دو میلیون برگ کتابخانه مجلس ساماندهی می‌شود
کد خبر: 4009422
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

دو میلیون برگ کتابخانه مجلس ساماندهی می‌شود

طرح ساماندهی بیش از دو میلیون برگ سند از اسناد کتابخانه مجلس آغاز شده و با تأمین بودجه لازم اسکن آنها تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

2 میلیون برگ سند شورای ملی، سنا و اسلامی ساماندهی می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌المللی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی؛ علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس در مورد طرح ساماندهی اسناد این کتابخانه گفت: یکی از مهم‌ترین و معتبرترین اسناد در حوزه تاریخ پارلمان، اسناد موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی است. این اسناد شامل اسناد ادوار دوم تا بیست و چهارم مجلس شورای ملی، هفت دوره مجلس سنا و اسناد ادوار مجلس شورای اسلامی است. متأسفانه اسناد دوره اول مجلس شورای ملی به دلیل به توپ بستن مجلس به دستور محمدعلی شاه از بین رفته است.
 
وی افزود: این مجموعه اسناد که در سال‌های گذشته توسط مجلس شورای اسلامی به کتابخانه واگذار شده، شامل اسناد کارپردازی مجلس، اسناد حسابداری، اسناد کارگزینی، دفاتر ثبت، مکاتبات داخلی مجلس، نامه‌های مهم ارسالی از شخصیت‌های سیاسی کشور‌های مختلف به رؤسای وقت مجلس شورای اسلامی و اسناد انتخابات شورا‌هاست.
 
زارع بیدکی گفت: متاسفانه به دلیل کمبود فضا، این اسناد در سال‌های گذشته، خارج از استاندارد‌های لازم در انبار و مکانی دور از کتابخانه نگهداری شده‌اند. این مجموعه مربوط به دهه ۶۰ تا ۹۰، دوره‌های اول تا هشتم مجلس شورای اسلامی بوده و ساماندهی اولیه و تفکیک این منابع توسط کارشناسان خبره فراهم‌آوری و سازماندهی منابع، از اواخر مهر آغاز شده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: در بین این منابع، مجموعه طرح‌ها و لوایح کمیسیون‌های مختلف مجلس و همچنین بولتن‌ها و آمارنامه‌های بسیار مهم سازمان‌های دولتی و خصوصی دیده می‌شود. این منابع جهت تکمیل بخش گزارشات کتابخانه، بسیار مهم و ارزشمند هستند.
 
مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس تصریح کرد: همزمان با ساماندهی این مجموعه، ادامه ساماندهی اسناد کمیسیون اصل نود مربوط به دوره‌های سوم تا ششم مجلس شورای اسلامی در حال انجام است. تاکنون ساماندهی و برگ‌شماری بیش از ۱۲ هزار جلد پرونده از این مجموعه به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان بهمن ۱۴۰۰، کار مجموعه اسناد اصل نود به پایان برسد. این اسناد شامل عرایض و شکواییه‌های مردمی بوده و نامه‌هایی است که در آن مردم از شهر‌های مختلف و طبقات مختلف جامعه، مطالبات و مشکلات خود را مطرح کرده‌اند. این نوع منابع دست اول به دلیل آنکه از متن توده‌های مردم و مناطق مختلف کشور برخاسته، مشتمل بر اطلاعات بی‌نظیر و منحصر به فردی است که می‌تواند جزء برترین اسناد برای استفاده پژوهشگران باشد.
 
وی یادآور شد: در سال گذشته نیز ۵۵ هزار جلد پرونده از مجموعه اسناد یادشده مربوط به دوره‌های سوم تا هفتم قانونگذاری برگ‌شماری و ساماندهی و به مخازن مربوطه ارسال شده است.
 
زارع بیدکی در مورد اسکن این اسناد مهم گفت: دیجیتال‌سازی و اسکن منابع اسناد مجلس شورای ملی و مجلس شورای اسلامی با سرعت در حال اجراست. با اسکن بیش از ۹۰۰ هزار برگ سند در سال جاری، اسکن این منابع به بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار برگ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین بودجه، اسکن اسناد مجلس شورای ملی تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
انتهای پیام
captcha