکیل امت اسلامی در ذهن و دل آنها شکل می‌گیرد.
 
در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که دانشجویان وقتی وارد این دانشگاه می‌شوند حالتی موضع‌گیرانه نسبت به سایر مذاهب دارند اما بعد از مدتی، این اندیشه که آنها هم مذاهب اسلامی هستند و ما باید اتحاد و انسجاممان با همدیگر را حفظ کنیم در آنها شکل می‌گیرد و قوی می‌شود و حتی بعد از رفتن از دانشگاه، این اندیشه در دل و ذهن آنها می‌ماند. این قضیه مخصوصاً در خوابگاه‌ها، اردوها و برنامه‌های غیررسمی به میزان بسیار زیادی دیده می‌شود. این قضیه حتی در مراسم و مناسک مذهبی هم وجود دارد.
 
بنده اخیراً در ایام اربعین در این دانشگاه برای سخنرانی در هیئت آل یاسین دعوت شدم و وقتی حاضر شدم مشاهده کردم که علاوه بر دانشجویان شیعه، دانشجویان اهل سنت هم در این مراسم و برای عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و شنیدن سخنرانی‌های مذهبی شرکت کرده‌اند. چنین کارهایی همزیستی را به دانشجویان و استادان ما یاد می‌دهد. چنین مواردی فقط لابه لای کتاب‌ها یافت نمی‌شود بلکه باید با هم زندگی کنند و تعایش داشته باشند تا این این مسائل را یاد بگیرند.

 

انتهای پیام
captcha